Gå til innhold

Hvordan takle din katt fremmede kattepassere som låser seg inn i kattens hjem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg måtte overta katten til bestevennen min da han døde.

Jeg har et liv som ikke er helt forenlig med å ta vare på en katt da jeg i perioder er bortreist, men har til nå fått folk til å bo i leiligheten min, eller de låser seg inn for å slippe katten ut og inn, eller så har katten bodd hos en venn av meg en gang.

Jeg ser at katten har de helt klart best når han er hjemme hos seg selv, men jeg lurer på hvordan han har det når det kommer fremmede mennesker og låser han inn og ut, og han forstår heller ikke at han skal bli med de inn om kvelden igjen, så det må jo være litt forvirrende for han? Jeg har spurt andre katteeiere og de sier at deres katter ikke bryr seg om det kommer ett fremmed mennesker for å gi de mat, men hvordan vet de det så skråsikkert?

Anonymkode: 87a99...d10

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det kommer an på katten. Min katt kan være litt skeptisk til folk som kommer på besøk, i form av at han undersøker besøket for så å gå og legge seg på at annet rom og så kommer han tilbake til stua når besøket drar. Eller så ligger han klistret inntil meg inntil besøket drar. Tror han er mer varm i trøya med kattepassere som gir han masse mat og kos, for da virker han mer imøtekommende når de er innom på besøk og kan tilnærme seg dem og kose. Men veldig tydelig på han at han helst setter pris på vårt selskap da han ramjer masse og høyt når vi kommer hjem og helst skal sove sammen med meg om natten 😅

Anonymkode: 9877f...642

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snill du er å ta vare på din venns katt ❤️

Til å lokke ham inn på kvelden kan du kanskje lære ham at når han hører en bestemt lyd (for eksempel bjelle eller banke en skje på matskålen) vanker det en ekstra god snack? Da er det ikke så personavhengig.

Kattene mine takler "fremmede" kattesittere forskjellig. Helt fra gjemme seg under sofaen, til høylytt kjefting (takk til tålmodige kattesittere 🙈) og gå i veien så ikke kattesitteren skal få lov å forlate huset igjen men bare koooose 😅.
Mange katter er territoriale og vil fortrekke å bo hjemme, selv med noen som kommer og gir mat i stedet for å bo andre et annet sted midlertidig. 

Anonymkode: 94358...fa7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snill du er å ta vare på din venns katt ❤️

Til å lokke ham inn på kvelden kan du kanskje lære ham at når han hører en bestemt lyd (for eksempel bjelle eller banke en skje på matskålen) vanker det en ekstra god snack? Da er det ikke så personavhengig.

Kattene mine takler "fremmede" kattesittere forskjellig. Helt fra gjemme seg under sofaen, til høylytt kjefting (takk til tålmodige kattesittere 🙈) og gå i veien så ikke kattesitteren skal få lov å forlate huset igjen men bare koooose 😅.
Mange katter er territoriale og vil fortrekke å bo hjemme, selv med noen som kommer og gir mat i stedet for å bo andre et annet sted midlertidig. 

Anonymkode: 94358...fa7

Når jeg henter han inn om kvelden tar jeg ofte med meg en pose med kattegodteri som jeg lager lyd med, og da er det lettere å få han inn når han vet at det vanker en bit eller to på vei opp trappene.

Å ringe med en liten bjelle eller kakke på matskålen er også et lurt tips👌

Nå har jeg en kattepasser som bor i leiligheten min, og hun har ikke hatt noe problemer med å få han inn, og har ikke trengt å lokke med kattegodteri.

Han er faktisk mer lydig mot henne enn mot meg 😸

De har en fantastisk kjemi😻

Ts

Anonymkode: 87a99...d10

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ei over her skrev, så trenger de nok litt tid på å bli varme i trøya.

Jeg passer av og til katten til en venninne, og da er den hjemme i huset der. I starten sto den litt sjenert og usikker og trykket seg oppetter en dørlist mens den studerte alt jeg gjorde. Så tødde han opp etter hvert, og nå er vi kjempegode venner. Verdens søteste katt. 

Det gjelder å gi dem tid til å finne ut av ting, og ikke presse seg på. Da kommer de til deg når de har tenkt seg om, og ser at du ikke er noen trussel for dem. I stedet er det noe spennende og samtidig trygt.

Anonymkode: 631b0...b3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De skjønner at folk som låser seg inn = våtfor. Så om vi ikke er hjemme og noen låser seg inn venter de alltid i gangen, og tar i mot den som kommer. Om vi er hjemme er de mer skeptisk og avventende, for det er en situasjon de ikke forbinder med våtfor. 

Anonymkode: 19f4a...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...