Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg er en 22 år gammel dame som fikk mitt første barn for halvannet år siden. Etter fødselen har jeg blitt veldig utvidet der nede, samtidig som livmoren har sunket en del ned, noe som medfører dype støtsmerter under sex. Ettersom jeg også har blitt utvidet kan vi ikke gjøre det sakte for da kjenner verken han eller jeg noe, så jeg ender opp med dype støtsmerter som ligger og ulmer i timer etterpå. Dette har gjort at vi nesten ikke har sex lenger noe jeg synes er veldig trist. Finnes det noe måte å unngå disse dype støtsmertene på uten at vi må være forsiktige/sakte slik at vi ikke kjenner noe?

Anonymkode: aa840...131

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel fått sjekket det? 

Anonymkode: fb1ea...926

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har vel fått sjekket det? 

Anonymkode: fb1ea...926

Ja, ikke så mye de kunne gjøre, muskulatur og nerver var overstrekt og skadet og operasjon av selve prolapset ville sansynligvis føre til mer smerter. Så nå lurer jeg på hvordan vi skal klare å navigere sexlivet vårt.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes en slags donut til å ha innerst mot penisroten så den ikke går helt inn, men det funker kanskje bedre når problemet er for lang penis?🤔

Finnes også noe som heter sleeve eller penishylse.

Til sist, veldig kjipt at de ikke har noe mer å tilby på operasjonsfronten. Driver du med knipeøvelser og generell styrketrening?

Anonymkode: 6bcb1...753

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det finnes en slags donut til å ha innerst mot penisroten så den ikke går helt inn, men det funker kanskje bedre når problemet er for lang penis?🤔

Finnes også noe som heter sleeve eller penishylse.

Til sist, veldig kjipt at de ikke har noe mer å tilby på operasjonsfronten. Driver du med knipeøvelser og generell styrketrening?

Anonymkode: 6bcb1...753

Takk for tips! Vi kan jo alltids forsøke, dumt å ha noe uprøvd når situasjonen er slik.

Ja, det var veldig leit synes jeg, føler meg litt motløs. Jeg må trene knipeøvelser med apparat 30 minutter hver dag, men det er bare for å hindre at livmoren skal komme helt ut med det første så jeg vente lengst mulig med operasjon. Musklene var visst så skadet at jeg vil ikke kunne få noe særlig til bedring ellers. Styrkeøvelser får jeg knapt gjøre, da alt som skaper noe bukpress kan gjøre det verre, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det fatt.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Takk for tips! Vi kan jo alltids forsøke, dumt å ha noe uprøvd når situasjonen er slik.

Ja, det var veldig leit synes jeg, føler meg litt motløs. Jeg må trene knipeøvelser med apparat 30 minutter hver dag, men det er bare for å hindre at livmoren skal komme helt ut med det første så jeg vente lengst mulig med operasjon. Musklene var visst så skadet at jeg vil ikke kunne få noe særlig til bedring ellers. Styrkeøvelser får jeg knapt gjøre, da alt som skaper noe bukpress kan gjøre det verre, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe det fatt.

Det er mye mulig du har gjort dette allerede, men jeg ville forsøkt å google litt på engelsk for å finne tips til styrkeøvelser du kan gjøre. Her i Norge er det KUN fokus på at man skal knipe, knipe og knipe etter fødsel, mens man får null informasjon om annen form for trening av kjernemuskulatur. 

Jeg ble plaget med både delte magemuskler og fremfall etter første svangerskap/fødsel. Gjorde knipeøvelser hver dag, uten at det hjalp nevneverdig. Begynte å trene dype magemuskler - IKKE sit ups osv., men bekkenvipp, "TVA breathing" og lignende øvelser. Dette har hjulpet meg helt enormt, og har faktisk ført til at bekkenbunnen min har blitt strammere igjen. Sex kjennes godt ut igjen nå, 2 år etter fødsel, og tyngdefølelsen i underlivet har forsvunnet. 

Sjekk for eksempel ut "thebellemethod" på instagram, eller google litt om trening av "transverse abdominis". 
https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/pelvic-floor-exercises?c=1239124733217

Anonymkode: ead44...e63

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er mye mulig du har gjort dette allerede, men jeg ville forsøkt å google litt på engelsk for å finne tips til styrkeøvelser du kan gjøre. Her i Norge er det KUN fokus på at man skal knipe, knipe og knipe etter fødsel, mens man får null informasjon om annen form for trening av kjernemuskulatur. 

Jeg ble plaget med både delte magemuskler og fremfall etter første svangerskap/fødsel. Gjorde knipeøvelser hver dag, uten at det hjalp nevneverdig. Begynte å trene dype magemuskler - IKKE sit ups osv., men bekkenvipp, "TVA breathing" og lignende øvelser. Dette har hjulpet meg helt enormt, og har faktisk ført til at bekkenbunnen min har blitt strammere igjen. Sex kjennes godt ut igjen nå, 2 år etter fødsel, og tyngdefølelsen i underlivet har forsvunnet. 

Sjekk for eksempel ut "thebellemethod" på instagram, eller google litt om trening av "transverse abdominis". 
https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/pelvic-floor-exercises?c=1239124733217

Tusen hjerterlig takk for tips! ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan knipeøvelser / bekkenbunnstrening være relevant? Kanskje snakke med en fysioterapeut som har kunnskap om slike skader?

Anonymkode: 1cbf0...843

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan knipeøvelser / bekkenbunnstrening være relevant? Kanskje snakke med en fysioterapeut som har kunnskap om slike skader?

Anonymkode: 1cbf0...843

Vet ikke om du har lest hele tråden? Men ja jeg gjør knipeøvelser med et apparat jeg har fått av fysioterapeuten. Ellers ikke mer de kunne gjøre. Har vært hos to fysioterapeuter for bekkenbunn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Analsex kan være et alternativ, jeg er i samme situasjon. Men er lite kunnskap, nå trener jeg hos ei som har egen erfaring. Hun er PT, bekkenbunn etc. Hjulpet en god del. Men vi har fått god erfaring med analsex nå, lært oss dette sammen. Etterhvert så går det mye lettere uten at man trenger lang oppvarming, men start med små dildoer etc. Så nå er dette vårt "vanlige" sexlig, oralsex og anal er blitt en favoritt :) Holder å ha samleie 1-2 ganger i uken. Det varer jo ikke så lenge.

Anonymkode: e846a...446

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Analsex kan være et alternativ, jeg er i samme situasjon. Men er lite kunnskap, nå trener jeg hos ei som har egen erfaring. Hun er PT, bekkenbunn etc. Hjulpet en god del. Men vi har fått god erfaring med analsex nå, lært oss dette sammen. Etterhvert så går det mye lettere uten at man trenger lang oppvarming, men start med små dildoer etc. Så nå er dette vårt "vanlige" sexlig, oralsex og anal er blitt en favoritt :) Holder å ha samleie 1-2 ganger i uken. Det varer jo ikke så lenge.

Anonymkode: e846a...446

Jeg kan ikke ha analsex lenger da musklene er så spente hele tiden pga den ekstra belastningen av prolaps og manglende støttemuskulatur at jeg har skarpe knivstikk lignende smerter i anus om noe presser der, selv ved luftavgang og avføring. Men takk for svar. Glad du har funnet noe som fungerer for dere. 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Knipeøvelser er ikke like effektivt som å trene øvelser som går på kjernemuskulatur/ dyp magemuskulatur. Ville forsøkt andre øvelser enn de klassiske knipeøvelsene 🌸

Anonymkode: 4f1cf...2c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan ikke ha analsex lenger da musklene er så spente hele tiden pga den ekstra belastningen av prolaps og manglende støttemuskulatur at jeg har skarpe knivstikk lignende smerter i anus om noe presser der, selv ved luftavgang og avføring. Men takk for svar. Glad du har funnet noe som fungerer for dere. 😊

Det er jo helt sinnsykt at ikke helsevesenet kan tilby noen slags form for hjelp? Synes oppriktig synd på deg som har fått så mange plager i så ung alder :( 

Anonymkode: eb14d...49f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette selv, men mange har god erfaring med hypopressiv trening etter inderlivsprolaps. Søk det opp på nett! 

Anonymkode: eeb56...a79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du endte opp med så store skader? Synes virkelig synd på deg, og håper dere finner en løsning på det 

Anonymkode: df819...916

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo helt sinnsykt at ikke helsevesenet kan tilby noen slags form for hjelp? Synes oppriktig synd på deg som har fått så mange plager i så ung alder :( 

Anonymkode: eb14d...49f

Takk for medfølelse ❤️ Jeg ble ganske sjokkert selv i møte med helsevesenet. Jeg måtte krangle meg til en henvisning til fysioterapeut fordi de mente at plagene mine satt i hodet, var på en haug med lege og gyn timer før det ble aktuelt. Er så glad jeg har en støttende familie, ellers hadde jeg gitt opp.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke erfaring med dette selv, men mange har god erfaring med hypopressiv trening etter inderlivsprolaps. Søk det opp på nett! 

Anonymkode: eeb56...a79

Jeg har sett på det selv, men det har ikke så mye forskning som understøtter det? I allefall ikke når det er muskelskader involvert. Er så livredd for å gjøre det verre for fysioterapeutene sa jeg måtte være meget forsiktig med trening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvordan du endte opp med så store skader? Synes virkelig synd på deg, og håper dere finner en løsning på det 

Anonymkode: df819...916

Jeg aner ikke, hadde en helt ukomplisert fødsel. Skadene ble først oppdaget etter et halvt år. Jeg revnet ikke utenpå, bare muskulaturen inni så det var vanskelig å oppdage. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For der første: stakkars deg - det er ikke normalt å få slike store skader 😟 Jeg hadde veldig mild prolaps, og legen min sa at for så unge som meg så er det henvisning til gynekolog osv hvis det ikke går bort raskt. I ditt tilfelle så er nok fysioterapi med bekkenbunnssoesialist tingen.

Ellers: enig med kommentaren over. IKKE knipeøvelser som hjelper slikt, men opptrening av kjernemusklatur, transverse abdominal (selv om dette faktisk er lettere å trene opp under graviditet - man føler mye lettere hvor musklene ligger når de er strekt), diafragmatisk pust og generelt trene opp diafragma under lungene til å samarbeide med diafragma i underlivet. Høres kanskje ut som "esoterisk" prat og ting som er funnet på, men av en eller annen grunn er det KJEMPEDÅRLIG med info fra helsestasjonen leger, inkludert gynekologer, om opptrening av bekkenbunn. Øvelsene er ment å permanent senke trykket i buken og hjelper også med separerte magemuskler.

Knipeøvelser trener mest lukemiskelen i rumpa - ikke bekkenbunnen. Bekkenbunnen trene opp ved å dra organene oppover, gjerne mens man gjør spesifikke øvelser for kjernemuskulaturen. Det å dra organene oppover vha diafragma wr noe man må lære seg. Man trener da bl.a til å IKKE puste med magen (det er usunt), men å bruke brystkassen.

Du kan se på kurset hypopressiv trening,sier på videoene til Conor Harris om "pooch bellies" - der forklarer han bakgrunnen til nedsunket diafragma. Du kan se hvordan det ser ut når noen strammer kjernemusklene riktig ved å se hvordan magen til growinannanas på YouTube ser ut når hun trener (hun forklarer ikke hvordan man gjør det da). Søk Ellers opp "pelvic floor exercises"; kan anbefale Pregnancy and Postpartum TV. Forsåvidt bruker også Vicky Justiz (yputube) samme metode for å få smalere midje, men mindre fokus på bekkenbunn der, men god forklaring på hvordan bruke magen.

Ellers er det en del folk med ulike grader av prolaps hvis man kjøper hypopressiv trening-kurset. Man kan ofte sende en melding der og få tips og hjelp. Ofte kan opptrening hjelpe NOE, men oftest ikke helt når det er så stor skade som hos deg.

Ellers så finnes det en eller annen dyp laserbehandling som kan stramme opp vagina (strammer opp ulike vev, ikke bare hud), men husker ikke hva den het, og litt usikker på om den tilbys i Norge, men kanskje du kan spørre en gynekolog.

Ellers er det viktig å holde seg innenfor normalvekt - synes det er viktig å nevne. Overvekt gjør prolaps værre. Vet jo ikke om det er noe slikt her da.

Endret av katties
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Elsker hvordan man kommenterer at det ikke er vanlig i fødselsskadetråder. Hadde man gjort det samme om det var en ulykke? Det er forøvrig ganske vanlig med muskelskader etter fødsel (mellom 20 og 30%). De fleste vil derimot ikke merke så mye til det før overgangsalderen og det registreres ikke som fødselskader da det som regel oppdages årevis etterpå dersom det oppdages.

Anonymkode: 60c1d...dbf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Elsker hvordan man kommenterer at det ikke er vanlig i fødselsskadetråder. Hadde man gjort det samme om det var en ulykke? Det er forøvrig ganske vanlig med muskelskader etter fødsel (mellom 20 og 30%). De fleste vil derimot ikke merke så mye til det før overgangsalderen og det registreres ikke som fødselskader da det som regel oppdages årevis etterpå dersom det oppdages.

Anonymkode: 60c1d...dbf

Det er IKKE vanlig med 4 grads prolaps i 20-årene, nei. Slutt å vær så overlegen og sjekk statistikken. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...