Gå til innhold

Lege som ber pasienter ta livet sitt hvis de sier de er suicidale, tanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos legen min en gang, snakket om min mor som er rusmisbruker. Hun har en greie med og skulle «ta selvmord» hvis jeg stopper kontakten. 

Da forteller legen at det er manipulering, og han lar seg ikke bli manipulert. Kommer noen inn til han gråtende og sier de skal ta livet sitt. Ja da sier han du kan kjøpe tau på jula og gå å gjør det. 

Jeg ble jo naturligvis veldig satt ut, men hadde med meg en til på samtalen. Hun forklarte meg jo etterpå, at han sier dette. Hvis de da bare  går ut døren blir han jo bekymret og ringer noen for å hjelpe. Så det er jo hans måte å finne ut hvem som er seriøse, og hvem som ønsker oppmerksomhet. Men er ikke dette veldig uetisk? 

Anonymkode: 2c1b0...db1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skifta fastlege og rapportert han. Er noen fallgruver med metoden hans som har dødelige konsekvenser bokstavelig talt.

Anonymkode: 11293...47c

• Liker 5
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Da forteller legen at det er manipulering, og han lar seg ikke bli manipulert. Kommer noen inn til han gråtende og sier de skal ta livet sitt. Ja da sier han du kan kjøpe tau på jula og gå å gjør det. 

At han sier til deg/dere at han sier det, må du ta med en klype salt.
Han bruker nok ikke DE ordene, selv om betydningen og budskapet nok er den samme - for det er som han sier manipulering. Selvsagt ordlegger han seg annerledes og ganske sikkert veldig forskjellig utfra situasjonen og hvem som sier det. 

Anonymkode: efee7...0fa

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg var hos legen min en gang, snakket om min mor som er rusmisbruker. Hun har en greie med og skulle «ta selvmord» hvis jeg stopper kontakten. 

Jeg ble jo naturligvis veldig satt ut, men hadde med meg en til på samtalen. Hun forklarte meg jo etterpå, at han sier dette. Hvis de da bare  går ut døren blir han jo bekymret og ringer noen for å hjelpe. Så det er jo hans måte å finne ut hvem som er seriøse, og hvem som ønsker oppmerksomhet. Men er ikke dette veldig uetisk? 

Send en melding til Statsforvalteren du. Dette tilfellet er ikke et godt eksempel på omsorgsfull kommunikasjon og empatisk væremåte.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At han sier til deg/dere at han sier det, må du ta med en klype salt.
Han bruker nok ikke DE ordene, selv om betydningen og budskapet nok er den samme - for det er som han sier manipulering. Selvsagt ordlegger han seg annerledes og ganske sikkert veldig forskjellig utfra situasjonen og hvem som sier det. 

Anonymkode: efee7...0fa

Hvorfor er det manipulering å si at man tenker å ta livet sitt? Hvordan skal man kunne fortelle om at man sliter uten å bli beskyldt for å bedrive manipulering? 

Hvis noen sier at de tenker å ta livet sitt så er det mest sannsynlig fordi de faktisk tenker det, ikke fordi de vil oppnå ett eller annet med det. Om man ikke legger i det at man "manipulerer" for å få helsehjelp. I så fall må det jo tolkes som at alle som går til legen og forteller om symptomer bedriver manipulasjon. 

Anonymkode: 2166d...d1f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sykt. 
moren min truer meg og ta livet sitt for alt mulig som manipulasjon . På det kan jeg svare « ja, gjør det… « 

en pasient som kommer gråtende til legen og ber om hjelp blir ikke bedt om og kjøpe tau på hjula. Hvis dette er sant må du anmelde han, men hadde det vært sant hadde sikkert noen gjort det allerede. 

Anonymkode: ced7a...82c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Til syvende og sist så er det jo opp til personen selv å bestemme om hen vil leve eller ikke. Legen vil jo yte helsehjelp, utrede, henvise, ta i mot pasienten til timer. Men det er lite han kan gjøre når pasienten "truer". Han har jo rett i at det er manipulering fra din mor. Det er ikke greit å gi en annen ansvaret for om en selv lever eller dør, holde det over en annen at hvis du ikke gjør slik jeg vil så skal jeg dø. Det er et fryktelig press og en fryktelig ting å gjøre mot noen. Å fortelle at man opplever selvmordstanker som del av et symptombilde er nok noe annet enn det legen snakker om her.

Anonymkode: 9c66a...ff4

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe av det verste jeg har hørt. Hva i svarte helvete skal vi som sliter med selvmordstanker gjøre egentlig? Ber vi ikke om hjelp er det feil, ber vi om hjelp er vi ute etter oppmerksomhet og har egentlig ikke reelle selvmordstanker. Nullvisjon meg i ræva. Det vi må gjøre er altså først å be om hjelp, så gjennomføre det ellers er vi manipulerende. Rapporter inn den legen asap.

Anonymkode: 70a2d...1c6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det manipulering å si at man tenker å ta livet sitt? Hvordan skal man kunne fortelle om at man sliter uten å bli beskyldt for å bedrive manipulering? 

Hvis noen sier at de tenker å ta livet sitt så er det mest sannsynlig fordi de faktisk tenker det, ikke fordi de vil oppnå ett eller annet med det. Om man ikke legger i det at man "manipulerer" for å få helsehjelp. I så fall må det jo tolkes som at alle som går til legen og forteller om symptomer bedriver manipulasjon. 

Kommer jo helt an på. Når moren min sier « hvis du ikke du gjør ditt og datt så tar jeg livet av meg « er det manipulasjon. Det første 100 gangene sa jeg vi måtte kontakte legevakten / psykiatrien . Det vil hun ikke. Hun manipulerer. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Legen kommer med eksempler på hva folk kan si for å oppnå det de ønsker, feks resept på b-preparater. Jeg tviler på at det er reaksjonen hans hvis han opplever alvorlig deprimerte personer, men trusler for å få viljen sin er ikke det samme som gjennomføringsønske.

Anonymkode: c62d3...527

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo helt an på. Når moren min sier « hvis du ikke du gjør ditt og datt så tar jeg livet av meg « er det manipulasjon. Det første 100 gangene sa jeg vi måtte kontakte legevakten / psykiatrien . Det vil hun ikke. Hun manipulerer. 

Men her er det snakk om uttalelser fra en lege til pasienter, ikke hva din mor sier til deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til syvende og sist så er det jo opp til personen selv å bestemme om hen vil leve eller ikke. Legen vil jo yte helsehjelp, utrede, henvise, ta i mot pasienten til timer. Men det er lite han kan gjøre når pasienten "truer". Han har jo rett i at det er manipulering fra din mor. Det er ikke greit å gi en annen ansvaret for om en selv lever eller dør, holde det over en annen at hvis du ikke gjør slik jeg vil så skal jeg dø. Det er et fryktelig press og en fryktelig ting å gjøre mot noen. Å fortelle at man opplever selvmordstanker som del av et symptombilde er nok noe annet enn det legen snakker om her.

Fy faen. Å be om helsehjelp er ikke en trussel. At moren til ts bruker det som en trussel stemmer ja, men å be en lege om hjelp er ikke det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eksen min drev og sa det for oppmerksomhet. Ti år siden og han lever altså ennå. Klassisk manipulasjon.

Anonymkode: 088dc...62d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Altså, det spørs hvem han velger å hjelpe/redde. Enten velger man å redde de useriøse, eller de seriøse. Det er nok flest useriøse, så da redder han flere enn andre. 

Anonymkode: ad297...39e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, Det er forskjell på og gå til legen og si « jeg sliter med selvmordstanker fordi jeg ikke orker mer. Jeg trenger hjelp» og å si til familemedlem « hvis du ikke kommer hit og klipper plenen så hopper jeg på sjøen «. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er noe av det verste jeg har hørt. Hva i svarte helvete skal vi som sliter med selvmordstanker gjøre egentlig? Ber vi ikke om hjelp er det feil, ber vi om hjelp er vi ute etter oppmerksomhet og har egentlig ikke reelle selvmordstanker. Nullvisjon meg i ræva. Det vi må gjøre er altså først å be om hjelp, så gjennomføre det ellers er vi manipulerende. Rapporter inn den legen asap.

Du misforstår. Det er forskjell på å fortelle om sine symptomer og å si "hvis du ikke gjør som jeg sier skal jeg ta livet mitt".

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min drev og sa det for oppmerksomhet. Ti år siden og han lever altså ennå. Klassisk manipulasjon.

Anonymkode: 088dc...62d

Det er ikke det samme som at en pasient oppsøker en lege. Det er en helt annen situasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fy faen. Å be om helsehjelp er ikke en trussel. At moren til ts bruker det som en trussel stemmer ja, men å be en lege om hjelp er ikke det. 

Du har veldig rare briller på når du leser her nå. Legen snakker jo om tilfeller hvor det handler om truing og manipulering. Å informere om sine symptomer er ikke det samme som å true eller manipulere - selvfølgelig.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, det spørs hvem han velger å hjelpe/redde. Enten velger man å redde de useriøse, eller de seriøse. Det er nok flest useriøse, så da redder han flere enn andre. 

Anonymkode: ad297...39e

På hvilken måte redder han de "useriøse"? 

Skrevet

Jeg tolker din mora utsagn som manipulering ja.

»Hvis ikke du gjør som jeg vil, selvmord». 

Det ER manipulasjonsteknikk. 

«Jeg trenger avrusning/hjelp/psykolog ellers dør jeg av dette / jeg orker ikke mer av livet litt / jeg tenker ofte på selvmord» = ikke manipulasjon. 

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...