Gå til innhold

Når bør en foreldresamtale være gjennomført

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt barn i barnehagen siden august og enda har vi ikke hatt foreldresamtale. De har en per år. Nå er det bare oss igjen. Hvordan ville dere tatt dette opp med barnehagen? Jeg syns det er sent at det enda ikke er satt opp en samtale i slutten av mai. I denne farten blir det samtale i sommerferien!

Der skal legges til at all hentydning til kritikk blir tatt imot ved at pedagogen går i ekstrem forsvar. Så vi prøver å legge det frem så forsiktig vi kan. 

Anonymkode: cc3e8...b78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å spørre når dere henter/leverer? 

"hei, er det satt opp noe tidspunkt for foreldresamtaler vår?".. 

Anonymkode: 5e4cf...080

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Pleide å ha før sommerferien hva barna skulle bytte avdeling på høsten, eller på høsten hvis barna skulle fortsette på samme avdeling.

Anonymkode: 45885...d7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pleide å ha før sommerferien hva barna skulle bytte avdeling på høsten, eller på høsten hvis barna skulle fortsette på samme avdeling.

Anonymkode: 45885...d7b

Takk for svat. Ikke bytte av avdeling. Var ny avdeling i august. TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det ikke bare å spørre når dere henter/leverer? 

"hei, er det satt opp noe tidspunkt for foreldresamtaler vår?".. 

Det er sånn vi vet at det bare er oss igjen. Handlet mer om å si ifra at det er i seneste laget. TS

Skrevet (endret)

Jeg ville bare spurt ved levering en dag om det er satt opp tid til samtale. Jeg synes også det er rart at dere ikke har hatt dette ennå. Da våre barn begynte i barnehagen hadde de en slags oppstartssamtale i løpet av første måned og så var det en foreldresamtale på høsten og en på våren. Jeg synes dette burde vært gjort rundt påsketider. Hvis det er viktige ting å ta opp eller noe som bør jobbes med er det jo ganske relevant å gi tid til dette mens det ennå er en god del av barnehageåret igjen.  

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid hatt en på høsten og en på våren. 

Anonymkode: 8d42f...73b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehager har nok ulik praksis for dette. Det kan hende de hos dere kun har med de som de føler behov for å ha med, der det er noe ekstra med barna, dårlig kommunikasjon med foreldre etc. Og at hvis foreldre ønsker utenom må be om det selv. Er jo bare å spør etter enten i henting/levering eller send en mail å spør. 

hos oss så er det obligatorisk for alle å ha om høsten (oktober/november), og frivillig på våren. Men at bhg kan kalle inn på våren også hvis bhg føler behov for samtale med enkelt barn. 

Anonymkode: 3877d...04f

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en høst og en vår, men helt ærlig så får vi ikke noe annen info en det vi graver frem selv. 

Anonymkode: 3a5b7...46f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (40 minutter siden):

Jeg ville bare spurt ved levering en dag om det er satt opp tid til samtale. Jeg synes også det er rart at dere ikke har hatt dette ennå. Da våre barn begynte i barnehagen hadde de en slags oppstartssamtale i løpet av første måned og så var det en foreldresamtale på høsten og en på våren. Jeg synes dette burde vært gjort rundt påsketider. Hvis det er viktige ting å ta opp eller noe som bør jobbes med er det jo ganske relevant å gi tid til dette mens det ennå er en god del av barnehageåret igjen.  

Men om det er noe presserende, så ville jeg også forventet at jeg fikk beskjed underveis. Det samme vil jeg tro barnehagen tenker - at om det er noe, så sier vi i fra fortløpende. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men om det er noe presserende, så ville jeg også forventet at jeg fikk beskjed underveis. Det samme vil jeg tro barnehagen tenker - at om det er noe, så sier vi i fra fortløpende. 

Ja, absolutt. Men også noe som ikke haster bør man ha tid til å forbedre/endre.

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte også i august i fjor og har hatt 2 stykker. De har 1 på høsten og 1 på våren på vår avdeling iallfall, 30 minutter hver. Tror det er likt for hele barnehagen eller bydelen kanskje for mener de sa dette på et felles foreldremøte for de 5 kommunale barnehagene som er i samme område.. Kommunal barnehage i Oslo.

Anonymkode: 0090c...28c

AnonymBruker
Skrevet

De kaller det forresten "utviklingssamtaler" og agenda har vært barnets utvikling språklig, motorisk og sosialt. Hvordan barnet trives i barnehagen/trygghet. Samarbeid mellom foreldrene og barnehagen. Pedleder har hatt punkter om barnet vårt og så har det i tillegg vært dialog med oss om hva vi tenker og om vi lurer på noe. Den i høst opplevde jeg som litt ustrukturert men den i vår syntes jeg var bedre :)

Anonymkode: 0090c...28c

Skrevet (endret)

Jeg tilbyr alle en i oktober/ november og en i april/mai. Liste for dato og tid ut en måned før. Du bør etterlyse det

hilsen ped leder, Oslo bhg

Endret av Vanja2345
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er sånn vi vet at det bare er oss igjen. Handlet mer om å si ifra at det er i seneste laget. TS

Ja, og da er det vel bare å spørre om de har avsatt en dato? 
Man trenger ikke gjøre alt så formelt og stort. Dette har du tydeligvis tenkt på en stund, og da er det rart å ikke bare spørre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to utviklingssamtaler - en på høst og en på vår.  Da oppdaterer de oss på hvordan barnet har det og utviklingen på en del områder som språk, motorikk, samspill o.l.  I tillegg til andre ting vi eller de ønsker å ta opp.   Syns det er superfine samtaler :)

Anonymkode: 351ea...3f0

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen vår pleier det å være en i september og en i mai, men den i mai falt bort i år. 7 av 9 barn skal over på storebarn og skal ha overgangsmøter med ped.leder på småbarn og ped.leder på storebarn sammen. Vi som "blir igjen" fikk beskjed om at vi skulle si ifra om vi følte behov for en samtale, men det ble ikke automatisk satt opp fordi det ikke var noe behov fra hennes side.

Anonymkode: 3beee...41b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har hatt barn i barnehagen siden august og enda har vi ikke hatt foreldresamtale. De har en per år. Nå er det bare oss igjen. Hvordan ville dere tatt dette opp med barnehagen? Jeg syns det er sent at det enda ikke er satt opp en samtale i slutten av mai. I denne farten blir det samtale i sommerferien!

Der skal legges til at all hentydning til kritikk blir tatt imot ved at pedagogen går i ekstrem forsvar. Så vi prøver å legge det frem så forsiktig vi kan. 

Jøss, vi har hatt 2 allerede dette barnehageåret.. hadde bare spurt rett ut, det er jo et enkelt spørsmål

Anonymkode: 41959...ce9

AnonymBruker
Skrevet

Spør de i bhg da vel.

Anonymkode: 28894...c0c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår barnehage har frist innen utgangen av april og utgangen av oktober.

Anonymkode: 03b04...521

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...