Gå til innhold

Årsaken til at forbrukgjelda har auka kraftig blandt de yngre ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bank -og finansnæringen er blitt bekymra for den kraftige forbruksgjelda blandt de yngre, og ber  nå foreldre, skole om å ta grep. Mange unge handler på nett, og inngår avbetalingskontrakter med høy rente. fristelsene står i kø, og mange unge føler  press for økt matriell velstand.  Mange unge viser seg å ha store utfordringer med å tilbakebetale gjeld, og har  vansker med å kome utav  en økonomisk krise.

Det er er vel ingen tvil om at det skjedd en holdningsendring, blandt mange  ungdomer samanlignet   med  tidligere, og ungdomer flest   hadde   eit  langt mer edruleg forhold til sin privatøkonomi  en  mange  av dagens ungdom. ?  Dette kan skyldes at mange ungdomer vokste opp da eneforsørgerstatusen var vanleg. og familieøkonomien var annerledes. 

Kanskje opplever mange av de yngre at foreldra har vert eit dårleg  forbilde for dem i håndtering av privatøkonomien ,og mange yngre forventer  at dersom de ikkje klarer å betale tilbake så har de foreldre med langt bedre råd ein tidligere som trår til ? Mange ungdomer forventer  idag  å  ha årets trend i merkeklær, mobiltelefoner, og de skal helst  inngangsbillett til egen bolig umiddelbart etter avslutta  skolegang. 

Anonymkode: 7d268...936

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eller kan det være dyrtid og vanskelig for studenter å klare seg med under 10k i mnd?

Anonymkode: 17475...1b8

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller kan det være dyrtid og vanskelig for studenter å klare seg med under 10k i mnd?

Dette

Anonymkode: 6f26f...8d9

Gjest Smeltemann
Skrevet

Mange kjøper over evne,det er ikke bare de unge.   Det at det er dyrtid har vel ikke noe med at folk drar kredittkort?  Er alt dyrt må man kun kjøpe det som er nødvendig.  Man må sette tæring etter næring..

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vanskelig men ikke umulig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det handler om prioriteringer. 

Anonymkode: 05d1d...174

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bank -og finansnæringen er blitt bekymra for den kraftige forbruksgjelda blandt de yngre, og ber  nå foreldre, skole om å ta grep. Mange unge handler på nett, og inngår avbetalingskontrakter med høy rente. fristelsene står i kø, og mange unge føler  press for økt matriell velstand.  Mange unge viser seg å ha store utfordringer med å tilbakebetale gjeld, og har  vansker med å kome utav  en økonomisk krise.

Det er er vel ingen tvil om at det skjedd en holdningsendring, blandt mange  ungdomer samanlignet   med  tidligere, og ungdomer flest   hadde   eit  langt mer edruleg forhold til sin privatøkonomi  en  mange  av dagens ungdom. ?  Dette kan skyldes at mange ungdomer vokste opp da eneforsørgerstatusen var vanleg. og familieøkonomien var annerledes. 

Kanskje opplever mange av de yngre at foreldra har vert eit dårleg  forbilde for dem i håndtering av privatøkonomien ,og mange yngre forventer  at dersom de ikkje klarer å betale tilbake så har de foreldre med langt bedre råd ein tidligere som trår til ? Mange ungdomer forventer  idag  å  ha årets trend i merkeklær, mobiltelefoner, og de skal helst  inngangsbillett til egen bolig umiddelbart etter avslutta  skolegang. 

Du skriver langt, men det er uklart hva spørsmålet ditt egentlig er. Selv om det mangler kilder på påstandene dine om økt forbruksgjeld og holdningsendring, svarer du jo egentlig selv på dine egne spørsmål i teksten. Hva lurer du på?

Anonymkode: 86aaa...e41

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye fristelser lett tilgjengelig, unge mennesker tenker ikke alltid på konsekvensene av sine handlinger og det føles nok også som et must å ha alt mulig og være med på alt mulig, siden det virker som de fleste har råd til det. 

Vi fikk sjokk da eldste ble 18- 20. Vi har vært nøye med økonomisk opplæring og han var heller sparsommelig enn en som sløste. Så kom han i nytt miljø, vi vet egentlig ikke hvordan eller hvorfor, men gutten ble etterhvert veldig deprimert, og det kom frem at han hadde brukt opp penger han egentlig skulle betale for noe spesielt, samt tatt opp kreditter. Ble veldig nedfor da dette hadde ballet slik på seg at han ikke mestret det. Jeg og far ble enige om å betale dette ut, men hadde skikkelige seriøse samtaler med ham om alvoret i dette. Gutten sverget på at han hadde lært en kraftig lekse. Knappe året etterpå var han i nøyaktig samme situasjon. Da var jeg motvillig til å betale det, men far gjorde det. Riktignok mot streng nedbetalingsplan, som han faktisk holdt. Likevel er han nå snart 30 år, har vært i full jobb i mange år, og det er ingen utsikter til at han noen gang kommer inn på boligmarkedet på egenhånd. Pengene renner ut. Han får ikke noe hjelp til egenkapital av oss før han viser at han er blitt økonomisk voksen og ansvarlig, og håpet om at det skjer synker stadig. Det er heller sløsing angående fastfood, og dyre tekniske dubbeditter han egentlig ikke trenger. Han har kasser, skuffer og skap med dyrt utstyr som bare tjener som rot. 

Yngre søsken har klart seg bedre, men tror det skyldes eldste egentlig. At DE forsto hvor viktig økonomisk styring er på grunn av situasjonen eldste bror har satt seg i. 

Hadde egentlig aldri trodd at det barnet skulle gli ut slik. Ut fra hvordan han var som barn er det egentlig det barnet som man minst skulle tro dette om. 

Anonymkode: 6cfba...b1d

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Gjest Smeltemann
Skrevet

Det er mye fristelser lett tilgjengelig, unge mennesker tenker ikke alltid på konsekvensene av sine handlinger og det føles nok også som et must å ha alt mulig og være med på alt mulig, siden det virker som de fleste har råd til det. 

Vi fikk sjokk da eldste ble 18- 20. Vi har vært nøye med økonomisk opplæring og han var heller sparsommelig enn en som sløste. Så kom han i nytt miljø, vi vet egentlig ikke hvordan eller hvorfor, men gutten ble etterhvert veldig deprimert, og det kom frem at han hadde brukt opp penger han egentlig skulle betale for noe spesielt, samt tatt opp kreditter. Ble veldig nedfor da dette hadde ballet slik på seg at han ikke mestret det. Jeg og far ble enige om å betale dette ut, men hadde skikkelige seriøse samtaler med ham om alvoret i dette. Gutten sverget på at han hadde lært en kraftig lekse. Knappe året etterpå var han i nøyaktig samme situasjon. Da var jeg motvillig til å betale det, men far gjorde det. Riktignok mot streng nedbetalingsplan, som han faktisk holdt. Likevel er han nå snart 30 år, har vært i full jobb i mange år, og det er ingen utsikter til at han noen gang kommer inn på boligmarkedet på egenhånd. Pengene renner ut. Han får ikke noe hjelp til egenkapital av oss før han viser at han er blitt økonomisk voksen og ansvarlig, og håpet om at det skjer synker stadig. Det er heller sløsing angående fastfood, og dyre tekniske dubbeditter han egentlig ikke trenger. Han har kasser, skuffer og skap med dyrt utstyr som bare tjener som rot. 

Yngre søsken har klart seg bedre, men tror det skyldes eldste egentlig. At DE forsto hvor viktig økonomisk styring er på grunn av situasjonen eldste bror har satt seg i. 

Hadde egentlig aldri trodd at det barnet skulle gli ut slik. Ut fra hvordan han var som barn er det egentlig det barnet som man minst skulle tro dette om. 

Trist at han ikke lærte.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det handler om prioriteringer. 

Anonymkode: 05d1d...174

Husleie kommunale avgifter, renter, mat, strøm, forsikringer, tannlegeregninger,  kommer under primærbehovene. Når stipendet, og  utgiftsposten  samsvarer med inntektene må ein selvsagt foreta noen grep, og omstillinger i forhold til økonomien, og det handler om prioriteringer, planlegging.

Mange foreldre har nok vert eit dårleg forbilde for sine ungdomer i håndtering av privatøkonomi, og   kan undre seg over om mange har sovet regnetimene på skolen. Tidligere var det vanleg at ein brukte ikkje penger ein ikkje hadde, men den holdningen er tydelegvis blitt historisk. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (59 minutter siden):

Trist at han ikke lærte.  

Ja veldig trist. Fortvilende synes jeg som mor. Vi lever selv med måtehold fordi vi ønsker å hjelpe barna inn på boligmarkedet, men nå frykter jeg at det blir vondt og vanskelig, og vil oppleves urettferdig om vi hjelper de to yngste, selv om vi bestandig har vært veldig klar på at ingen mottar slik hjelp før de selv har spart en del og vist at de styrer økonomien sin godt. Begynner å frykte at den eldste aldri kommer dit, og at det da blir vanskelig å gi til de to andre også. Det er totalt uaktuelt for oss at det vi har spinklet og spart til dem, med store forsakelser for egen del, skal gå til tull og tøys. 

• Hjerte 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja veldig trist. Fortvilende synes jeg som mor. Vi lever selv med måtehold fordi vi ønsker å hjelpe barna inn på boligmarkedet, men nå frykter jeg at det blir vondt og vanskelig, og vil oppleves urettferdig om vi hjelper de to yngste, selv om vi bestandig har vært veldig klar på at ingen mottar slik hjelp før de selv har spart en del og vist at de styrer økonomien sin godt. Begynner å frykte at den eldste aldri kommer dit, og at det da blir vanskelig å gi til de to andre også. Det er totalt uaktuelt for oss at det vi har spinklet og spart til dem, med store forsakelser for egen del, skal gå til tull og tøys. 

Synes dere skal hjelpe de som klarer å passe økonomien sin,den eldste har jo fått mye hjelp med å betale sin gjeld.

Forklar dem  hvordan dere tenker det,det blir jo feil å straffe de som er flinke også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du skriver langt, men det er uklart hva spørsmålet ditt egentlig er. Selv om det mangler kilder på påstandene dine om økt forbruksgjeld og holdningsendring, svarer du jo egentlig selv på dine egne spørsmål i teksten. Hva lurer du på?

Spørsmålet står i overskriften, og  den du skal forholde deg til ! 

Det er min påstand at det har skjedd en holdningsendring blandt mange   i håndtering av sin privatøkonomi, og er du enig eller uenig i den påstanden ?  

Det er min påstand at mange foreldre har vert eit dårleg forbilde for sine barn / ungdomer, og er du enig eller uenig i den påstanden ?.

Den tiden da eneforsørgerstatusen var vanleg måtte dei aller fleste vise måtehold i sitt forbruk, og de måtte prioritere sine primærbehov, og barn, og foreldre var ei forbilde for barn, og ungdom i holdninger til sparsomleghet, og er du enig eller unig i mine påstander. ?

AnonymBruker
Skrevet

Man får jo kastet tilbud om delbetaling etter seg. Det er en fryktelig uting. 

Anonymkode: 4249d...b90

Gjest Smeltemann
Skrevet

Det er min påstand at det har skjedd en holdningsendring blandt mange   i håndtering av sin privatøkonomi, og er du enig eller uenig i den påstanden ?  

Det er min påstand at mange foreldre har vert eit dårleg forbilde for sine barn / ungdomer, og er du enig eller uenig i den påstanden ?.

Den tiden da eneforsørgerstatusen var vanleg måtte dei aller fleste vise måtehold i sitt forbruk, og de måtte prioritere sine primærbehov, og barn, og foreldre var ei forbilde for barn, og ungdom i holdninger til sparsomleghet, og er du enig eller unig i mine påstander. ?

Det sløses for mye. Jeg spør meg selv 5 ganger når jeg skal kjøpe noe. Trenger jeg dette.

Skrevet

Tenker at folk er økonomiske ambøer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De fleste foreldre ønsker å hjelpe sin barn på ulike vis  anten praktisk eller økonomisk innpå boligmarkedet  med m.a. BSU sparing  o.s.v.  Mange foreldre med flere ungdomer ønsker selvsagt ikkje å  bidra til forskjellsbehandling,  Her føler nok mange foreldre eit press, og må foreta noen prioritreringer, som lett kan føre til interne konflikter, og her har foreldre ein spesielt ansva. 

Tidligere var det eit vilkår for å få lån i en bank til bustadlån m.m at ein har vist vilje til sparing, og håndtering av sin privatøkonomi for det handlet om sikkerthet overfor  banken.  Før gjeldregisteret ble etablert var det ingen som hadde innsyn, og fekk kredittkjøpet satt løst til skyhøge renter.  Fekk ein ikkje nok penger i den ene banken kunne ein gå over gaten å be om mer lån utan at det blei reist spørsmål. 

Skrevet (endret)

Man tror at andre har god råd, og så vil man ikke si at man ikke har det selv. Kjøper dermed det som man tror alle andre lett kan kjøpe. 

Synes vel også det er press på at man skal ha aktiviteter som koster penger; trening, reiser, klær. Noe av presset har man laget selv.

Tror også at "fordi jeg fortjener det" er en viktig grunn til at mange bruker mer enn de har. 

"Jeg spare til" er det vel lenge siden jeg hørte noen si. Vi  har blitt dårligere på å utsette behov, og det gjelder ikke bare unge.

Endret av Olsen
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Det er flere ting å bruke penger på nå, enn da jeg var student for 25 år siden. Det forventes også at man har dyre ting som telefon, Mac, iPad osv, delvis pga «alle andre har», og delvis fordi man faktisk må ha det i dette samfunnet (men kunne klart seg uten den dyreste iPhonen til 15 000).

Studiestøtten er mye lavere enn i min tid, når man ser på hvordan alle priser har økt. Folk flasher livene sine på sosiale medier, og ungdom føler de må leve opp til mer eller mindre realistiske forventninger om klær, ting, reiser osv.

Og sist, men kanskje ikke minst, kreditt er ALTFOR tilgjengelig. Jeg har i løpet av den siste uka handla for over 15 000 på klarna. Det er ett klikk, og så har man kjøpt både det ene og det andre. Jeg har råd til det, betaler alltid så snart jeg har fått sjekket ut hva jeg skal beholde og hva jeg skal returnere, og har ikke noen gang i livet betalt en krone i rente på klarna eller kredittkort. Men jeg skjønner at det kan bli litt for fristende for de som egentlig ikke har penger, å handle på «konto» for å få den jakka eller de skoene akkurat nå. 

Anonymkode: 48e84...2c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

1) Delvis enig. Antall vet jeg ikke noe om. Jeg tror at økt påvirkning fra ulike type media, inkludert SoMe, har ført til økt fasade-, status- og forbrukspress. Vi som var barn på bygda på 70/80-tallet visste lite om hva folk i Milano, New York og Oslo hadde og brukte. Vi visste bare hva naboen og klassekamerater hadde, og de var jo stort sett i samme sosiale lag som oss selv og hadde samme hjemmesydde bukser som vi hadde.

2) Delvis enig. Antall vet jeg ikke noe om. Ungdom blir ikke bare påvirket av sine foreldre. Selv om foreldrene er gode på økonomi/sparing, er det ikke slik at ungdommene blir likedan. To søsken kan bli helt ulike selv om foreldrene har vært like gode rollemodeller for begge.

3) Uenig. Eneforsørgerstatus er vanlig nå også, da hovedsaklig som aleneforelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...