AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Foreldrene mine er nå skilt. Kan jeg da bytte fra faren min sitt til moren min sitt etternavn? Jeg har faren min sitt fra før av. Moren min sitt er det under 200 stykker som heter. Hvordan blir det da? Hva er det vanlig at moren min gjør? Hun har også faren min sitt etternavn. Anonymkode: a72cb...f07
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Hvordan gjorde dere andre det? Anonymkode: a72cb...f07
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 Ingen som har opplevd dette? Anonymkode: a72cb...f07
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 Kan du ikke bare beholde det etternavet du har nå? Anonymkode: af781...525
kaiturid Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 Er da enkelt å bytte navn. Litt styr med "papirmølla" bare. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 Jeg har byttet fra pappa til mamma sitt navn, men det er mest fordi vi vokste opp med mamma. Tror du kan det, men skal du spørre pappan din først, for hva om han blir såret? Tror folk gjør litt forskjellig, men tenker en del går tilbake til sitt gamle etternavn, for å føle seg skilt. Men kan jo hende hun er såpass knyttet til identiteten av sitt nåværende etternavn? Du får spørre henne? Anonymkode: 77285...793
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Foreldrene mine er nå skilt. Kan jeg da bytte fra faren min sitt til moren min sitt etternavn? Jeg har faren min sitt fra før av. Moren min sitt er det under 200 stykker som heter. Hvordan blir det da? Hva er det vanlig at moren min gjør? Hun har også faren min sitt etternavn. Anonymkode: a72cb...f07 Andersen burde du hete. Anonymkode: 45f96...f6e 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Foreldrene mine er nå skilt. Kan jeg da bytte fra faren min sitt til moren min sitt etternavn? Jeg har faren min sitt fra før av. Moren min sitt er det under 200 stykker som heter. Hvordan blir det da? Hva er det vanlig at moren min gjør? Hun har også faren min sitt etternavn. Anonymkode: a72cb...f07 Det kan du jo. Du må jo bare gi god grunn for at du skal få hete det og moren din har/har hatt det etternavnet så det er nok god nok grunn. Moren har vel sitt eget siden hun har skilt seg? Anonymkode: 5021a...4c9
nordlending Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Moren min sitt er det under 200 stykker som heter. Hvordan blir det da? Etter navneloven § 4 kan du bytte til hennes gamle etternavn uten noe ekstra styr: § 4.Avledede etternavn Uavhengig av begrensningene i § 3 kan følgende navn tas som etternavn: 1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap. 1 2
Irak Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Foreldrene mine er nå skilt. Kan jeg da bytte fra faren min sitt til moren min sitt etternavn? Jeg har faren min sitt fra før av. Moren min sitt er det under 200 stykker som heter. Hvordan blir det da? Hva er det vanlig at moren min gjør? Hun har også faren min sitt etternavn. Anonymkode: a72cb...f07 Jeg har samme etternavn som pappaen min. Føler det er veldig meg så da valgte jeg det. Når jeg giftet meg i 2006 så tok jeg Xen min sitt etternavn. Det var rart å bytte tilbake etter 15 år med et annet navn, men samtidig befriende. Måtte ta bilde av den første signaturen jeg gjorde, og det var når jeg fornyet sertifikatet 🤣🤣🤣.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Foreldrene mine er nå skilt. Kan jeg da bytte fra faren min sitt til moren min sitt etternavn? Jeg har faren min sitt fra før av. Moren min sitt er det under 200 stykker som heter. Hvordan blir det da? Hva er det vanlig at moren min gjør? Hun har også faren min sitt etternavn. Anonymkode: a72cb...f07 Det er en enkel prosedyre, og som det står over kan du ta din mors etternavn selv om det er under 200 som heter det. Her gjør du det: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/endre/navn/ Når det er i orden må du skifte navn på pass og id-kort etc. Hva moren din gjør spiller jo egentlig ingen rolle, du gjør som du vil uavhengig av henne. Selv endret jeg ikke mitt etternavn da jeg giftet meg, men hadde jeg gjort det hadde jeg garantert tatt tilbake mitt gamle etternavn når vi ble skilt. Anonymkode: 3ab2a...280 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 Du må ikke ha noen grunn. Men om du er under 18 må begge foreldrene dine samtykke til navneendringen. Anonymkode: dea2c...8ea
svartkatt Skrevet 23. mai 2024 #13 Skrevet 23. mai 2024 Hadde valgt det navnet jeg liker best, sannsynligvis det sjeldne. Men! Om jeg skulle gjort det i mitt tilfelle, har skilte foreldre, og mor har et mindre vanlig etternavn enn far.. vel, selv om det er litt spesielt har jeg dårlige assosiasjoner med navnet, og gjennom slektsforskning har jeg funnet ut at det ikke har noe "rot" i slekten. Så har fortsatt min fars kjedelige og vanlige etternavn. Det har heller ingen "rot" i slekten. 😂 Har vurdert flere andre navn i slekten istedenfor, men.. det jeg har vokst opp med har jeg jo forsåvidt et greit forhold til.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 Irak skrev (3 timer siden): Jeg har samme etternavn som pappaen min. Føler det er veldig meg så da valgte jeg det. Når jeg giftet meg i 2006 så tok jeg Xen min sitt etternavn. Det var rart å bytte tilbake etter 15 år med et annet navn, men samtidig befriende. Måtte ta bilde av den første signaturen jeg gjorde, og det var når jeg fornyet sertifikatet 🤣🤣🤣. Hvorfor byttet du navn i utgangspunktet? Tror ikke jeg kjenner noen damer som har byttet til mannens navn de siste 30-40 årene … Anonymkode: 4fd81...24e
Irak Skrevet 23. mai 2024 #15 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor byttet du navn i utgangspunktet? Tror ikke jeg kjenner noen damer som har byttet til mannens navn de siste 30-40 årene … Anonymkode: 4fd81...24e Jeg er vel litt gammeldags av meg på det punktet der, så ville jeg gjerne ha samme etternavn som ungene... 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 Irak skrev (6 minutter siden): Jeg er vel litt gammeldags av meg på det punktet der, så ville jeg gjerne ha samme etternavn som ungene... Skjønner 😊 Ungene pleier å få begge etternavnene …. Har du et annet navn enn ungene nå da? Anonymkode: 4fd81...24e
Irak Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner 😊 Ungene pleier å få begge etternavnene …. Har du et annet navn enn ungene nå da? Anonymkode: 4fd81...24e Ja nå har jeg pikenavnet mitt ❤️. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #18 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skjønner 😊 Ungene pleier å få begge etternavnene …. Har du et annet navn enn ungene nå da? Anonymkode: 4fd81...24e Man kan bare ha ett etternavn. Anonymkode: 31b46...48b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2024 #20 Skrevet 24. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må ikke ha noen grunn. Men om du er under 18 må begge foreldrene dine samtykke til navneendringen. Anonymkode: dea2c...8ea Nei, fra 16 år bestemmer de navn selv. Melding om å ta, endre eller sløyfe navn for noen som ikke har fylt 16 år, skal fremsettes av den eller de som har foreldreansvaret, eller disse må ha samtykket i meldingen. Gjelder meldingen et barn over 12 år, må også barnet selv ha samtykket. Selv om det ikke foreligger samtykke etter første eller annet punktum, kan meldingen godtas dersom det foreligger særlig grunn. Anonymkode: f136d...b10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå