Gå til innhold

Ta lang utdannelse for å bli bibliotekar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Noen bibliotekarer her som kan forklare? Jeg vurderer utdannelsen, fordi jeg ikke vet hva jeg skal velge. Er det et bra yrke? Hvordan er arbeidshverdagen?

Anonymkode: b58e9...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er en kort og rask utdannelse. Ikke lang.

Anonymkode: 22f54...a17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt å studere jobbannonser for yrkene man vurderer å velge, da får du nok en pekepinn på om det er noe for deg. Så er det jo forskjell på å jobbe på bygdebiblioteket i Indre Gokk og Deichmanske i Oslo.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3årig bachelor er jo ikke akkurat kort. Det er også jævlig vanskelig å få seg jobb på bibliotek og dermed få lønn i forhold til utdannelse. Med nedbygging av skolebibliotek er du heldig om du får en delt stilling hvor du må jobbe deltid på flere skoler gjennom uken 🫠

Anonymkode: 30822...79e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo en bachelorgrad? På 3 år

Anonymkode: d403a...046

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Well, ville egentlig anbefale å ta master i informasjons- og biblioteksvitenskap… bedre lønn og muligheter

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo utfordrende dersom du velger å jobbe på høyskole/universitet, da skal du virkelig være god på å søke etter forskningsartikler i databaser😄 Det virker nå som om de fleste blir gamle i den jobben, så det må være en bachelorgrad som er verdt å ta?👍🏼

Anonymkode: 4faa5...890

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bibliotekar. Tre års utdannelse. Selv jobber jeg som spesialbibliotekar i en forskningsinstitusjon. Varierte og selvstendige oppgaver.

venninner jeg tok utdannelsen samtidig med jobber  i folkebibliotek, arkiv, univerditetsbibliotek og advokatfirma.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bibliotekar (med master) og jobbet lenge i flere sektorer. Det er en fantastisk jobb. Jeg liker struktur, kontakt med brukere, veiledninger og denne ultimative forståelse av informasjon, som man ender opp med etter noen år på bibliotek ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo en bachelorgrad? På 3 år

Anonymkode: d403a...046

Og det er kort, ikke lang utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg bibliotekar og dette er bare en mening. Jeg tenker at bibliotekaren er den mest sentrale jobben man kan ha i kunnskapsnorge, den som finner kunnskap, har oversikt og kan veilede.  Veldig  mange studenter sliter med å finne riktig forskning og artikler, og bibliotekarene er gull  verdt. Med andre ord: Bibliotekaren er den mest intellektuelle  av de  intellektuelle og forvalter  kunnskapens kilde.

Endret av I Grosny
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...