AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #1 Skrevet 23. mai 2024 Hei! Datteren vår kom i trassalderen først når hun ble 3,5 år, ingen problemer før det. Hun har tildels skiftet både oppførsel og personlighet. Når går dette over, dere andre som har erfaring med sen trassalder? (Hvis det i det hele tatt går over). De andre på hennes aldri begynner å bli ferdig med trassalderen nå, men at det har holdt på siden de var 2. Så har ingenting å sammenligne med, og er redd dette er noe annet enn vanlig trass.. Anonymkode: ec279...497
~white lady~ Skrevet 23. mai 2024 #2 Skrevet 23. mai 2024 Prøv å snu tankegangen din, så blir det lettere å forholde seg til. «Trassalder» er et utdatert begrep på den perioden smårollingen øver på selvstendighet. Om man skifter fra «trassalder» til «selvstendighetsalder» så endres fokuset fra «dette er et problem, ungen er vanskelig og vi vil at denne fasen skal gå over» til «dette er helt normalt og både utviklings- og aldersadekvat. Ungen min øver på å bli selvstendig, det kan være utfordrende for oss å håndtere men dette er en nødvendig fase å gå gjennom». 5
undringshagen Skrevet 23. mai 2024 #3 Skrevet 23. mai 2024 Hva legger du i at hun nå er i trassalderen? Det er så ulikt hva foreldre leser som signaler på trass. Så derfor jeg spør. Hjernen til en fireåring er fremdeles slik at når det blir store følelser så slår den av kontakten til rasjonelle tanker og språk. Det er normalt. Det er bare å forholde seg rolig og etter et par minutter blir det lettere å få kontakt igjen. Høres ut som dere har en datter med et rolig temperament Hvis hun ikke har trasset før nå. Det å stå opp for seg selv og si nei er ekstremt viktig. Hvis hun er ei som sjeldent gjør det og lett gjør som dere ønsker ville jeg nesten heiet frem litt motstand. Husk at hun en gang skal bli 14, 16, 18 og 24 år. Da trenger hun å vite at mennesker rundt henne tåler at hun sier nei. Det er ikke så greit å være mamma og pappa i det. Viktigste er at dere holder roen og tenker at hun er en irrasjonell 3-åring som trenger å lære seg å stå opp for seg selv. Siste tips er å gi henne mer ansvar og valg. Da får hun bestemme uten at det blir store protester. Med dette mener jeg at hun kan dekke på bordet til seg selv. Har hun tilgang på tallerkener og bestikk klarer hun det helt fint. La garderoben hennes være oversiktlig og med klær som passer i hverdagen. Så hun kan finne frem klær selv. Husk at språk og valg er fremdeles under utvikling. Verbale spørsmål rundt valg kan fort føre til at hjernen kræsjer litt! Å få velge uten en forelder som står over gjør det lettere for mange barn. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #4 Skrevet 23. mai 2024 ~white lady~ skrev (1 time siden): Prøv å snu tankegangen din, så blir det lettere å forholde seg til. «Trassalder» er et utdatert begrep på den perioden smårollingen øver på selvstendighet. Om man skifter fra «trassalder» til «selvstendighetsalder» så endres fokuset fra «dette er et problem, ungen er vanskelig og vi vil at denne fasen skal gå over» til «dette er helt normalt og både utviklings- og aldersadekvat. Ungen min øver på å bli selvstendig, det kan være utfordrende for oss å håndtere men dette er en nødvendig fase å gå gjennom». Takk for svar! Jeg vet at trassalder er et utdatert begrep, men det er det de fleste forstår hva jeg mener. Det er et godt tips å snu tankegangen når man står oppi tøffe situasjoner, så jeg skal prøve på det. Men akkurat nå våkner hun opp både på natta og på morgenen direkte i «trassanfall», så det er hektisk for tiden 😅 Anonymkode: ec279...497
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 undringshagen skrev (1 time siden): Hva legger du i at hun nå er i trassalderen? Det er så ulikt hva foreldre leser som signaler på trass. Så derfor jeg spør. Hjernen til en fireåring er fremdeles slik at når det blir store følelser så slår den av kontakten til rasjonelle tanker og språk. Det er normalt. Det er bare å forholde seg rolig og etter et par minutter blir det lettere å få kontakt igjen. Høres ut som dere har en datter med et rolig temperament Hvis hun ikke har trasset før nå. Det å stå opp for seg selv og si nei er ekstremt viktig. Hvis hun er ei som sjeldent gjør det og lett gjør som dere ønsker ville jeg nesten heiet frem litt motstand. Husk at hun en gang skal bli 14, 16, 18 og 24 år. Da trenger hun å vite at mennesker rundt henne tåler at hun sier nei. Det er ikke så greit å være mamma og pappa i det. Viktigste er at dere holder roen og tenker at hun er en irrasjonell 3-åring som trenger å lære seg å stå opp for seg selv. Siste tips er å gi henne mer ansvar og valg. Da får hun bestemme uten at det blir store protester. Med dette mener jeg at hun kan dekke på bordet til seg selv. Har hun tilgang på tallerkener og bestikk klarer hun det helt fint. La garderoben hennes være oversiktlig og med klær som passer i hverdagen. Så hun kan finne frem klær selv. Husk at språk og valg er fremdeles under utvikling. Verbale spørsmål rundt valg kan fort føre til at hjernen kræsjer litt! Å få velge uten en forelder som står over gjør det lettere for mange barn. Takk for svar! Følger generelt rådene du allerede gir, så de vanskeligste situasjonene vi har for tiden er kanskje de som ikke er typisk «trass» (vil noe annet enn det hun må), men heller bare et generelt dårlig humør om jeg kan si det slik, feks at hun våkner opp hylende og misfornøyd. Anonymkode: ec279...497
~white lady~ Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Jeg vet at trassalder er et utdatert begrep, men det er det de fleste forstår hva jeg mener. Det er et godt tips å snu tankegangen når man står oppi tøffe situasjoner, så jeg skal prøve på det. Men akkurat nå våkner hun opp både på natta og på morgenen direkte i «trassanfall», så det er hektisk for tiden 😅 Anonymkode: ec279...497 Ja det kan være slitsomt, har stått i det selv☺️ Bare forhold dere rolige, hjelp henne med å regulere følelsene og ikke lag noen big deal ut av det. Det er en fase som vil gå over når hun modnes.
undringshagen Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Følger generelt rådene du allerede gir, så de vanskeligste situasjonene vi har for tiden er kanskje de som ikke er typisk «trass» (vil noe annet enn det hun må), men heller bare et generelt dårlig humør om jeg kan si det slik, feks at hun våkner opp hylende og misfornøyd. Anonymkode: ec279...497 Det er slitsomt å stå i. Når hun våkner hylende og misfornøyd ville jeg vært nysgjerrig på om hun har begynt med mareritt. Kan være vanskelig å sette ord på enda. Generelt er skille mellom fantasi og virkelighet vanskelig. Eller at hun har mye voksesmerter. Smerte er også vanskelig for barn å finne ord for. Hvis jeg gikk rundt med smerter eller skumle bilder i hodet hadde jeg og vært misfornøyd hele tiden 😅 Generelt høres det ut som det er noe og kanskje dere bare skal ta noen helt rolige dager og koble av. Bare være litt sammen med aktiviteter som kan roe ned kroppen til store og små 😊 Lykke til i denne fasen. Det er noen opp og nedturer i denne foreldrereisen. Frustrerende når det står på 🥰 Endret 23. mai 2024 av undringshagen
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Datteren vår kom i trassalderen først når hun ble 3,5 år, ingen problemer før det. Hun har tildels skiftet både oppførsel og personlighet. Når går dette over, dere andre som har erfaring med sen trassalder? (Hvis det i det hele tatt går over). De andre på hennes aldri begynner å bli ferdig med trassalderen nå, men at det har holdt på siden de var 2. Så har ingenting å sammenligne med, og er redd dette er noe annet enn vanlig trass.. Anonymkode: ec279...497 Det er ingen "sen" trassalder? Det er helt vanlig for barn som ikke har søsken å ikke få trassalderen ved 2 års alder. Fordi man kan dulle med ungene sine ganske mye lenger. 3,5 år til 4 år er en ny FASE av trass. Og så kommer 6-årstrassen. Om du tror alt går over ved 2 år, så lykke til videre i livet... Anonymkode: b200a...a95
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei! Datteren vår kom i trassalderen først når hun ble 3,5 år, ingen problemer før det. Hun har tildels skiftet både oppførsel og personlighet. Når går dette over, dere andre som har erfaring med sen trassalder? (Hvis det i det hele tatt går over). De andre på hennes aldri begynner å bli ferdig med trassalderen nå, men at det har holdt på siden de var 2. Så har ingenting å sammenligne med, og er redd dette er noe annet enn vanlig trass.. Anonymkode: ec279...497 Vår på 4 ble slik da han fikk søsken og var da 4 år.. nå er det som å ha en tenåring i hus. Alt er nei og himling med øynene og «ååååååå» og vil ikke. Anonymkode: 604b9...20e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ingen "sen" trassalder? Det er helt vanlig for barn som ikke har søsken å ikke få trassalderen ved 2 års alder. Fordi man kan dulle med ungene sine ganske mye lenger. 3,5 år til 4 år er en ny FASE av trass. Og så kommer 6-årstrassen. Om du tror alt går over ved 2 år, så lykke til videre i livet... Anonymkode: b200a...a95 Gratulerer med å være en så lite hyggelig person, det må føles bra! Anonymkode: ec279...497 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå