Gå til innhold

Er 2 års aldersforskjell grusomt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det grusomt?

Anonymkode: 019a9...06d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er kjempefint. 

Jeg har 3 år mellom mine to eldste og 2år mellom nr 2 og nr 3. 

Er fordeler og ulemper med alle de tre intervallene (2, 3 og 5)

Anonymkode: 121c6...dd0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

2 år og 10 dager mellom mine to eldste barn; en helt nydelig aldersforskjell! Har 3,5 år mellom mellomstemann og minste, den aldersforskjellen føles veldig stor... Kjekt å ha barna tett for da har de sammenfallende interesser, man blir fort ferdig med bleier og småbarnstid, begge trives i sandkassa og begge underholdes av de samme filmene, osv. Har en venninne med 6 år mellom barna, hun får altså 12 år med barnehagebarn 😅 Not my cup of tea, foråsidetsånn.... 

Anonymkode: 6c65d...c47

• Liker 4
Skrevet

Vi har tre barn og to år mellom alle og synes det er helt perfekt. Vi har aldri tenkt at det var noe i nærheten av grusomt og aldri angret på at vi fikk dem tett, tvert i mot har vi ofte sagt hvor glade vi er for at vi fikk dem tett. Det er selvsagt fordeler og ulemper med både liten og stor aldersforskjell så alt avhenger av hva du tror passer best for dere. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har to år mellom mine (gutt eldst og jente yngst) Noen ganger er det som om lillesøster er storesøster… De har alltid gått bra sammen og har samme interesser.  Når det gjelder klær så har yngste kun kunnet arve treningsklær/turklær da hun alltid har vært mye mindre.  Er noen ekstra fordeler ang arveklær om søsken har samme kjønn, men det er jo også uavhengig av aldersforskjell. 

Ungene delte rom - frivillig - i mange år. Yngste ville ikke sove alene så de sov på samme rom, men datteren hadde «sitt» soverom som lekerom og eldste hadde kjellerstue som sitt leke/spillrom.  

Veldig lite sjalusi, men vi har alltid vært opptatt av å gjøre ting bare med en av gangen, vi har aldri betraktet de som en duo som ikke kan skilles så de har fått dra alene til besteforeldre. 

Anonymkode: 1d3e5...18e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1 år og 11 mnd mellom her. Det mest slitsomme var å ha to barn sine soverutiner på dagtid å ta hensyn til. Nå er de snart 3 og 5, legges på samme rom samtidig(må vel tilpasses når yngste slutter å sove på dagtid), har samme interesser og lener kjempefint sammen. 

Anonymkode: cd756...716

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det grusomt?

Tungt når det står på om du har begge hjemme lenge. Om det er våkennetter osv. Men Utrolig godt med så nærmt i alder! De har hatt fantastisk mye glede av hverandre. Ser flere andre med 3-5år mellom og det er ofte mye større avstand mellom barna!

Anonymkode: 09eb2...957

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

20mnd mellom her og syns det ikke var noe problem

Anonymkode: 64f23...ad8

Skrevet

2 år og 12 dager mellom mine to, er tøft til perioder, spesielt ved sykdom. Men man får en slags rutine. Men nå er de 8 og 10 helt perfekt. De kan leke og slåss. 

• Liker 1
Skrevet

22 mmd mellom jenta og gutten min og jeg kunne godt hatt dem enda tettere!🥰

AnonymBruker
Skrevet

På sikt er det kjempefint, men småbarnsfasen er et helvete. 

Anonymkode: 5ef8b...199

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt supert. Fikk to jenter med to års mellomrom og de har hatt så mye glede av hverandre. Lett å reise på ferie og gjøre noe begge liker. 

Anonymkode: ea0de...225

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For barna så. Hadde alltid dårlig samvittighet for den andre.

Anonymkode: 04534...0f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 21.41):

For barna så. Hadde alltid dårlig samvittighet for den andre.

Anonymkode: 04534...0f3

For den eldste? Hva var det som var vanskelig følte du? 

AnonymBruker
Skrevet

Har 19 og 20 Mnd mellom mine tre. Det blir bare vanskeligere med større aldersforskjell, lettere å finne på aktiviteter som passer alle når det er mindre aldersforskjell. 

Anonymkode: b0a24...9b4

AnonymBruker
Skrevet

Slike formuleringer er så teite. Du vet at når du spør så ekstremt som "er det grusomt?" så vil du få masse svar som sier at "Nei, det er slett ikke grusomt". 

Og da har fiskinga de etter den bekreftelsen du ønsker kommet. I stedet for et mer nyansert innlegg hvor du kunne fått evt positive og negative sider ved 2 års aldersforskjell.

Anonymkode: a19d4...56a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har i underkant av 3 år mellom 1 og 2, og i underkant av 2 år mellom 2 og 3. Har tenkt at det hadde vært mye enklere å ha 2 år mellom første og andre enn mellom andre og tredje 😅 Følte jeg ikke fikk tid til å nyte andremann skikkelig før tredje kom, pluss at det slik ble tre tette. Ganske heftig tid i alle fall frem til sistemann ble ca 2, etter det har det bare vært fordeler synes jeg. Har en mann som reiser mye i jobb, og tror at det i kombinasjon med koronaen som kom da minste var nyfødt gjorde at alt ble tyngre. Det ideelle hadde vært 2,5 år mellom synes jeg. 

Anonymkode: 83a05...58f

AnonymBruker
Skrevet

Problemet med så kort tid i mellom er at barnet bare er litt over et år når du er gravid igjen, og mister masse kapasitet til å følge opp barnet ditt…

Anonymkode: f34e8...00f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes det ingen fasit på. Men som regel er det ikke grusomt, tror jeg. Om det er en god idé, tenker jeg en først og fremst må finne ut av gjennom å kjenne på i hvor stor en har lyst på og overskudd til svangerskap, ny babytid og et familiemedlem til når første barn passerer året. 

Vi har 1 år og 8 mnd. mellom, og det er flott. Jeg er ikke enig i at man mister masse kapasitet til å følge opp den eldste i svangerskapet. Det kan skje, men som regel går det bra. 

Jeg syns det var en ulempe å plutselig ha to ganske små som trengte foreldrene veldig. En ulempe for barna, å måtte dele. Men samtidig, vi er to foreldre, vi var ikke i undertall, og barna fikk den voksenkontakten de trengte. 

Det var også en ulempe den tiden eldste sovnet kl. 19, akkurat da kveldsuroen til babyen startet, og så våknet hun 05, akkurat da babyen endelig sov døgnets beste søvn. Da hjalp det å tenke at dette var en periode. Og å passe på å ta vare på seg selv og hverandre også. Men jeg kjenner andre med samme aldersforskjell hvor barna var samstemte på søvn tidlig, og babyen hadde lite kveldsuro. 

Fordel hos oss er at barna er gode venner og jevne når det kommer til interesser og nivå. De liker samme type lek, og fordyper seg i det mens jeg lager middag for eksempel. De liker å lese omtrent samme bøker, noe av de samme turmålene og har mange like preferanser når det kommer til lek. Selv om de så klart er ulike som personer også. Men jeg kjenner andre med samme aldersforskjell hvor barna er så ulike at de ikke leker sammen, og hvor det er vanskelig å finne felles aktiviteter selv om de er jevne i alder. 

Anonymkode: 24eb6...c48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...