Gå til innhold

Dere som leser mye. Husker dere nesten hele handlingen, også lenge etter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller går det i glemmeboken?

Anonymkode: 7e5ee...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Går i glemmeboken her , husker ofte ikke hvilke bøker jeg har lest 🙈

Anonymkode: b8bd9...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker nesten alt, så sjelden jeg leser en bok flere ganger. Har noen bøker som er filmatisert og da kan det hende jeg ser filme ett par ganger.

Jeg har én bok som jeg sikkert har lest 7-8 ganger og muligens blir det flere ganger. Jeg husker handlingen, men det er små detaljer som kan gå litt i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Eller går det i glemmeboken?

føler ikke at handlingen er det mest relevante å plukke med seg fra en bok.

Anonymkode: c4d45...88f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker gjerne skikkelige fakta forfattere vever inn i sine historier bedre enn hele handlingen, men noen historier biter seg fast i meg og glemmes aldri. Ofte type tankevekkende eller opprørende deler som rører meg eller skremmer meg, fordi de forteller om menneskets natur på sitt beste eller verste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser ikke sykt mye, men glemmer de fleste bøkene veldig fort. De fleste kan jeg fint glemme at jeg har lest i det hele tatt. Men koser meg jo mens jeg er midt i det. 

Noen bøker sitter i meg i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som alt annet i livet, noe husker man, andre ting glemmer man.

Er det en bok som fenger ekstra, så husker jeg store deler av handlingen. Andre bøker husker jeg ikke engang at jeg har lest, selv 30 sider ut i andre gang jeg leser de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen bøker setter seg skikkelig fast, men jeg kan lese de flere ganger. Gjerne for å få den følelsen jeg fikk når det og det skjedde. 

Andre bøker glemmer jeg, husker vagt handlingen, men må se cover og lese bak for å huske. 

Anonymkode: f7fc9...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker som regel mye fra det jeg leser. Ikke nødvendgvis detaljert handlingsreferat, men personer, enkeltscener, formuleringer, bilder og stemninger. Det hindrer meg ikke å lese bøker om igjen, det er så mye er som har betyding for en god leseopplevelse - og noen ganger er gjenkjennelse det jeg primært er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs jo hvor godt man liker boka... De man liker fester seg mer. Jo mer jeg liker boka, jo flere ganger kan jeg lese den, for å få med alle detaljer, og man forstår også mer av hvorfor den karakteren er sånn eller sånn når man leser for andre (eller tjuende) gang og har hele bildet. 

Er det en bok jeg ikke liker, eller er litt mer lunken til husker jeg stort sett bare hovedtrekkene, og enkelte, om det er mange år siden jeg har lest den, må jeg lese bakpå hvis ikke noe fenget meg. 

Anonymkode: f5a85...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går i glemmeboken her , husker ofte ikke hvilke bøker jeg har lest 🙈

Anonymkode: b8bd9...2c5

Her også. Jeg kan gjerne starte på en bok, og komme ganske langt ut før jeg skjønner at jeg har lest den før 🥴

Anonymkode: b9001...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker mye. Men jeg er en som leser noen sider og så stopper opp tar en pause og tenker over det jeg har lest.  Blir hovedpersonen utsatt for en urett så bruker jeg mye tid på å tenke på at det er synd på hovedpersonen, hvordan det må føles å være hovedpersonen og hva som burde skje for at uretten skal rettes opp igjen.  

Anonymkode: 3ac23...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg husker skjønnlitteratur bedre enn krim. Leser mye krim, og er billig i drift, som regel har jeg glemt hvem som er morderen etter et år, så da leser jeg boka om igjen 😊

Anonymkode: 1686b...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på boken. Noe er forgjengelig, glemt ganske raskt og gjorde så lite inntrykk at jeg ikke nødvendigvis har lyst til å lese den igjen. Andre sitter, enten hele eller deler av handlingen, enkeltscener som gjorde spesielt inntrykk, språklige vendinger, eller bare hvordan det fikk meg til å føle meg da jeg leste det. Og det er faktisk ofte de bøkene jeg husker best jeg har mest lyst til å lese igjen. Fordi når det har gjort såpass inntrykk at det sitter, da er det veldig bra eller det treffer meg på en sånn måte at det er verdt å lese igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (2 timer siden):

Jeg husker gjerne skikkelige fakta forfattere vever inn i sine historier bedre enn hele handlingen, men noen historier biter seg fast i meg og glemmes aldri. Ofte type tankevekkende eller opprørende deler som rører meg eller skremmer meg, fordi de forteller om menneskets natur på sitt beste eller verste. 

Har du noen gode boktips som er tankevekkende? Høres spennende ut. Har lest veldig lite selv, men har lyst å lese mer om mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...