Sol79 Skrevet 23. mai 2024 #21 Skrevet 23. mai 2024 Har alltid hatt fleksitid med kjernetid mellom 9-15, og vi har praktisert det sånn som TS bsre i timeloggingssystem da. 2
katties Skrevet 23. mai 2024 #22 Skrevet 23. mai 2024 issoras skrev (4 timer siden): Men hvis du har registrert alt dette i et eget regneark, og dere ikke har et felles system så høres det jo ut som arbeidsplassen ikke praktiserer flexitid i form av at man kan jobbe kort og lang dag. Jeg syns det er litt rart å ikke ha avklart dette med noen på ti år? Hva står i personalhåndbok og diverse da? Siden du refererer til AML: Ordningen gir arbeidstakeren mulighet til selv å avgjøre når på dagen arbeidstiden skal legges, innenfor visse rammer. Fleksitid kan også innebære at arbeidstakerne kan innarbeide ekstra arbeidstid som så kan avspaseres på et senere tidspunkt, i samråd med arbeidsgiver. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/fleksibel-arbeidstid/ Feil. Der jeg jobber er kjernetid 10-15:30, og vi registrerer ikke tid. Alle passer på seg selv, og kollegaer stoler på hverandre. VELDIG dumt om man er en som utnytter dette - da gis det ikke mange sjanser, for å si det slik. I alle fall: folk gjær mye forskjellig her, og der fungerer fint. 3
Gjest issoras Skrevet 24. mai 2024 #23 Skrevet 24. mai 2024 5 hours ago, katties said: Feil. Der jeg jobber er kjernetid 10-15:30, og vi registrerer ikke tid. Alle passer på seg selv, og kollegaer stoler på hverandre. VELDIG dumt om man er en som utnytter dette - da gis det ikke mange sjanser, for å si det slik. I alle fall: folk gjær mye forskjellig her, og der fungerer fint. Men da må det jo gies eksplisitt beskjed om at dette er greit, de ansatte kan jo ikke bare anta det.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #24 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vi har kjernetid mellom 9 og 15, da må vi være på kontoret. Men vi skal jobbe hver dag 8 timer, noe annet må avtales. Du har tatt deg friheter ift det som har vært normen på alle mine arbeidsplasser. Anonymkode: a1085...b74 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Samme her Anonymkode: dd31e...d8e Hva snakker dere om? Alle kontorjobbene jeg har hatt med fleksitid, så har vi kjernetid der vi må være til stede, og der fravær må avklares på forhånd, med mindre det er snakk om legetime e.l., det gidder ikke leder legge seg opp i, da han har tillit til oss. Utenfor denne kjernetiden kan vi komme og gå som vi vil, så lenge vi ikke ligger i minus over en lengre periode. Hva den perioden er, har jeg aldri giddet å sette meg inn i, da jeg alltid sørger for å ha en del plusstid. Dette er faktisk normen når man har fleksitid. Det dere beskriver er ikke reell fleksitid. Anonymkode: 89aa5...cd3 4
Summeer Skrevet 24. mai 2024 #25 Skrevet 24. mai 2024 Du praktiserer det ikke sånn arbeidsgiver ønsker, og arbeidsgiver har styringsrett. Det er til ulempe for kollegene dine sånn du gjør det, og mindre enn 7,5t pr dag skal avklares med leder. fleksitid med kjernetid betyr ikke at du kun skal jobbe kjernetid, det betyr at du skal jobbe 7,5t pr dag og av de timene skal du være tilstede i kjernetiden mens den ytre arbeidstiden setter grenser for hvor mye du kan plassere i hver ende.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #26 Skrevet 24. mai 2024 Det merkelige her er jo at det ikke har blitt oppdaget før etter 10 år. Flexitid kan jo enten benyttes slik din arbeidsgiver sier, fast kjernetid, også kan du velge om du kommer på jobb før eller etter, men totalt 7,5 time. Vi har det sånn som du beskriver at du benytter det, men vi har et system for det. Jeg kan stort sett komme og gå når jeg vil. Anonymkode: 682a4...742 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #27 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): På jobben min har vi fleksitid med en kjernetid. Noen dager velger jeg å bruke plusstid på å jobbe kort dag, altså kun kjernetiden. I dag ble jeg kalt inn til sjefen. Sjefen sa at noen hadde rapportert meg og at det ikke var lov å gjøre det slik jeg gjør det. Fleksitiden var visst ment som at man kan velge når man jobber sine 7,5 timer per dag, og at man ikke kan jobbe lengre en dag og kortere en annen. Og det var folk som mente at jeg ikke jobbet det jeg skulle. Jeg mener at jeg har mitt på det rene og jeg har ført en oversikt over fleksien i ca 10 år. Jeg skriver ned når jeg kommer og når jeg drar hver dag og lagrer i et månedlig excel-ark. Jeg sendte excel-arket for så langt i mai til ham. Hørte ikke mer etterpå, men det var allerede på slutten av dagen. Altså... når jeg tenker over dette møtet så blir jeg litt forbannet at sjefen prøver å ta fra meg denne rettigheten. Hvis han går videre med dette, kan jeg ikke ta det med HR eller eventuelt arbeidstilsynet? Arbeidsmiljøloven sier jo at man har rett på fleksitid når det kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for bedriften. Eventuelt andre forslag til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: 41dd1...f76 Fleksitid praktiseres ulikt. Noen har fast timetall pr dag, men kan flekse på når disse timene er, andre bruker snitttid og styrer selv lengde på arbeidsdag utfra det. Veldig merkelig at det har tatt 10 år før sjefen satte spørsmål ved hvordan du praktiserer dette. Etter at du har trukket pusten litt så hadde jeg nok gått tilbake og gravd litt i denne saken. - Hvilke arbeidsoppgaver er ikke blitt gjort? - Når har dette medført et problem? - Hvorfor er det nå et problem etter 10 år? Så om de vil praktisere det slik, så hadde jeg blitt veldig rigid på tid. Null fleksibilitet altså - og jeg hadde forlatt plassen etter gitt arbeidstimer, hver dag, selv om det var midt i et møte og ikke svart på noe utenfor dagens timer. Fleksibilitet går begge veier. Anonymkode: 52e0e...f32 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #28 Skrevet 24. mai 2024 Ren idioti fra ledelsen, spør du meg. Så lenge du er der i kjernetiden, bør da da ikke spille NOEN rolle om du jobber 7-15 mandag og 9-17 tirsdag, eller om du jobber 7-17 mandag og 9-15 tirsdag... Hos oss har vi heldigvis faktisk flexitid, uten kjernetid, og stempler inn og ut akkurat når det passer oss. Så lenge vi er tilgjengelige på telefon innenfor "normal" arbeidstid, og får gjort det vi skal, er ledelsen happy 😊 Anonymkode: e55f8...fb7 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #29 Skrevet 24. mai 2024 TS her. Søkte det opp i personalhåndboka nå. Det står dette på HR-siden for kontorene i Norge: Sitat 4.3. Flexible Working Hours [Company] operates with flexible working hours, unless another arrangement has been reached. Core working hours are from 09.00 to 15.00. No compensation will be paid for excess hours accumulated when an employee leaves [company] employment. Taking time off in lieu of overtime compensation is to be in agreement with an employee’s immediate manager and is limited to 8 workdays per year, although this may vary for cases of employment regulated under special agreement. Anonymkode: 41dd1...f76
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #30 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fleksitid praktiseres ulikt. Noen har fast timetall pr dag, men kan flekse på når disse timene er, andre bruker snitttid og styrer selv lengde på arbeidsdag utfra det. Veldig merkelig at det har tatt 10 år før sjefen satte spørsmål ved hvordan du praktiserer dette. Etter at du har trukket pusten litt så hadde jeg nok gått tilbake og gravd litt i denne saken. - Hvilke arbeidsoppgaver er ikke blitt gjort? - Når har dette medført et problem? - Hvorfor er det nå et problem etter 10 år? Så om de vil praktisere det slik, så hadde jeg blitt veldig rigid på tid. Null fleksibilitet altså - og jeg hadde forlatt plassen etter gitt arbeidstimer, hver dag, selv om det var midt i et møte og ikke svart på noe utenfor dagens timer. Fleksibilitet går begge veier. Anonymkode: 52e0e...f32 TS her. Ja, jeg har gjort dette her i over 10 år. Jeg vet at sjefen gjør dette selv, og de fleste på kontoret (i andre stilling og under andre sjefer) gjør dette. Det er bare det at jeg gjør det ganske ofte, men ligger alltid godt i pluss. I jobben min tar jeg innkommende saker. Men det er jo statistikk på telefoner, mail og kommentarer i sakssystemet vårt. Jeg har alltid fått kommentar på at sjefen er veldig fornøyd med jobben jeg gjør. Den eneste grunnen til at det ble rapportert som et problem er at de som jobber 7-15 hver dag ikke ser at jeg sitter igjen til kl 19 av og til og bare ser de dagene jeg kom kl 9 og gikk kl 15. Så det er noen som tror at jeg ikke jobber timene jeg skal jobbe. Hvorfor det er et problem nå etter 10 år? Ja, si det. Det er vel en av de nye som har rapportert det. Og jepp, hvis sjefen tar denne fleksibiliteten bort, så tas min fleksibilitet også bort. Da kommer jeg ikke til å jobbe ett sekund over ordinær arbeidstid uten overtid. Det kommer til å bety at jeg dropper baller i saker, og avslutter samtaler med klienter og si at jeg ringer dem neste arbeidsdag. Ikke særlig god kundebehandling. Anonymkode: 41dd1...f76 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #31 Skrevet 24. mai 2024 Har dere et reglement for dette? Det har min arbeidsplass. Vi kan f.eks. avspasere to halve dager eller én hel dag i måneden, samt én uke i juli. Det må alltid være avtalt. Anonymkode: afff5...294
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #32 Skrevet 24. mai 2024 Her ville jeg nok bedt om en redegjørelse for hva som er reglene for fleksitid utover kjernetid som da selvsagt skal gjelde alle. Hvis du blir pålagt å jobbe 8 timer per dag, og fleksibiliteten bare betyr at du kan justere litt på når du starter/slutter, så må det jo gjelde andre enn deg også? Anonymkode: 1caee...be1
Gjest issoras Skrevet 24. mai 2024 #33 Skrevet 24. mai 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Hva snakker dere om? Alle kontorjobbene jeg har hatt med fleksitid, så har vi kjernetid der vi må være til stede, og der fravær må avklares på forhånd, med mindre det er snakk om legetime e.l., det gidder ikke leder legge seg opp i, da han har tillit til oss. Utenfor denne kjernetiden kan vi komme og gå som vi vil, så lenge vi ikke ligger i minus over en lengre periode. Hva den perioden er, har jeg aldri giddet å sette meg inn i, da jeg alltid sørger for å ha en del plusstid. Dette er faktisk normen når man har fleksitid. Det dere beskriver er ikke reell fleksitid. Anonymkode: 89aa5...cd3 Hva som er normen er jo irrelevant, det er reglene på ts sin arbeidsplass som gjelder for henne. Ikke alle arbeidsplasser praktiserer full fleksitid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå