Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter med en hjemmeeksamen og en av oppgavene lyder:

Definer begrepene ut fra pensumlitteraturen:

Begrep a

Begrep b

Begrep c

Hvor mye er det meningen at man skal legge i hver oppgave? Kun en kort definisjon som jeg finner på selv? Oppramsing av fagstoff? 

Anonymkode: c437a...b52

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står jo i oppgaven, du skal bruke definisjoner fra pensum. Du skal selvsagt ikke finne på definisjoner selv!

Anonymkode: 580f7...753

Skrevet

Du har vel fått en pekepinn på hvor mange ord eller sider du skal skrive totalt?

Hvis du skal definere flere begreper, er det neppe meningen at du skal skrive veldig langt på disse, men det kommer jo alltid an på HVA som skal defineres. Noe trenger lengre forklaring enn andre ting.

https://ordbokene.no/nob/bm,nn/definere

AnonymBruker
Skrevet

I en skoleoppgave så vil jeg si det betyr ett sted mellom ett avsnitt og en side pr begrep.

Anonymkode: 13069...c6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står jo i oppgaven, du skal bruke definisjoner fra pensum. Du skal selvsagt ikke finne på definisjoner selv!

Ikke finne på, nei, men man må bruke egne ord, ikke bare skrive ordrett av pensum.

AnonymBruker
Skrevet

Siden det står at du skal definere "ut fra pensumlitteraturen", antar jeg at du vil finne definisjoner på disse disse begrepene i pensum. Du behøver ikke skrive veldig mye, men du kan sannsynligvis ikke bare finne på noe selv. Typiske svar vil være: 

Forsker/teoretiker/fagperson/institusjon x definerer begrep A som ..., mens forsker/teoretiker/institusjon y fremhever .... som det mest sentrale ved begrep A. 

Eventuelt: Innen (sett inn teoretisk retning) defineres begrep A som ..., mens (annen teoretisk retning) legger mer vekt på .... 

Anonymkode: 9f4b7...5c3

AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (6 minutter siden):

Ikke finne på, nei, men man må bruke egne ord, ikke bare skrive ordrett av pensum.

Akkurat definisjoner kan man velge å skrive av ordrett, men da selvsagt markert som et sitat, og med sidetall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Siden det står at du skal definere "ut fra pensumlitteraturen", antar jeg at du vil finne definisjoner på disse disse begrepene i pensum. Du behøver ikke skrive veldig mye, men du kan sannsynligvis ikke bare finne på noe selv. Typiske svar vil være: 

Forsker/teoretiker/fagperson/institusjon x definerer begrep A som ..., mens forsker/teoretiker/institusjon y fremhever .... som det mest sentrale ved begrep A. 

Eventuelt: Innen (sett inn teoretisk retning) defineres begrep A som ..., mens (annen teoretisk retning) legger mer vekt på .... 

Synes du virkelig det høres ut som om TS er på et nivå der det er naturlig å skrive på den måten?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Er det ikke rart at det står definer i oppgaven hvis jeg skal finne definisjoner?

AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (24 minutter siden):

Du har vel fått en pekepinn på hvor mange ord eller sider du skal skrive totalt?

Hvis du skal definere flere begreper, er det neppe meningen at du skal skrive veldig langt på disse, men det kommer jo alltid an på HVA som skal defineres. Noe trenger lengre forklaring enn andre ting.

https://ordbokene.no/nob/bm,nn/definere

Det er flere oppgaver enn bare denne. Og 2500 ord. Så ikke lett å tyde hvor mange ord man bør bruke på hver oppgave 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her

Er det ikke rart at det står definer i oppgaven hvis jeg skal finne definisjoner?

Nei, å definere er å sette ord/forklare definisjone .

Anonymkode: 13069...c6f

AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (29 minutter siden):

Synes du virkelig det høres ut som om TS er på et nivå der det er naturlig å skrive på den måten?

Ja, ser det. Det kan være litt avansert for nivået. Men vi kjenner ikke TS, det er fullt mulig å skrive på den måten i en skoleoppgave, hvis man ønsker det, og skal hen studere videre er dette en vanlig måte å forholde seg til oppgaver hvor man skal definere. Og ikke veldig krevende egentlig, hvis alle definisjonene står i pensum. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Jeg spurte chat gpt nå, og den sier at: 

Å definere betyr å gi en klar og presis
forklaring på hva et ord eller begrep
betyr. Dette innebærer å avgrense
betydningen slik at det ikke er rom for
misforståelser, og ofte inkluderer det å beskrive de viktigste kjennetegnene eller komponentene som utgjør begrepet. En god definisjon skal være kortfattet og
informativ, slik at leseren umiddelbart
forstår essensen av det som blir
beskrevet.

Stemmer dette med hva dere tenker er svar på oppgaven?

Vi er uenige innad i studiegruppa. Noen mener vi skal skrive masse fagstoff og andre at vi skal korte det helt konsist ned til en definisjon. Mens noen her i tråden mente at det betyr at man skal bruke definisjoner fra pensum.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

misforståelser, og ofte inkluderer det å beskrive de viktigste kjennetegnene eller komponentene som utgjør begrepet. En god definisjon skal være kortfattet og
beskrevet.

Dette stemmer, men bruk dine egne ord, altså ikke skriv ordrett, eller bruk sitat. Bruk dine egne ord for å vise selvstendighet.

Eller f.eks Forfatter (År) definerer begrepet som…. 

Anonymkode: 80827...f16

AnonymBruker
Skrevet

AB over

Jeg synes uansett at det er rart at studenter på høyskole / universitet nivå ikke har lært seg forskjellen på å beskrive, definere, gjøre rede for, drøfte…

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts

beskrevet.

Vi er uenige innad i studiegruppa. Noen mener vi skal skrive masse fagstoff og andre at vi skal korte det helt konsist ned til en definisjon. Mens noen her i tråden mente at det betyr at man skal bruke definisjoner fra pensum.

Det står jo i oppgaven at dere skal bruke definisjoner fra pensum! 
Jeg ville nok gjort mer enn bare å sitere én definisjon per begrep - litt avhengig av hvor mange andre oppgaver det er, og om de er mer omfattende (noe jeg regner med?), må dere bruke de 2500 ordene på best mulig måte. Dvs dere må sørge for at alle spørsmål i oppgaven blir besvart på en god måte innenfor 2500 ord, og en god vektlegging mtp størrelsen på oppgavene. Hvis det er oppgitt flere definisjoner i pensum på et begrep, ville jeg sannsynligvis tatt med flere, og gjerne diskutert kort(!) forskjellene mellom dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

AB over

Jeg synes uansett at det er rart at studenter på høyskole / universitet nivå ikke har lært seg forskjellen på å beskrive, definere, gjøre rede for, drøfte…

Dagens skole er dessverre ikke det den en gang var; når det gjelder elementær matte på barneskolenivå er det fullstendig krise, noe som også gjelder andre ting.

Om man må bruke ChatGTP for å få vite hva det vil si å definere noe, vil jeg påstå at katastrofen er fullkommen.

Anonymkode: edd85...7e2

• Liker 1
Skrevet

Har dere ikke lært dette før? Dere må jo ha levert oppgaver/hatt eksamener tidligere?

Avhengig av hvilket emne det er, så kan det være alt fra én til flere definisjoner på samme begrep. Er det flere i pensum som har forskjellige definisjoner av begrepet så ramser du opp disse/de viktigste, og redegjør for styrker og svakheter ved disse og hvordan du selv velger å definere begrepet og bruker det videre i oppgaven.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts

beskrevet.

Når oppgaven ber om å definere begrepene så spør de ikke om side opp og side ned om hvert begrep.. En definisjon er gjerne ganske kortfattet. Jeg ville tenkt maks 4-5 setninger, kanskje mindre, litt avhengig av fagfelt. Siden det bes om definisjon fra pensumlitteraturen må dere vise til kildene dere bruker da.

Anonymkode: 70404...42f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...