AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #1 Skrevet 22. mai 2024 Står ingenting om det i kontrakten og jobber heller ikke et sted hvor bilde av de ansatte må ligge ute. Men av og til så pleier jobben å «kåringer» hvor ukes beste ansatt får bilde sitt publisert. Har sagt i fra til sjefen at jeg ikke vil være med i disse kåringene som var greit, men nå sier han at jeg må. Har helt ærlig ikke lyst til å ha mitt bilde ute på Instagram/facebook. Legger så vidt egne bilder av meg ut. Kan jobben gjøre det uten min samtykke? Anonymkode: 700d0...592 1 3 1
Lykkeligper Skrevet 22. mai 2024 #2 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Står ingenting om det i kontrakten og jobber heller ikke et sted hvor bilde av de ansatte må ligge ute. Men av og til så pleier jobben å «kåringer» hvor ukes beste ansatt får bilde sitt publisert. Har sagt i fra til sjefen at jeg ikke vil være med i disse kåringene som var greit, men nå sier han at jeg må. Har helt ærlig ikke lyst til å ha mitt bilde ute på Instagram/facebook. Legger så vidt egne bilder av meg ut. Kan jobben gjøre det uten min samtykke? Anonymkode: 700d0...592 Om du har sagt at du ikke er komfortabel med det, så bør det holde 2 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #3 Skrevet 22. mai 2024 Nei, du må samtykke til at de kan benytte bilde av deg til slik bruk Anonymkode: 364d3...2d2 4 5
AnonymMisbruker Skrevet 22. mai 2024 #5 Skrevet 22. mai 2024 Det er uprofft. Arbeidsgiver bør respektere ønskene dine ift dette. Om det er lov vet jeg ikke. 2 1
Skjold Skrevet 22. mai 2024 #6 Skrevet 22. mai 2024 Det er ulovlig om det bare er du på bildet. Og selv om du har gitt samtykke kan du trekke samtykke når du vil. 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #7 Skrevet 22. mai 2024 Jeg synes du er prippen. Ingen andre som vil henge seg opp i et profilbilde av deg. Endrer jo ikke noe fra eller til for deg med et bilde, annet enn at du oppleves som vanskelig og en som melder seg ut av fellesskapet Anonymkode: 9b353...457 3
Phoenix Heart Skrevet 22. mai 2024 #8 Skrevet 22. mai 2024 I åndsverkloven § 104 står det om retten til eget bilde, som blant annet innebærer at man ikke har lov til å dele/legge ut bilder av andre, uten samtykke. Hvis man legger ut bilder av andre uten lov, kan dette være straffbart etter åndsverkloven § 79 . 8 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #9 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg synes du er prippen. Ingen andre som vil henge seg opp i et profilbilde av deg. Endrer jo ikke noe fra eller til for deg med et bilde, annet enn at du oppleves som vanskelig og en som melder seg ut av fellesskapet Anonymkode: 9b353...457 Vil ikke si at jeg melder meg ut av selskapet eller at jeg er vanskelig. Det at jeg ikke ønsker å ha bildene mine lagt ut i hytt og pinne på sosiale medier, har jo absolutt ingenting med meg som person å gjøre. Alle er ikke like komfortable med slikt, uten å gå for detaljert inn på. Anonymkode: 700d0...592 18 4
Lykkeligper Skrevet 22. mai 2024 #10 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg synes du er prippen. Ingen andre som vil henge seg opp i et profilbilde av deg. Endrer jo ikke noe fra eller til for deg med et bilde, annet enn at du oppleves som vanskelig og en som melder seg ut av fellesskapet Anonymkode: 9b353...457 Jeg hadde også en slik sjef før. Som alltid skulle legge ut bilder av oss på Facebook/instagram. Ingen på kontoret likte det. Da det ofte ble kommentert ekle kommentarer under. I tillegg var jeg akkurat kommet tilbake til en normal «hverdag» etter en dårlig oppvekst omringet kriminalitet og dårlige valg. Så det å kunne ha en jobb, uten å måtte være redd for hvilket syn sjefen ville ha på meg om dette kom ut, var også noe jeg var svært redd for på den tiden. I dag er jeg heldigvis ikke det lengre. Men jobben min i dag har heller ikke behov for å gjøre slikt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #11 Skrevet 23. mai 2024 KnekkeBørre skrev (10 timer siden): Det korte svaret er; Ja. Det lange svaret da? Siden du er uenig med tråden her liksom..m Anonymkode: b0d9f...590 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vil ikke si at jeg melder meg ut av selskapet eller at jeg er vanskelig. Det at jeg ikke ønsker å ha bildene mine lagt ut i hytt og pinne på sosiale medier, har jo absolutt ingenting med meg som person å gjøre. Alle er ikke like komfortable med slikt, uten å gå for detaljert inn på. Anonymkode: 700d0...592 Blir du ukens ansatte i hytt og pine? Nei, du har sikkert dine grunner for dette. Vi har også månedens ansatt med bilde. Vet ikke hvordan det skulle løses i praksis. La nr 2 vinne? Anonymkode: 81fb1...9de
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #13 Skrevet 23. mai 2024 Jeg jobba i et stort selskap og ble intervjuet til en sånn gratisavis som de deler ut til studenter ett år. Intervjuet var knyttet til stillingen jeg hadde, og det ble tatt fotograf-bilder som en del av artikkelen. Bladet ble kun delt ut fysisk, var ikke tilgjengelig digitalt. Noen år seinere så ville arbeidsgiveren min bruke teksten og bildene på intranett, men jeg var ikke komfortabel med det og sa nei. Etter en liten stund oppdaget jeg at det likevel ble lagt ut, og da ble jeg skikkelig irritert og var helt tydelig om at de skulle ta det bort, noe de gjorde. Jeg fikk aldri noen forklaring til hvorfor det lå ute når jeg eksplisitt hadde sagt nei. Googler man mitt navn, kommer det bare opp adressen min i gule sider, ikke noe annet. Ikke bilde av meg en gang. Jeg har lukket profil på sosiale media. Ikke noen spesiell grunn ut over at jeg er privat. Jeg forstår godt TS, og hadde sagt nei i en slik situasjon sjøl. Anonymkode: 03327...6c8 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Blir du ukens ansatte i hytt og pine? Nei, du har sikkert dine grunner for dette. Vi har også månedens ansatt med bilde. Vet ikke hvordan det skulle løses i praksis. La nr 2 vinne? Anonymkode: 81fb1...9de Hvorfor kan man ikke legge ut måneds ansatt uten bilde da? Synest dette er tullete. Har TS sagt nei, så har hun sagt nei. Hun trenger heller ikke å bli kåret, men om det handlinger om kåring så burde de kunne kåre uten å legge ut bilde. Anonymkode: a7775...e9f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #15 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor kan man ikke legge ut måneds ansatt uten bilde da? Synest dette er tullete. Har TS sagt nei, så har hun sagt nei. Hun trenger heller ikke å bli kåret, men om det handlinger om kåring så burde de kunne kåre uten å legge ut bilde. Anonymkode: a7775...e9f Det er selvsagt praktisk mulig. Vet jo ikke hvor ts jobber, og hvordan det ville sett ut , men på de stedene jeg kjenner til ville det jo sett dumt ut med en « blank « plakat av uken / månedens ansatt. Har aldri tenkt over problemstillingen, de fleste virker jo og være stolte og bli satt stas på. Når ts bringer der på banen, kanskje det er flere og at det er en uting. Anonymkode: 81fb1...9de
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er selvsagt praktisk mulig. Vet jo ikke hvor ts jobber, og hvordan det ville sett ut , men på de stedene jeg kjenner til ville det jo sett dumt ut med en « blank « plakat av uken / månedens ansatt. Har aldri tenkt over problemstillingen, de fleste virker jo og være stolte og bli satt stas på. Når ts bringer der på banen, kanskje det er flere og at det er en uting. Anonymkode: 81fb1...9de Er bare å være litt kreativt, de kan jo legge ut et bilde av noe annet enn akkurat ansiktet til TS. Får månedens ansatt noe spesielt - en kake? En attest? Ta bilde av attest med navnet, pynt med litt ballonger etc., noe annet morro, så bruk bildet og skriv om månedsansatt i tekstform. Mange måter å løse det, trenger ikke å bli en traust statusoppdatering bare fordi man ikke vil bli avbildet. Anonymkode: a7775...e9f 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Er bare å være litt kreativt, de kan jo legge ut et bilde av noe annet enn akkurat ansiktet til TS. Får månedens ansatt noe spesielt - en kake? En attest? Ta bilde av attest med navnet, pynt med litt ballonger etc., noe annet morro, så bruk bildet og skriv om månedsansatt i tekstform. Mange måter å løse det, trenger ikke å bli en traust statusoppdatering bare fordi man ikke vil bli avbildet. Anonymkode: a7775...e9f Spør du meg hva månedens ansatt får der ts jobber eller der jeg jobber? Der jeg jobber nå er det 10.000 kr, men også opplevd gavekort på 1000 kr og 2 flasker vin. Ikke uvanlig og bruke det på cv og i jobbsøknader nei. Ansatte nettopp en som var blitt månedens ansatte 3 ganger på 1 år, er ikke det en rimelig solid « attest « ? Anonymkode: 81fb1...9de
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #18 Skrevet 23. mai 2024 Vi får gavekort på 500kr. Men uavhengig av hva vi får eller ikke, det er ikke av betydning og skjønner ikke hvorfor det i det hele tatt skal rettferdiggjøre bruk av bilder? Selskapet ønsker å bruke bildene for å skape engasjement til å hente inn flere "kunder" og "ansatte", fint initiativ og veldig gøy med å bli satt pris på - men skjønner ikke hvorfor det må legges ut offentlig? Har ingenting i mot at de gjør det privat, men skjønner ikke når sånt må offentlig ut. Hva skal omverden med at jeg var ukas beste ansatt med flest telefoner på salg. Folk er forskjellige, det at man jobber sammen betyr ikke at jeg er nødt til å gjøre og dele alt. Fordi en på bordet snakker om privatlivet sitt, betyr ikke at alle andre også må hvis ikke så er man ikke en del av "fellesskapet". Anonymkode: 700d0...592 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #19 Skrevet 23. mai 2024 Nei de må spørre deg hver gang de vil legge ut bilder av deg,har kommet streng og angående dette! Vi har ei som kommer til jobben min som hjelper jobben med ting og når hun vil ta bilder av oss så må hun spørre om det er noe vi vil Anonymkode: 0d0c3...709
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #20 Skrevet 23. mai 2024 De kan ikke legge ut uten din tillatelse, men de kan bestemme seg for at du er kjip og ikke passer inn om du sier nei og dermed gjøre jobbsituasjonen kjipere for deg. Anonymkode: c6bcd...b2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå