AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Fikk barn for litt over 2 år siden. Mannen og jeg bor sammen og jobber tilnærmet fulltid begge to. Barnet er friskt og normalt etter alderen, så ingen store utfordringer der. Normal økonomi og har familie og nettverk her vi bor. De siste par månedene har jeg kjent mer og mer på et fysisk ubehag. Har mye vondt i hodet på jobb, blir fort kvalm og svimmel, glemmer ting hele tiden og blir fort stresset. Denne uka har det toppet seg med dotter i ørene, hiver etter pusten når jeg skal snakke med kollegaer, føler jeg ikke ser klart, klarer ikke å formulere meg ordentlig og blir skjelven hvis jeg merker det minste av negativ stemning. Når jeg kommer hjem, er jeg lett irritabel på mannen, mister fort pusten slik som på jobb, sier feil ord og føler meg bare generelt utslitt (som om jeg har vært på en kjempelang joggetur). Er dette slik alle småbarnsforeldre har det? Er det dette som betyr "å være sliten?" Jeg er nokså sikker på at jeg ikke er syk, jeg spiser normalt (litt lite de siste månedene pga. lite matlyst), er jevnlig fysisk aktiv, har sjekket verdier med blodprøve hos legen, er mye ute nå som våren er her og ja - føler liksom ikke at det skulle være noe spesielt. Men klart, jeg er mentalt sliten, det er utfordringer på jobb, føler det er høye forventninger til meg på hjemmebane, har konstrant dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør mer for barnet vårt osv. Er det egentlig bare jeg som må skjerpe meg eller bør jeg ta grep for at dette ikke skal utvikle seg til noe mer? Anonymkode: dc2f0...c8e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Du bør ta grep, dette er ikke bare vanlig sliten. Er det noe ansvar eller aktivitet du kan redusere eller delegere bort? Ta gjerne en prat med legen din også. Det er bedre å gjøre endringer nå enn å vente til kroppen sier bråstopp. Anonymkode: f8a0a...749 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 Ta blodprøver. Høres veldig ut som b12-mangel. Anonymkode: 78f22...ddd
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du bør ta grep, dette er ikke bare vanlig sliten. Er det noe ansvar eller aktivitet du kan redusere eller delegere bort? Ta gjerne en prat med legen din også. Det er bedre å gjøre endringer nå enn å vente til kroppen sier bråstopp. Anonymkode: f8a0a...749 Takk for svar. Har allerede gjort noen tiltak både på jobb og på hjemmebane - for eksempel å bruke Oda og vaskehjelp, har delegert bort noen oppgaver på jobb, og mannen og jeg går i parterapi for å bli flinkere til å kommunisere og møte hverandres behov. Samtidig er det ting jeg ikke får gjort noe med, som arbeidsmiljøet på jobb. Ting er varslet, men bare det å være en av de som har varslet tror jeg påvirker meg mer enn jeg tror. Fornuften i meg vet at det jeg gjør er riktig, men tror kroppen reagerer annerledes. Men dette må jeg jo bare stå i, med mindre jeg vil bytte jobb (som jeg egentlig hverken ønsker eller veldig lett kan gjøre). Men må kanskje se grundigere etter flere ting jeg kan justere på, siden det jeg allerede har gjort tilsynelatende ikke hjelper. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ta blodprøver. Høres veldig ut som b12-mangel. Anonymkode: 78f22...ddd Tok blodprøver sist i januar/februar, og da var alt fint utenom at jeg manglet D-vitamin. Så har tatt tilskudd av det etter det. Men burde kanskje sjekke igjen. -ts Anonymkode: dc2f0...c8e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 Det kan se ut som du er ujordet. Kan det hjelpe med en daglig meditasjon ? trenger ikke være lenge, kan være 5-10 minutter om dagen som kan få mer ro i kroppen og mer klarhet til sinnet Anonymkode: 8a7ab...ae3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 Det kan også være jernmangel Anonymkode: 8a7ab...ae3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 Kan være korona vaksinen eller all koronaen av og på? Har merket de vi og flere andre. Siste 2årene. Mye mer utslitt og ødelagt. Ingen energi.. Anonymkode: ec5af...d45 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan være korona vaksinen eller all koronaen av og på? Har merket de vi og flere andre. Siste 2årene. Mye mer utslitt og ødelagt. Ingen energi.. Anonymkode: ec5af...d45 Jeg tok ikke korona vaksinen Anonymkode: 8a7ab...ae3
Kålrota Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 For meg høres dette ut som veien til å bli utbrent. Uansett ville jeg kontaktet legen med symptomene. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 Jeg har det slik i perioder, spesielt dersom jeg er undermedisinert for lavt stoffskifte. Du sier du tok blodprøver i januar, dersom du sjekket stoffskiftet da kan det likevel være lurt å sjekke på ny. Anonymkode: 2a728...e08
AllahBallah Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 Høres ut som helt normal voksen-sliten spør du meg. I hvertfall hvis du har litt ansvar på jobb, og mye som må gjøres hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå