Gå til innhold

Sykdom og kosthold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette spørsmålet er ikke ment for å være ekkel og bedreviter, men stilles kun av ren nysgjerrighet. 

Man vet jo at mange sykdommer og kosthold henger sammen og at man i mange tilfeller kan spise seg «frisk» (iallfall symptomfri). Jeg var feks plaget veldig med urinveisinfeksjon, kuttet ut sukker og ble kvitt UVI. 

Dere som feks har fibromyalgi, hvorfor spiser dere ikke lavkarbo feks som ofte blir foreslått som behandling? Ikke ment som kritikk, men er nysgjerrig på hvorfor man ikke prøver alt for å bli bedre.

Anonymkode: d7a2f...481

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De fleste prøver alt ofte flere ganger. Det som virker for deg virker ikke nødvendigvis for andre.

Hvem er det som foreslår en slik "behandling"? Hva slags dokumentasjon er det på at dette fungerer?

Anonymkode: 8141a...566

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette spørsmålet er ikke ment for å være ekkel og bedreviter, men stilles kun av ren nysgjerrighet. 

Man vet jo at mange sykdommer og kosthold henger sammen og at man i mange tilfeller kan spise seg «frisk» (iallfall symptomfri). Jeg var feks plaget veldig med urinveisinfeksjon, kuttet ut sukker og ble kvitt UVI. 

Dere som feks har fibromyalgi, hvorfor spiser dere ikke lavkarbo feks som ofte blir foreslått som behandling? Ikke ment som kritikk, men er nysgjerrig på hvorfor man ikke prøver alt for å bli bedre.

Jeg har hatt fibromyalgi i 15 år og har aldri fått det foreslått! Hvert hos flere som er gode på det. Kom gjerne med kilder på dette. 

jeg har møtt

Anonymkode: cbbc0...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har hatt fibromyalgi i 15 år og har aldri fått det foreslått! Hvert hos flere som er gode på det. Kom gjerne med kilder på dette. 

jeg har møtt

Bare Google fibromyalgi og kosthold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har møtt

Er det aldri noen som har nevnt kosthold for deg på alle disse 15 årene med fibro? Det høres veldig rart ut. Trenger bare å Google ordet «fibromyalgi» så står det jo skrevet om kosthold

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har møtt

Google antiinflammatorisk kosthold 👍

Anonymkode: 917f2...1ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette lurer jeg også på. Så mye informasjon der ute om bra kosthold til diverse sykdommer. 

Jeg har endometriose. Etter at jeg la om kostholdet, har smertene/inflammasjonen nesten forsvunnet. Et betennelsesdempende kosthold har forandret livet mitt. Måtte lese meg opp selv da. 

Anonymkode: 917f2...1ab

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd ulike typer kosthold, og utenom å kutte ned/vekk karbs og sukker(som de fleste vet om trigger betennelse), så har jeg ikke blitt frisk. Men skal jeg prioritere feks den grønne smoothien jeg drakk til frokost, så koster den meg 3000kr/mnd. Pga allerede dyrt kosthold sluttet jeg helt med frokost for noen år siden. Bonusen helsemessig blir intermittent fasting(eller hva det heter😅). Fikk sjokk nylig da jeg gikk gjennom matbudsjett. Omtrent 9000kr/mnd😌Reagerer på gluten og laktose, så feks laktosefri melk og fløte som gryr blir mye dyrerer. 

Anonymkode: 97ec7...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*9000kr per mnd på EN person🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste har nok prøvd alt som står i sin makt for å lette symptomene, gjerne alt for mye slik at symptomene har blitt verre.

En skal være forsiktig med å begrense/endre kostholdet sitt uten noe medisinsk grunnlag, uten direkte oppfordring fra lege/kostholdsveileder, eller uten at forskning har sagt at det gir en stor helsegevinst. Lavkarbo er en av flere dietter som det har vært spekulert på om det kan ha noen effekt på fibromyalgi, men hittil har ingen forskning vist at det har noen innvirkning på tilstandene. Det som anbefales er et sunt og variert kosthold, men gjerne øke inntaket av frukt, grønnsaker og fisk.

På individbasis så kan et endret kosthold lette på symptomene, men hva som hjelper akkurat den personen må en nesten prøve å feile på selv. 

Hos meg har kostholdet ingen virkning på smertene i kroppen (tro meg jeg har prøvd!), men jeg føler meg mentalt lykkeligere ved å holde vekta nede, ved å kunne kose meg med maten og spise hva jeg vil.

Anonymkode: 44b45...9c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror nok at mange kronisk syke har utforsket om kosthold kan gi bedring. Men at det absolutt kunne vært mer fokus på det blant helsepersonell og at flere kunne hatt nytte av å endre vaner. Jeg har vært mye i kontakt med helsepersonell og kan telle på to fingre antall ganger noen har spurt hvordan kostholdet mitt er. 

Jeg har kronisk migrene, ibs, fibromyalgi og ptsd. Har hatt migrene siden barndommen og på eget initiativ prøvd ut lavkarbo, keto, carnivore, biorytme, lav foodmap og sikkert mer jeg ikke kommer på i farta. 

Nå har jeg landet på at det som fungerer best for meg er et kosthold som består av minst mulig ultraprosessert mat, spiser både protein, fett og karbo. Er ikke supernøye på mengde, men prøver å få i meg minst 100g protein per dag og unngå å kalorioverskudd (vil holde meg normalvektig). Passer også på at jeg unngår for mye av matvarer som trigger irritabel tarm. Jeg drikker svært sjelden alkohol (et par ganger i året). Unner meg et kakestykke eller en is i blant, men ikke hver uke.

For meg er det helt tydelig at kostholdet har innvirkning på både den fysiske og psykiske helsa. Men jeg er dessverre langt fra frisk.

Syns det er fint å høre om de som kan spise seg friske, men viktig å huske at ikke alle sykdommer kan behandles kun ved å endre kosthold. Så tenker jeg det er viktig å anerkjenne at mange som er syke ikke har kapasitet til å sette seg inn i ernæring eller overskudd til å lage mat. 

For et par år siden ble jeg såpass syk at jeg var sengeliggende store deler av tiden og på grunn av ekstrem kvalme fikk jeg kun i meg tørre kjeks og cola i perioder. I denne perioden var jeg mye innlagt og fikk næring på sykehus. Selv om jeg hadde kunnskap om hva jeg burde spise og hvordan, så måtte jeg ha medisinsk behandling før jeg klarte å fokusere på kostholdet. 

Anonymkode: c6e44...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De jeg kjenner med diagnoser, inkludert meg selv, har prøvd det meste uten resultat. 

Anonymkode: e311f...714

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 23.46):

Kanskje fordi jeg har prøvd alle variasjoner av ulike kosthold også lavkarbo, men har ikke blitt bedre. Og det er veldig fint at du ble bedre fra din urinveisinfeksjon, men det betyr ikke at kosthold er løsningen for alle. 

Anonymkode: 5b859...bd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 8.05):

Jeg har prøvd ulike typer kosthold, og utenom å kutte ned/vekk karbs og sukker(som de fleste vet om trigger betennelse), så har jeg ikke blitt frisk. Men skal jeg prioritere feks den grønne smoothien jeg drakk til frokost, så koster den meg 3000kr/mnd. Pga allerede dyrt kosthold sluttet jeg helt med frokost for noen år siden. Bonusen helsemessig blir intermittent fasting(eller hva det heter😅). Fikk sjokk nylig da jeg gikk gjennom matbudsjett. Omtrent 9000kr/mnd😌Reagerer på gluten og laktose, så feks laktosefri melk og fløte som gryr blir mye dyrerer. 

Grønn smoothie til 3000 høres ut som svindel. Er det spirulina? Kokt kål gjør samme nytten og koster lite

Anonymkode: 0dc73...5e3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...