AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Jeg og kjæresten (snart ektefelle) har kjøpt bolig og går inn med like mye EK. Han tjener mer og kommer derfor til å betale en høyere sum på boliglånet. Hvordan ville dere løst det dersom man splitter opp og en har betalt mer? Kjæresten vil ha en avtale der han får igjen den summen han har betalt ekstra på lånet dersom vi skulle splittet opp og solgt. Anonymkode: 7b739...8a8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Han får vel høyere eierandel, da. Anonymkode: b5264...db7 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 Når dere blir gift spiller det ingen trille hvem som betjener hva. Inntekter og utgifter er felles, det er en av de store forskjellene gift versus samboer. Anonymkode: 56a5b...c0a 11
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 Jeg syns dere skal ha en samboeravtale som sikrer eiendeler/gjeld dere går inn i ekteskapet med, men dele likt «fra nå». Jeg tjener nesten dobbelt så mye som min partner, men vi deler likt. Syns det er gjerrig å kreve mer når intensjonen er å leve livet sammen. Anonymkode: a397e...a2a 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han får vel høyere eierandel, da. Anonymkode: b5264...db7 Spiller ingen rolle, verdier opparbeidet i ekteskapet deles likt. Anonymkode: 7c10b...b23 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 Han kan eie mer enn deg, da trenger dere ikke en slik avtale. Men ville snakket med banken, de kan sikkert hjelpe til med gode løsninger. Anonymkode: a0815...adc
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han kan eie mer enn deg, da trenger dere ikke en slik avtale. Men ville snakket med banken, de kan sikkert hjelpe til med gode løsninger. Anonymkode: a0815...adc Hvorfor skal han eie mer når de har lik EK og snart er gift? Gir ingen mening, høres ut som en smålig mann. Hilsen mann 40. Anonymkode: 56a5b...c0a 16 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 Jeg og samboer gikk inn med like mye egenkapital og eier 50-50. Vi har hvert vårt lån, men sikkerhet i hverandre. Han betaler inn i sitt tempo og blir ferdig mange år før meg, men synes dette er den ryddigste måten å gjøre det på. Anonymkode: 1ebac...fbb 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spiller ingen rolle, verdier opparbeidet i ekteskapet deles likt. Anonymkode: 7c10b...b23 Nei, det er skeivdeling med mindre dama er husmor eller slikt. Anonymkode: b5264...db7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er skeivdeling med mindre dama er husmor eller slikt. Anonymkode: b5264...db7 Nei, det er bare skjevdeling av det man har med inn. Og her har de jo likt med inn. Anonymkode: 7c10b...b23 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når dere blir gift spiller det ingen trille hvem som betjener hva. Inntekter og utgifter er felles, det er en av de store forskjellene gift versus samboer. Anonymkode: 56a5b...c0a AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spiller ingen rolle, verdier opparbeidet i ekteskapet deles likt. Anonymkode: 7c10b...b23 Dette stemmer kun hvis partene ikke har lagd en avtale/ektepakt ved inngåelse av ekteskap. Her snakker jo TS nettopp om å lage en avtale - og da vil den telle ved evt skilsmisse, og verdier opparbeidet i ekteskapet (bolig, sparepenger, osv) vil da deles etter denne avtalen. Anonymkode: 86c34...a55 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette stemmer kun hvis partene ikke har lagd en avtale/ektepakt ved inngåelse av ekteskap. Her snakker jo TS nettopp om å lage en avtale - og da vil den telle ved evt skilsmisse, og verdier opparbeidet i ekteskapet (bolig, sparepenger, osv) vil da deles etter denne avtalen. Anonymkode: 86c34...a55 Den jeg svarte sa at det bare var å endre eierandel. Det er feil, de må i så fall ha en ektepakt som du sier. Anonymkode: 7c10b...b23 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #13 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg og kjæresten (snart ektefelle) har kjøpt bolig og går inn med like mye EK. Han tjener mer og kommer derfor til å betale en høyere sum på boliglånet. Hvordan ville dere løst det dersom man splitter opp og en har betalt mer? Kjæresten vil ha en avtale der han får igjen den summen han har betalt ekstra på lånet dersom vi skulle splittet opp og solgt. Anonymkode: 7b739...8a8 Smålig mann du har. Virkelig. Anonymkode: 98d02...ac3 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei, det er skeivdeling med mindre dama er husmor eller slikt. Anonymkode: b5264...db7 Skjevdelingen skjer kun midler du tar med inn i ekteskapet, ikke hva som opparbeides i ekteskapet. Man KAN avtale noe annet, men hvis ingen avtale = lik deling. Som noen andre nevner her, så kan man skrive ektepakt, men jeg ville ikke gått med på skjevdeling når man går inn med lik egenkapital. Jeg har riktignok vært den som har tjent mest i mitt ekteskap, ca 200k mer per år, men jeg hadde da aldri krevd ektepakt på framtidig lønn. Han kan jo også bli ufør eller miste jobben, en evnt ektepakt må også ta med endringer i framtidig inntekt. Anonymkode: 56a5b...c0a 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #15 Skrevet 23. mai 2024 Takk for innspill! Synes det er utfordrende å finne en enkel løsning her, fordi vi splitter fordelingen dynamisk etter inntekt. Til å begynne med kommer han til å betale ca 3000 kr mer enn meg på lånet, men etter at lønnen min øker om noen måneder blir forskjellen litt mindre - ca 2500. Dermed ikke så enkelt å evt skulle regne ut hva man skal «ha tilbake» om noen år. Anonymkode: 7b739...8a8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for innspill! Synes det er utfordrende å finne en enkel løsning her, fordi vi splitter fordelingen dynamisk etter inntekt. Til å begynne med kommer han til å betale ca 3000 kr mer enn meg på lånet, men etter at lønnen min øker om noen måneder blir forskjellen litt mindre - ca 2500. Dermed ikke så enkelt å evt skulle regne ut hva man skal «ha tilbake» om noen år. Anonymkode: 7b739...8a8 Foreslår at dere i så fall heller kjøper halvparten av boligen hver, med hvert sitt banklån og så får han heller betale sitt ned raskere. Hadde ikke gitt han større eierandel. plutselig blir han syk eller mister jobben, hva da? Anonymkode: fef5b...eb3 7 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 I verste fall kan det kan jo bli slutt på kort tid, da tar han med seg din egenkapital videre, hvis han får «forskudd» på høyere eierandel. Anonymkode: 56a5b...c0a 1 1
Quinneguid Skrevet 23. mai 2024 #18 Skrevet 23. mai 2024 Ja, det må skje med forbehold om at vi går i pluss
HSV50 Skrevet 23. mai 2024 #19 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Takk for innspill! Synes det er utfordrende å finne en enkel løsning her, fordi vi splitter fordelingen dynamisk etter inntekt. Til å begynne med kommer han til å betale ca 3000 kr mer enn meg på lånet, men etter at lønnen min øker om noen måneder blir forskjellen litt mindre - ca 2500. Dermed ikke så enkelt å evt skulle regne ut hva man skal «ha tilbake» om noen år. Anonymkode: 7b739...8a8 Vi er samboere og har hvert vårt lån. Eier huset 50/50 og betaler ned på huset i det tempoet vi selv vil (han tjener mer, men har også høyere lån enn meg). Den gang jeg var gift hadde vi felles økonomi og alle pengene gikk i samme sluket. Vi delte alt i to da vi gikk fra hverandre (alt vi hadde hadde vi skaffer oss mens vi var sammen). Ulike inntekter betydde ikke noe.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #20 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og kjæresten (snart ektefelle) har kjøpt bolig og går inn med like mye EK. Han tjener mer og kommer derfor til å betale en høyere sum på boliglånet. Hvordan ville dere løst det dersom man splitter opp og en har betalt mer? Kjæresten vil ha en avtale der han får igjen den summen han har betalt ekstra på lånet dersom vi skulle splittet opp og solgt. Anonymkode: 7b739...8a8 Hvis du vil eie like mye som han, må du betale like mye. Har du mulighet til å betjene halve lånet? Anonymkode: d35ec...cb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå