Gå til innhold

Nummer 3

nøtta

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er statistiker av yrke, det er nettopp derfor jeg er så opptatt av dette (og frustrert over alle som misforstår hvordan statistikk og sannsynlighet fungerer😊). Sannsynligheten er ikke lik for hvert barn man får - som jeg forsøkte å forklare i eksempelet over, øker sannsynligheten for å treffe for eksempel et dårlig egg, en dårlig sædcelle eller en uheldig genkombinasjon jo flere ganger befruktning skjer.

Men helt forståelig at dette er komplisert å forstå for folk som ikke jobber med statistikk, jeg møter den type forvirring og kommentarer som du kommer med, omtrent ukentlig 😊

Anonymkode: 15a19...5ba

Nei, det stemmer virkelig ikke, selv om du sier du er statistiker av yrke. Det er ikke større sannsynlighet for å treffe på et dårlig egg, sædcelle eller genkombinasjon med barn nr 3 enn med barn nr 1. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Arkana skrev (25 minutter siden):

Nei, det stemmer virkelig ikke, selv om du sier du er statistiker av yrke. Det er ikke større sannsynlighet for å treffe på et dårlig egg, sædcelle eller genkombinasjon med barn nr 3 enn med barn nr 1. 

Korrekt. La oss si at det er 0,5% sannsynlighet for at barnet ditt får lungefibrose. Dette tallet går ikke opp bare fordi en har barn fra før🙈 når det gjelder noen sykdommer som kan øke ved økt alder (som downs) vil jo sannsynligheten være større for å få et barn med downs på tredje barn enn første. Men det er fordi du er eldre, ikke fordi du har to barn fra før

Anonymkode: 4223e...9d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Korrekt. La oss si at det er 0,5% sannsynlighet for at barnet ditt får lungefibrose. Dette tallet går ikke opp bare fordi en har barn fra før🙈 når det gjelder noen sykdommer som kan øke ved økt alder (som downs) vil jo sannsynligheten være større for å få et barn med downs på tredje barn enn første. Men det er fordi du er eldre, ikke fordi du har to barn fra før

Anonymkode: 4223e...9d2

Takk, endelig noen (uten statistikkutdannelse til og med? :D) som har skjønt det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skulle stoppet på to. Nr tre velter lasset. Med to aktive brødre som er flink i sin idrett, er dette barnet egentlig bare med på lasset. Lite tid til at dette minste barnet skal få slik oppfølging som de to eldre når de var på samme alder, og det dreper meg av samvittighet. Jeg strekker rett og slett ikke til….

Anonymkode: 935d6...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...