Gå til innhold

Urinlekkasje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har født 2 barn, sliter med at jeg lekker ved nysing og trening (løping, knebøy, generelt løfte noe.) Ikke mye, men nok til at jeg må skifte truse.

Har fått resept fra fastlegen på inkontinensutstyr. Det står reit:0. Vet at det vanligvis betyr at man kun kan hente ut èn gang, men når jeg logger inn på apoteket kan jeg velge i all verdens utstyr, og i den mengden jeg vil ha? Så lurer på om en slik resept fungerer som vanlig, eller om den kan brukes flere ganger?

Hva bruker dere andre som sliter med lekkasje? Så mye å velge i.. Jeg vil ikke gå til et apotek for veiledning, bestiller på nett.

Anonymkode: 7b483...517

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bekkenbunnstrening

Du kan også ligge på gulvet med ryggen og armene langs kroppen og så løfte opp og ned rumpe. Hold gjerne litt oppe og repeter sånn 20 ganger. Dette kan å trene så du ikke lekker.

Anonymkode: b6745...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bekkenbunnstrening

Du kan også ligge på gulvet med ryggen og armene langs kroppen og så løfte opp og ned rumpe. Hold gjerne litt oppe og repeter sånn 20 ganger. Dette kan å trene så du ikke lekker.

Anonymkode: b6745...70a

Det trener vel rumpe/mage? 

Skrevet

Bekkenbunnstrening er noe annet enn forslaget til anonym..70a ja.

Det finnes gode instruksjonsvideoer på nettet, men jeg ville også ha prøvd fysioterapeut eller hørt med legen om å bli henvist til gyn/urolog. De har utstyr og hjelpemidler for å måle styrke, kjenne etter om du finner de riktige musklene etc.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det trener vel rumpe/mage? 

Det er en god del øvelser som aktiverer bekkenbunnen, ekstra hvis du i tillegg bevisst aktiverer den.

Støtter ellers forslaget om å oppsøke fysioterapeut med kompetanse på bekkenbunn. Greit å få en vurdering på om du gjør det riktig. 

Anonymkode: 4a3aa...3f1

Skrevet

Kan dessverre ikke veilede i produkter, men jeg kjenner ei med kompetanse på nettopp kvinnehelse og bekkenbunn. Hun har også ledig kapasitet akkurat nå pga flytting.

Evt pm meg for info 😊

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har født 2 barn, sliter med at jeg lekker ved nysing og trening (løping, knebøy, generelt løfte noe.) Ikke mye, men nok til at jeg må skifte truse.

Har fått resept fra fastlegen på inkontinensutstyr. Det står reit:0. Vet at det vanligvis betyr at man kun kan hente ut èn gang, men når jeg logger inn på apoteket kan jeg velge i all verdens utstyr, og i den mengden jeg vil ha? Så lurer på om en slik resept fungerer som vanlig, eller om den kan brukes flere ganger?

Hva bruker dere andre som sliter med lekkasje? Så mye å velge i.. Jeg vil ikke gå til et apotek for veiledning, bestiller på nett.

AnonymBruker
Skrevet
KnitAndCoffee skrev (3 timer siden):

Bekkenbunnstrening er noe annet enn forslaget til anonym..70a ja.

Det finnes gode instruksjonsvideoer på nettet, men jeg ville også ha prøvd fysioterapeut eller hørt med legen om å bli henvist til gyn/urolog. De har utstyr og hjelpemidler for å måle styrke, kjenne etter om du finner de riktige musklene etc.

Jeg fikk bare beskjed om at slik er det for kvinner etter barnefødsler, og resept på innlegg. Ingen snakk om bekkenbunnstrening eller andre tiltak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fikk bare beskjed om at slik er det for kvinner etter barnefødsler, og resept på innlegg. Ingen snakk om bekkenbunnstrening eller andre tiltak. 

Ikke godta det, for det er snakk om din selvfølelse og ditt liv. Ja, det er vanlig at kvinner lekker litt etter fødsler, men det skal ikke være uprøvd å gjøre noe med det! Spør etter henvisning og ikke gi deg. 

Selv fikk jeg veiledning fra min helt vanlige fysioterapeut. 

AnonymBruker
Skrevet
KnitAndCoffee skrev (1 time siden):

Ikke godta det, for det er snakk om din selvfølelse og ditt liv. Ja, det er vanlig at kvinner lekker litt etter fødsler, men det skal ikke være uprøvd å gjøre noe med det! Spør etter henvisning og ikke gi deg. 

Selv fikk jeg veiledning fra min helt vanlige fysioterapeut. 

Ble du bra etter øvelsene fra fysioterapeuten? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ble du bra etter øvelsene fra fysioterapeuten? :) 

Jeg ble bedre, men ikke helt bra. (holder med et lite truseinnlegg) Nå er det overgangsalderen som har gjort at jeg har fått igjen plagene, så det blir litt annerledes, men det hjalp i perioden jeg var 26-45 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet angående resept, eller har råd til produkt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ingen som vet angående resept, eller har råd til produkt?

Anbefaler deg til å ta kontakt med boots homecare. De har flinke sykepleiere utdannet innen inkontinens og kan hjelpe deg med de spørsmålene du har rundt resept og produkter.

Anonymkode: 5dbc6...581

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...