AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Behandles for utviklingstraumer. Jobber åtti prosent som pedagog i bhg. Har små barn og mann. Går til psykomotorisk fysioterapi annenhver uke, nå er jeg etter råd fra fysioterapeut og lege også fått innvilget behandling hos psykiater. Jeg skal gå i et lenger løp i terapi med psykodynamisk tilnærming. Jeg hadde ikke lyst å sykemelde meg og tenker bruke den ene fridagen i uka til behandling, men fysioterapeut anbefalder ikke å gå til både henne og psykiater samme dag. Psykiater ønsker meg inn til timer fast ukentlig nå i oppstart. Det er en time reisevei til behandlingen, mye av fridagen går til reising og timen. Jeg kjenner det tar på å gå i behandling, og er redd jeg ikke vil få utbytte av behandling om jeg ikke får nok hvile og komme meg? Er det kun i oppstart man kjenner seg utslått? Jeg føler det er et nederlag å sykemelde meg, men ville evt bare blitt en dag i uka. Ja jeg vet legen sykemelder, ikke meg, men dette er noe legen har spurt om jeg trenger, men som jeg har avslått. Så jeg vet det er et alternativ. Ønsker råd her... Anonymkode: b2f63...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Om man ikke blir sliten av behandling, så vil det kanskje bety at man ikke har utbytte? Man skal vel kjenne på at kroppen jobber med ting? Anonymkode: b2f63...5f8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 For å beskrive litt mer... Har vært surrete på jobb, føler meg mer irritabel mot barn. Anonymkode: b2f63...5f8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 Du kan få sykemelding for behandlingsdagen, dvs at da bruker du ikke opp sykemeldingsukene på samme måte som ved gradert sykemelding, det trekkes en og en dag. Selv går jeg til psykodynamisk terapi 2 ganger i uka. Jeg har time 07.30 og drar på jobb etterpå. Mister derfor lite av arbeidsdagen, men det vil være variabelt hva man orker. Jeg ville prøvd meg frem. Anonymkode: 4208e...84f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 Helt normalt å bli sykemeldt under behandling. Du kan jo starte hos legen, og kanskje legen mener det er greit med f eks 50% sykemelding til å begynne med? Anonymkode: 79dc7...be4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du kan få sykemelding for behandlingsdagen, dvs at da bruker du ikke opp sykemeldingsukene på samme måte som ved gradert sykemelding, det trekkes en og en dag. Selv går jeg til psykodynamisk terapi 2 ganger i uka. Jeg har time 07.30 og drar på jobb etterpå. Mister derfor lite av arbeidsdagen, men det vil være variabelt hva man orker. Jeg ville prøvd meg frem. Anonymkode: 4208e...84f Men dette er jo to ulike behandlinger, og med en fridag, så blir det et problem med tiden... Pluss at jeg kjenner det tar på. Uff usikker. Anonymkode: b2f63...5f8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Helt normalt å bli sykemeldt under behandling. Du kan jo starte hos legen, og kanskje legen mener det er greit med f eks 50% sykemelding til å begynne med? Anonymkode: 79dc7...be4 Ja det er? Jeg kjenner jeg ikke ønsker femti, det skaper enda mer hodebry og føle man er en så stor belastning for jobben pluss at jeg kjenner for min del at tjue prosent sykemelding holder. Kan jeg risikere å ikke ha utbytte av behandling ved å presse meg til å ikke være sykemeldt? Anonymkode: b2f63...5f8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men dette er jo to ulike behandlinger, og med en fridag, så blir det et problem med tiden... Pluss at jeg kjenner det tar på. Uff usikker. Anonymkode: b2f63...5f8 Jeg svarte på behandlingsdag for psykiatertimen. Fysio virket det som du tok på fridagen din. Du kan kun få behandlingsdag 1 dag i uka, så du må velge hvilken behandling du bruker den på. Anonymkode: 4208e...84f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 Det er opp til deg om du ønsker å bruke fridagen din til hvile eller til å bli utslitt. God bedring. Anonymkode: 612dc...e4c 1
Sydvesta Orkana Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Behandles for utviklingstraumer. Jobber åtti prosent som pedagog i bhg. Har små barn og mann. Går til psykomotorisk fysioterapi annenhver uke, nå er jeg etter råd fra fysioterapeut og lege også fått innvilget behandling hos psykiater. Jeg skal gå i et lenger løp i terapi med psykodynamisk tilnærming. Jeg hadde ikke lyst å sykemelde meg og tenker bruke den ene fridagen i uka til behandling, men fysioterapeut anbefalder ikke å gå til både henne og psykiater samme dag. Psykiater ønsker meg inn til timer fast ukentlig nå i oppstart. Det er en time reisevei til behandlingen, mye av fridagen går til reising og timen. Jeg kjenner det tar på å gå i behandling, og er redd jeg ikke vil få utbytte av behandling om jeg ikke får nok hvile og komme meg? Er det kun i oppstart man kjenner seg utslått? Jeg føler det er et nederlag å sykemelde meg, men ville evt bare blitt en dag i uka. Ja jeg vet legen sykemelder, ikke meg, men dette er noe legen har spurt om jeg trenger, men som jeg har avslått. Så jeg vet det er et alternativ. Ønsker råd her... Anonymkode: b2f63...5f8 Du kan søke om sykemelding på behandlingsutgifter. Dette vil evt ikke telle som vanlig sykemelding, og dermed påvirker det ikke sykepengerettigheter sånn som vanlig sykemelding gjør.