Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har arbeidet 80% noen år nå som følge av sykdom. Ønsker nå å forsøke å arbeide 90%

Er det mest hensiktsmessig å øke stilling etter sommeren mtp ferieutbetaling? Det er jo feriepengegrunnlag -ferieuke. Så spørsmålet er da om jeg får mindre feriepenger (siden lønnen øker ved å gå opp i stilling?)

Anonymkode: d2bde...389

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Feriepengene du får i år har ingenting med hvor mye du tjener akkurat nå

Endret av Blåbærrips
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar🩷

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei, jeg har arbeidet 80% noen år nå som følge av sykdom. Ønsker nå å forsøke å arbeide 90%

Er det mest hensiktsmessig å øke stilling etter sommeren mtp ferieutbetaling? Det er jo feriepengegrunnlag -ferieuke. Så spørsmålet er da om jeg får mindre feriepenger (siden lønnen øker ved å gå opp i stilling?)

Med tanke på neste års feriepengerutbetaling er det best å jobbe mest mulig i år. 

Årets utbetaling er et resultat av fjorårets opptjening.

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengene du får i år er beregnet fra fjorårets lønn 

Anonymkode: ffef3...04d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vell har kanskje litt å si.

Feriepengegrunnlaget er fra 2023 hvor du hadde 80%.

Når du får feriepengene er regnestykket. Feriepenger + Mndlønn(90%) - mndlønn(90%) - en ukelønn(90%)(for den 5 uken).

Så i praksis så vil du bli trukket 10% ekstra for den ene uken viss du går opp i stillingsprosent før ferielønnen kommer.

Anonymkode: 0dc85...52d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du får feriepengene er regnestykket. Feriepenger + Mndlønn(90%) - mndlønn(90%) - en ukelønn(90%)(for den 5 uken).

Så i praksis så vil du bli trukket 10% ekstra for den ene uken viss du går opp i stillingsprosent før ferielønnen kommer.

Takk, det var dette jeg tenkte på

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hun vil få 10% mer i ferien. Dette skal gå i 0.

Anonymkode: 6bc01...1a4

AnonymBruker
Skrevet

Men har du ikke ferietrekk i juni da? Rekker en sånn økning å tre i kraft før de uansett ordner med ferietrekk og sånt?

Hos oss er frist for lønn i dag for utbetaling 12.juni, der ferietrekk er.

Så jeg tenker du trygt kan øke i stilling fra juli. Om det er sånn at du på bakgrunn av stillingen din også skal ta ut flere feriedager, så vil du jo få trekk for det i etterkant muligens, men det er vel ikke snakk om mange feriedager fra 80% til 90%? Det er vel snakk om 2-3 dager? 

Anonymkode: 08380...cc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hun vil få 10% mer i ferien. Dette skal gå i 0.

Tror du skal se litt nøyere på lønnslippen fra sist gang du fikk ferielønn. Du får en månedslønn, så trekker de en månedslønn (tilsvarer 4 uker ferie). Der går det i null. Men i tilegg kommer den 5 uken med ferie som trekkes opp mot feriepengene du får. Så nei ved mindre du inngår en avtale med arbeidsgiver at du bare vil ha 4 uker ferie, og ikke bli trekt for den 5'te uken. Eller har en eller annen spesialavtale med gratis ferie, så vil dette ikke gå i null.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror du skal se litt nøyere på lønnslippen fra sist gang du fikk ferielønn. Du får en månedslønn, så trekker de en månedslønn (tilsvarer 4 uker ferie). Der går det i null. Men i tilegg kommer den 5 uken med ferie som trekkes opp mot feriepengene du får. Så nei ved mindre du inngår en avtale med arbeidsgiver at du bare vil ha 4 uker ferie, og ikke bli trekt for den 5'te uken. Eller har en eller annen spesialavtale med gratis ferie, så vil dette ikke gå i null.

Kommer vel an på hvordan du ser det.

Hun har fri i fem uker, og får 0 kroner de fem ukene. Det spiller da ingen rolle hva hun kunne ha  fått HVIS hun hadde jobbet de fem ukene. 0 er 0. 

Feriepengene fra i fjor er en pott penger hun ikke får gjort noe med. Den summen er fastsatt for lenge siden.

Men ja, selvfølgelig er feriepengepotten fra ifjor lavere enn den vil bli for i år, fordi hun tjente mindre da.

Jeg jobbet bare 30% i fjor, og får selvsagt feriepenger deretter. Nå jobber jeg 100%, og jeg skjønner jo selvsagt at feriepengene mine ikke vil tilsvare en full månedslønn nå, så det vil bli magert feriebudsjett i år. Men det vil jo ikke si at det ikke lønte seg for meg å øke til 100%.

Anonymkode: f4931...b99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men lønnen man får i ferien tilsvarer trekket som ble gjort, med mindre ferien allerede er tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...