Gå til innhold

Elendig tilbud om lønnsøkning etter 2 år.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har jobbet 2 år i samme firma med samme lønn som da jeg startet. etter 2 år og hard jobbing tok jeg til motet og hadde en lønnsamtale med sjefen. Der gikk vi gjennom alle de gode sidene, både det jeg greier å produsere for bedriften og mine personlige egenskaper som ansatt, punktlig osv. Jeg har i perioder som f.eks juli jobbet 250 timer og tatt på meg jobben for 2 heltidsansatte som hadde ferie. En jobb som er langt utenfor stillingen min, men likevel tok jeg den og gjennomførte den uten problemer.

Sjefen snakket med HR og på mandag fikk jeg tilbud fra HR om lønnsøkning 2.8% på 2 år. Altså 1.4% i året i løpet av 2 år. Dette er en lønnsjustering som er langt under inflasjonen og i praksis gir meg kraftig reallønnsnedgang. Ble veldig fornærmet og signerte aldri den oppdaterte avtalen. Jeg rett og slett avisste den og sa til min nærmeste sjef at jeg ikke er tilfredstilt. 

Jeg lurer på hvordan jeg burde gå fra her? vurderer å sende sms til HR sjefen som tar lønnsbeslutningen og spørre om å ha lønnsamtale med han personlig. 

Jeg er veldig fornøy med jobben, men nå vurderer jeg å skifte jobb. Vet det er ukultur, men burde jeg rett og slett true med å si opp jeg ikke får noe bedre tilbud? Kan greit få meg en jobb et annet sted, men liker egentlig arbeidsplassen.

Anonymkode: 58253...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første at man er punktlig etc har ikke noe å si i fht en lønnsøkning. Å være punktlig er forventet når man er i jobb. Likeså å levere på arbeidsoppgaver, skulle bare mangle. Det er derfor du er snsatt.

Det at du jobbet 250 timer i juli er brudd på aml, men regner uansett med at du fikk overtidsbetalt.

Det er ikke sånn at alle bedrifter gir høy lønnsøkning, så det er ikke sikkert de har så stor pott til fodeling.

å gå forbi leder til HR lønn blir uansett helt feil

Endret av Stargaze
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stargaze skrev (Akkurat nå):

For det første at man er punktlig etc har ikke noe å si i fht en lønnsøkning. Å være punktlig er forventet når man er i jobb. Likeså å levere på arbeidsoppgaver, skulle bare mangle. Det er derfor du er snsatt.

Det at du jobbet 250 timer i juli er brudd på aml, men regner uansett med at du fikk overtidsbetalt.

Det er ikke sånn at alle bedrifter gir høy lønnsøkning, så det er ikke sikkert de har så stor pott til fodeling.

å gå forbi leder til HR lønn blir helt feil

så du tenker jeg skal nøye meg med 2.8% lønnsøkning etter 2 år? Fikk ikke noen praktiske svar her. På flere områder har jeg levert langt utenfor hva som er forventet på arbeidsoppgaver. Dette er ikke lønnsøkning på 2.8% i tillegg til inflasjon, men 2.8% totalt så i praksis langt under inflasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du fagorganisert? En fagforening kan hjelpe deg.

Anonymkode: 5f790...09e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du fagorganisert? En fagforening kan hjelpe deg.

Anonymkode: 5f790...09e

nope, har ikke tariff avtale. Er i praksis på egenhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vet det er ukultur, men burde jeg rett og slett true med å si opp jeg ikke får noe bedre tilbud?

Nei det skal du ikke true med. Det du gjør nå er å begynne å søke andre jobber, også når du får et bedre tilbud så presenterer du det for dagens arbeidsgiver og sier du skulle gjerne blitt, men med et så mye bedre tilbud kan du ikke bli med mindre arbeidsgiveren stepper opp og minst matcher det.

Anonymkode: 26131...b46

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har jobbet 2 år i samme firma med samme lønn som da jeg startet. etter 2 år og hard jobbing tok jeg til motet og hadde en lønnsamtale med sjefen. Der gikk vi gjennom alle de gode sidene, både det jeg greier å produsere for bedriften og mine personlige egenskaper som ansatt, punktlig osv. Jeg har i perioder som f.eks juli jobbet 250 timer og tatt på meg jobben for 2 heltidsansatte som hadde ferie. En jobb som er langt utenfor stillingen min, men likevel tok jeg den og gjennomførte den uten problemer.

Sjefen snakket med HR og på mandag fikk jeg tilbud fra HR om lønnsøkning 2.8% på 2 år. Altså 1.4% i året i løpet av 2 år. Dette er en lønnsjustering som er langt under inflasjonen og i praksis gir meg kraftig reallønnsnedgang. Ble veldig fornærmet og signerte aldri den oppdaterte avtalen. Jeg rett og slett avisste den og sa til min nærmeste sjef at jeg ikke er tilfredstilt. 

Jeg lurer på hvordan jeg burde gå fra her? vurderer å sende sms til HR sjefen som tar lønnsbeslutningen og spørre om å ha lønnsamtale med han personlig. 

Jeg er veldig fornøy med jobben, men nå vurderer jeg å skifte jobb. Vet det er ukultur, men burde jeg rett og slett true med å si opp jeg ikke får noe bedre tilbud? Kan greit få meg en jobb et annet sted, men liker egentlig arbeidsplassen.

To år er lite i ansiennitet, så du kan jo ikke forvente noen voldsom lønnsoppgang på så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (Akkurat nå):

To år er lite i ansiennitet, så du kan jo ikke forvente noen voldsom lønnsoppgang på så kort tid.

er det ikke vanlig å få lønnjustering årlig i en bedrift omtrent på inflasjons nivå? Her får man ingen justering og når man ber om lønnsøkning er det under inflasjon så i praksis reallønnsnedgang. Den 2.8% økningen er ikke i tillegg til inflasjonen men total økning på 2 år fra startslønnen. Aksepterer jeg dette vil jeg hver gang jeg ber om lønn risikere å få kraftig reallønnsnedgang og i praksis tjene mindre enn da jeg startet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lønning skal reflektere innsatsen man gjør på jobb. Siden du har fått arbeidsoppgaver langt utenfor stillingen din og jobber såpass mye i løpet av en måned, synes jeg det er fortjent at man ber om en lønnsøkning. Og det, etter min mening, skal være en økning over inflasjonen slik at reallønna faktisk går opp. 

Som en annen anonym bruker sa, du bør søke på andre jobber slik at du kan få et bedre tilbud enn det du har i dag. Ta det med til sjefen din og forklar at du drar, med mindre lønnen blir oppjustert tilsvarende det andre tilbudet. Da får du selv sett om de verdsetter innsatsen din i samme grad som andre selskaper. 

Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

er det ikke vanlig å få lønnjustering årlig i en bedrift omtrent på inflasjons nivå? 

Nei det er ikke vanlig. Men i år og i fjor har fagforeningene jobbet hardt for at man skal ha noe reallønnsvekst (for noen er det fortsatt reallønnsnedgang, og de som har oppgang er det snakk om mikroskopisk). 

Det er klart, har du gått for en arbeidsgiver som ikke følger tariff og du ikke er fagorganisert ja så kan du heller ikke forvente å ta del i den jobben som legges ned av fagforeningene. 

Er du missfornøyd med arbeidsvilkårene dine så må du nesten se deg etter ny arbeidsgiver.

Anonymkode: ff060...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det skal du ikke true med. Det du gjør nå er å begynne å søke andre jobber, også når du får et bedre tilbud så presenterer du det for dagens arbeidsgiver og sier du skulle gjerne blitt, men med et så mye bedre tilbud kan du ikke bli med mindre arbeidsgiveren stepper opp og minst matcher det.

Anonymkode: 26131...b46

Enig. Dette er det eneste som funker for å få opp lønna etter min erfaring

Anonymkode: 4bc03...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...