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er opp til deg om du ønsker å bruke fridagen din til hvile eller til å bli utslitt. God bedring. Anonymkode: 612dc...e4c Hva er det for et slags svar? God bedring? Jeg har fått innvilget behandling og i og med at jeg jobber åtti, så bruker jeg nå fridagen på behandling. Du mener jeg ikke bør det? Fordi jeg blir utslitt? Skjønte ingenting.... Anonymkode: b2f63...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 Sydvesta Orkana skrev (Akkurat nå): Du kan søke om sykemelding på behandlingsutgifter. Dette vil evt ikke telle som vanlig sykemelding, og dermed påvirker det ikke sykepengerettigheter sånn som vanlig sykemelding gjør. Ja det er et alternativ, men likevel er det spm om jeg skal eller ikke, og om jeg bør, eller om jeg bør presse meg. Er mye skam og samvittighet. Anonymkode: b2f63...5f8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #13 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja det er et alternativ, men likevel er det spm om jeg skal eller ikke, og om jeg bør, eller om jeg bør presse meg. Er mye skam og samvittighet. Anonymkode: b2f63...5f8 Da snakker du med behandler om det. Når det er snakk om langtidsbehandling vil du uansett gå tom for sykemelding/behandlingsdager om du ikke finner en måte å løse det på. Anonymkode: 4208e...84f
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 Snakk med behandleren din om hva de anbefaler deg basert på erfaring. Jeg har nylig gjennomgått traumebehandling med EMDR og ble anbefalt å jobbe maks 50%. Man må være raus med seg selv, og behandlingen vil være viktig for deg å få gjennomført, og da trenger du definitivt ro og hvile mellom slagene for å prioritere deg selv. Anonymkode: 7fe6d...e99
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #15 Skrevet 23. mai 2024 Du kan få behandlingsfri. Tror det er 18 dager i løpet av ett år du kan få en form for sykemelding grunnet behandling. Denne sm fungerer ikke som vanlig og går ikke utover året du kan være sm. Anonymkode: f9b4e...617 1
Thjelp Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 Når jeg gikk i behandling måtte til slutt innse at jeg trengte sykemelding. Var 100% Sykemeldt første måneden som ble anbefalt av psykologen. Deretter jobbet jeg meg forsiktig opp igjen. Din psykiske helse er viktigere enn jobben. Og jeg vil tro det er lettere å heller øke jobbmengden etterhvert som behandlingen ikke oppleves like tøff og du har tilpasset deg behandlingen. Andre veien høres ut som at kan brenne deg litt i begge ender. 1 1
Sydvesta Orkana Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ja det er et alternativ, men likevel er det spm om jeg skal eller ikke, og om jeg bør, eller om jeg bør presse meg. Er mye skam og samvittighet. Anonymkode: b2f63...5f8 Prøv å legg vekk skamfølekse og det er ikke "edelt" å presse seg- jeg snakker av egen erfaring. Jeg anbefaler deg å søke, og får du det innvilget, så er det fordi du har krav på det. Dersom du skal i behandling his både psykomotorisk fysio + samtaleterapi, kan det være noen uker du trenger å bruke mere enn én dag, og da må du nok bruke den 20% du ikke jobber ettersom sykemelding på behandlingsutgifter gis kun inntil én dag pr uke. Jeg har selv presset og tøyd meg etter ei ulykke, og resultatet blei delvis ufør og etter mange år 100% ufør. Ingen har takka eller sendt pokal for alle de gangene jeg tøyde strikken i lengste laget.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #18 Skrevet 23. mai 2024 Jeg gikk selv i traumebehandling, intenst løp hos psykolog og fysioterapi. Jobbet mellom 0 og 60 % i den perioden. Jeg ble også utslitt av behandling. Ofte måtte jeg bare hjem og gråte etterpå, eller sitte i dusjen. Hvis du har tenkt å ta tak i ting nå, anbefaler jeg deg å gå «all in». Jeg opplevde i alle fall at det var nyttig for meg. Det hjelper kanskje å være så mye som mulig på jobb om man er deprimert, men traumer er heftige greier. Jeg hadde i alle fall et veldig sterkt behov for skjerming mens jeg holdt på. Så ble jeg mer robost, selv om det kjentes ut som om at jeg kom til å være en sart liten geleklump resten av livet. Lykke til!! Anonymkode: bc047...9d1 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #19 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva er det for et slags svar? God bedring? Jeg har fått innvilget behandling og i og med at jeg jobber åtti, så bruker jeg nå fridagen på behandling. Du mener jeg ikke bør det? Fordi jeg blir utslitt? Skjønte ingenting.... Anonymkode: b2f63...5f8 Du trenger ikke ha piggene så langt ute. Jeg synes ikke psykisk sykdom er mindre ekte enn fysisk. Mange alvorlige fysiske sykdommer har fatigue som viktigste symptom, psykisk fatigue er ikke mindre reelt. Du har fått tilbud om fri på behandlingsdager for å ha mulighet til å ta bedre vare på deg selv mens du gjennomgår helt nødvendig behandling. Det tilbudet synes jeg du skal takke ja til. Og ja, god bedring. Du har reelle symptomer som fortjener beste behandling akkurat slik som folk med fysiske sykdommer. Anonymkode: 612dc...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #20 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du kan få behandlingsfri. Tror det er 18 dager i løpet av ett år du kan få en form for sykemelding grunnet behandling. Denne sm fungerer ikke som vanlig og går ikke utover året du kan være sm. Anonymkode: f9b4e...617 Kan du vise til en kilde på det? For jeg finner ingenting. Anonymkode: 2d75f...5c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå