AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Jeg synes kravet om egenkapital bør fjernes og at man heller bør se på betjeningsevne. De sosiale forskjellene øker pga de som har foreldre som kan hjelpe kan kjøpe tidlig mens de som ikke har det, blir stående utenfor. Fattigdom arves i mye større grad enn før. Tidligere kunne man få boliglån om man jobbet hardt og hadde fast jobb, nå må man leie til blodpriser og sannsynligvis ikke komme seg inn på boligmarkedet i det hele tatt. Vennligst spar meg for personlige anekdoter fra flinkiser som mener at når de selv har klart det, kan alle klare det. Anonymkode: ffce1...d0d 3 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Man har egenkapitalkravet for å hindre bankkriser. Når folk låner 100% og boligprisene, rentene stiger og folk blir tvunget til å selge med tap så får bankene et problem. Finanskrisen i USA var resultat av at man hadde latt folk få kjøpe bolig uten å ha noe egenkapital. Når det er sagt så er jeg helt enig i at det er usolidarisk at de som har råd til å komme inn på boligmarkedet tjener grovt på det, mens de som ikke har råd taper. Deler av dette problemet kunne bitt løst ved å fjerne den gunstige beskatningen på boliger og heller gi skattefradrag til de som har lav og moderat inntekt. Men bolig er en hellig ku i Norge. Siden flertallet er boligeiere så ønsker flertallet gunstig beskatning av bolig selv om det går på bekostning av de med dårlig råd. Kunne også latt Husbanken hjelpe flere inn på boligmarkedet. Man kunne også regulert flere områder til boliger og gitt tillatelse til å byggere tettere og høyere. Det er ikke mangel på areal i Norge eller i Oslo. Det er mangel på tillatelser til å bygge nok boliger. Oslo er ikke tett befolket om man sammenligner med resten av verden. Galskap at man bygger boligblokker i Norge med 4 etasjer. Galskap at hagene skal vernes slik at det ikke er lov å bygge ekstra boliger i hagene til folk. Det hadde vært null problem å doble antall boliger i Oslo om man ønsket det. Men de som allerede eier bolig i Oslo ønsker ikke det og derfor blir det ikke slik. Anonymkode: 8a233...f95 2 10
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 Alternativt en form for rent to buy. Anonymkode: 7e6a6...e8b 1
Portia Catonis Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 Hvorfor må man leie til blodpris? Det skulle jo bare mangle at man må gjøre noen offer dersom man ønsker å kjøpe bolig tidlig i livet: Bo hos foreldre, bo i kollektiv, flytt til et sted med lave leiepriser, bo i båt etc. Hvis man venter med boligkjøp til man er eldre er det ikke noe problem å spare opp et par hundretusen i året, men det fordrer jo selvsagt at man har en karriere med utsikter til høy lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 Portia Catonis skrev (1 time siden): Hvorfor må man leie til blodpris? Det skulle jo bare mangle at man må gjøre noen offer dersom man ønsker å kjøpe bolig tidlig i livet: Bo hos foreldre, bo i kollektiv, flytt til et sted med lave leiepriser, bo i båt etc. Hvis man venter med boligkjøp til man er eldre er det ikke noe problem å spare opp et par hundretusen i året, men det fordrer jo selvsagt at man har en karriere med utsikter til høy lønn. Eller en må være villig til å jobbe mye. Jeg har jobbet 140-150% i 12 år nå og har spart opp store verdier på disse årene. Anonymkode: 75005...6be 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 Gjøre det enklere å få lån slik at boligprisene kan stige enda mer, smart! Anonymkode: aee9b...095 7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 Min bror kjøpte leilighet rett før egenkapitalkravet kom. 1.2 millioner, nå verdt 2.8. Han tjente litt i overkant 300k da, 450 nå. Hadde ikke noe egenkapital og fikk kjøpt med pappa som kausjonist. Jeg tjener det samme nå og leier for 10k, får ikke spart til egenkapital. Prisene på bolig har gått helt av skaftet.. Og det samme har leieprisene. Egenkapitalkravet er SÅ HÅPLØST. Man kan leie for 15k men ikke få lån for det samme. Bor man alene er det kanskje umulig å spare, men man betaler en formue i leieutgifter.. Evt senke det hvis man skulle vise til spareevne. Men mest av alt er boligpriser helt insane, det bygges jo ikke nok. Tror broren min kjøpte rundt 2007 eller 2008. Kunne ta et lån på leilighet og betjene selv. Nå har årslønn gått opp ~150k og leiligheten fra 1.2 til 2.8. Det er bare så sinnsykt. Anonymkode: 9d55a...fe6 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Gjøre det enklere å få lån slik at boligprisene kan stige enda mer, smart! Anonymkode: aee9b...095 Hvorfor skulle boligprisene stige mer av at flere kan kjøpe? Anonymkode: ffce1...d0d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Min bror kjøpte leilighet rett før egenkapitalkravet kom. 1.2 millioner, nå verdt 2.8. Han tjente litt i overkant 300k da, 450 nå. Hadde ikke noe egenkapital og fikk kjøpt med pappa som kausjonist. Jeg tjener det samme nå og leier for 10k, får ikke spart til egenkapital. Prisene på bolig har gått helt av skaftet.. Og det samme har leieprisene. Egenkapitalkravet er SÅ HÅPLØST. Man kan leie for 15k men ikke få lån for det samme. Bor man alene er det kanskje umulig å spare, men man betaler en formue i leieutgifter.. Evt senke det hvis man skulle vise til spareevne. Men mest av alt er boligpriser helt insane, det bygges jo ikke nok. Tror broren min kjøpte rundt 2007 eller 2008. Kunne ta et lån på leilighet og betjene selv. Nå har årslønn gått opp ~150k og leiligheten fra 1.2 til 2.8. Det er bare så sinnsykt. Anonymkode: 9d55a...fe6 Kan ikke faren din kausjonere for deg også? Eller eier han ikke noe bolig? Anonymkode: 8a233...f95
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor skulle boligprisene stige mer av at flere kan kjøpe? Anonymkode: ffce1...d0d Tuller du? Hørt om tilbud og etterspørsel? Anonymkode: 75005...6be 16 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skulle boligprisene stige mer av at flere kan kjøpe? Anonymkode: ffce1...d0d Når flere kan by på boligen så går jo prisene opp. Anonymkode: 8a233...f95 11 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 4 hours ago, Portia Catonis said: Hvis man venter med boligkjøp til man er eldre er det ikke noe problem å spare opp et par hundretusen i året, men det fordrer jo selvsagt at man har en karriere med utsikter til høy lønn. Det er jo litt her problemet ligger. Ikke alle har utsikter til høy lønn. Ikke bare er det forskjeller på folks kapasitet, enten det gjelder helse, intelligens eller fysikk, men vi trenger faktisk folk i lavlønnsjobber. Det er ikke ønskelig med et samfunn der bare halve befolkningen får mulighet til å eie, spesielt ikke hvis denne muligheten i stor grad ender med å gå i arv. Anonymkode: ef91b...49d 8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #13 Skrevet 23. mai 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke faren din kausjonere for deg også? Eller eier han ikke noe bolig? Anonymkode: 8a233...f95 Nei, hans livssituasjon har endret seg drastisk. Og nå som boligprisene har gått opp så mye og jeg tjener så lite så er det ikke håp lengre. Anonymkode: 9d55a...fe6 2
Portia Catonis Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo litt her problemet ligger. Ikke alle har utsikter til høy lønn. Ikke bare er det forskjeller på folks kapasitet, enten det gjelder helse, intelligens eller fysikk, men vi trenger faktisk folk i lavlønnsjobber. Det er ikke ønskelig med et samfunn der bare halve befolkningen får mulighet til å eie, spesielt ikke hvis denne muligheten i stor grad ender med å gå i arv. Anonymkode: ef91b...49d Nei, men da får de jo heller ofre noe? Begynne å spare tidlig, droppe russetid og studentfester, vente med barn, droppe sydenturen, ta en ekstrajobb. Det er fullt mulig å spare selv om man ikke har rike foreldre, og det er fullt mulig for unge å kjøpe bolig hvis de bare legger inn den innsatsen som skal til. Litt av problemet er at alle vil bo sentralt i de store byene. Man kan komme dit på en helt vanlig lønn, helt klart, men da er man nødt til å starte i det små og så kjøpe seg oppover. PS: "Vi trenger folk i lavtlønnsyrker" er ikke et gyldig argument. Studenter, skoleelever og innvandrere tar gjerne lavtlønnede jobber som et steg på veien til en "voksenjobb". Det er få som beholder samme lavtlønnsjobb fra de er 18 til de er pensjonister. 2 2
Portia Catonis Skrevet 23. mai 2024 #15 Skrevet 23. mai 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, hans livssituasjon har endret seg drastisk. Og nå som boligprisene har gått opp så mye og jeg tjener så lite så er det ikke håp lengre. Anonymkode: 9d55a...fe6 Hvorfor tjener du så lite? Har du barn eller andre hindringer for å øke kompetansen din, evt omskolere deg? Er det vanskelig å få jobb i ditt yrke? Hvis nei, flytt til en billigere by mens du sparer til EK. 1
Gjest Bromance Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes kravet om egenkapital bør fjernes og at man heller bør se på betjeningsevne. De sosiale forskjellene øker pga de som har foreldre som kan hjelpe kan kjøpe tidlig mens de som ikke har det, blir stående utenfor. Fattigdom arves i mye større grad enn før. Tidligere kunne man få boliglån om man jobbet hardt og hadde fast jobb, nå må man leie til blodpriser og sannsynligvis ikke komme seg inn på boligmarkedet i det hele tatt. Vennligst spar meg for personlige anekdoter fra flinkiser som mener at når de selv har klart det, kan alle klare det. Anonymkode: ffce1...d0d Egenkapitalkravet er der for at ikke bankene skal tape penger på at folk ikke greier å betjene lånet på boligene sine. Så nei, egenkapitalkravet må ikke fjernes.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 15 minutter siden, Portia Catonis said: PS: "Vi trenger folk i lavtlønnsyrker" er ikke et gyldig argument. Studenter, skoleelever og innvandrere tar gjerne lavtlønnede jobber som et steg på veien til en "voksenjobb". Det er få som beholder samme lavtlønnsjobb fra de er 18 til de er pensjonister. Man har ikke nødvendigvis samme lavtlønnede stilling hele livet , men mange har lavtlønnede stillinger hele livet. Enkeltpersoner kan selvsagt på bedre betalt jobb. Men det er selvsagt ikke slik at alle har muligheten til å ha godt betalte jobber. De er ikke nok av de godt betalte jobbene til alle og det er ikke alle som har evnene til å ta disse jobbene. Du skriver at man man bør flytte ut fra de store byene om man ikke har råd til å bo der. Men kommer man utenfor de store byene så er det bare enda vanligere å ha lavtlønnede jobber og hvor det også er vanlig at man er butikkansatt hele livet og ikke kun mens man er student og skoleelev. Har selv flere familiemedlemmer som nærmer seg pensjonsalder og har jobbet i butikk hele livet. Anonymkode: 8a233...f95 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #18 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor skulle boligprisene stige mer av at flere kan kjøpe? Anonymkode: ffce1...d0d Tenk å svare på sitt eget spørsmål i spørsmålet. Boligprisene stiger mer FORDI flere kan kjøpe. Flere som byr, boligene går for mer, større konkurranse om boligene osv. Anonymkode: 13c17...3c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #19 Skrevet 23. mai 2024 Selvfølgelig skal ikke egenkapitalen fjernes. Det er oppskriften på bankkrise. Man har ikke krav om egenkapital for moro skyld, men for å sørge for at bankene kan inndrive pant til tross for mislighold og nedgang i boligmarkedet. Hadde ikke bankene hatt den sikkerheten ville risikoen vært svært mye høyere og renten ville økt med risikoen. Lån med høyere risiko = høyere rente Høyere rente = lavere betjeningsevne Lavere betjeningsevne = enda vanskeligere for lavtlønte å få lån Du skyter deg selv i foten, med andre ord. Dette er det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge. Anonymkode: c6892...c00 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #20 Skrevet 23. mai 2024 Vi kjøpte i 2002 var drit ung. Måtte ikke ha egenkapital da og hadde heller ikke kausjonist. Det gjorde at vi ble med på bølgen. Sitter i dag med et alt for stort hus. Barna har flytta derfor for stort. Og har nesten ikke lån igjen og sitter på mye verdier. Vi føler vi har vært veldig heldig med den bølgen. Jeg ser jo at barna mine blir ikke like heldige. En av de har kommer seg inn i eiermarkedet. Sisten vil leve livet litt og ønsker ikke å spare så mye. Men er fortsatt veldig ung. Så vi får se om han ser verdien i det. Han synes det er veldig dyrt å leie. Men han får hjelp fra oss så han klarer seg. Anonymkode: 1e7d6...3e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå