AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #1 Skrevet 22. mai 2024 Jeg har en venninne jeg har kjent siden vi gikk på barneskolen sammen. Naturligvis har vi hatt perioder der vi ikke har vært like nærme, men tilfeldighetene skulle ha det til at vi fikk hvert vært barn med kun et lite års mellomrom, og guttene våre har derfor nærmest blitt tvunget til å bli bestevenner. Sønnen hennes er helt normal og frisk, men dessverre brukte han litt tid på å bli tørr på dagtid, og bruker ennå nattbleier. For andre er det ofte et sjokk siden han, likt som min sønn, er blant de mest populære i klassen, men for oss har det vært helt normalt. Det var litt rart når min gutt ble tørr på dagtid ett år før han, selv om min er den yngste, men det ble fort normalt. Nå overnatter de med hverandre, og ingen tenker på at han ennå bruker bleie. Likevel har jeg iblant blitt litt satt ut av det hun sier. Blant annet har hun vært åpen til meg om at hun fremdeles hjelper han med å sette på bleien om natten selv om han snart er 9 år. Dette til tross for at han helt fint klarer å sette på bleien selv når han overnatter her. Dette har jeg også hintet om til henne flere ganger, men da avfeier hun det med at hun liker å forsikre seg om at han gjør det skikkelig, og at de begge synes det er hyggelig sammen. Jeg vet også at han noen ganger har hatt på bleie på vinteren når han har vært ute og lekt, for iblant kommer han over til oss etterpå, og da har jeg sett bleie under stillongsen eller strømpebuksa. Også dette har jeg reagert litt på, men samtidig er det ikke så lett for min heller når han er langt hjemmefra på vinteren og må tisse. Det som virkelig satte meg ut var det hun sa på 17.mai. Etter toget dro de en kort tur hjem før de kom tilbake. Jeg regnet med at det var for å skifte til lettere klær, for hun hadde på bunad og han "bunad" i toget, mens de hadde på mer sommerlige klær når de kom tilbake. Dette kunne hun bekrefte, men hun sa også at de hadde skiftet han ut av bleia siden han ikke trengte den etter toget. At visse barn bruker bleie i toget i for eksempel Oslo kan jeg delvis skjønne, men her burde ikke det være nødvendig. Her er ruta mye mer landlig, og om behovet skulle oppstå akutt er det ingen problem å finne et tre å tisse bak. Dette er noe jeg også har erfart at han ikke har noe problem med. Jeg liker ikke å spekulere, og jeg er helt for at det er positivt at hun ikke skambelegger at han trenger bleie, men er ikke dette veldig rart? For det første burde vel en gutt på den alderen kjempet mot å bruke bleie når det ikke er nødvendig, og særlig å bli skiftet på av moren sin. For det andre må det vel være veldig rart for henne å skifte på han når han er så stor? Anonymkode: 924f8...ffc
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #2 Skrevet 22. mai 2024 Jeg forstår at det er noe du legger merke til, men jeg ville nok vært forsiktig med å si noe. Utover det du allerede gjør, med at han ordner dette helt selv hjemme hos dere. Jeg ville nok kanskje også sagt til henne at hun ikke burde si «vi synes det er hyggelig å gjøre sammen» om å stelle 9åringen så andre hører det. Det høres liksom litt feil ut, selv om det helt sikkert bare er rutine for henne. Hun synes nok ikke det er rart å stelle et stort barn, siden hun har gjort det hele tiden og han har blitt litt og litt større hele tiden. Jeg tenker kanskje også hun kan begynne å være litt mindre «åpen» om bleiebruken hans? Du trenger jo ikke vite at han går med bleie på dagtid også, og at det er mamma som steller han. Han begynner jo å bli stor, plutselig er det veldig flaut, og da trenger jo ikke alle vite om det. Anonymkode: 1eddd...383 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #3 Skrevet 22. mai 2024 Siden hun er så åpen om det - er bleia våt på morgenen? Er den våt når han har brukt den på dagtid? Kjenner han ikke at han må tisse? Anonymkode: 01a45...877
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #4 Skrevet 22. mai 2024 Fra en mor som har en 10 åring som fortsatt sliter med forstoppelse, enkoprese og enurese... Hold godt kjeft. Det er helt grusomt å gå rundt med dette stresset hele tiden, og å ikke kunne være så åpen om det fordi alle dømmer deg. Spesielt etter en alder der alle forventer at man skal være tørr. Vi har selv vært på x antall runder på ultralyd, innlagt på barneklinikk, vurdert operasjon, medisiner etc.. sender man på overnattinger stresser man hele kvelden på om barnet klarer seg fint, eller har uhell. Og man får ALDRI slappet av som forelder, spesielt når man vet at andre foreldre dømmer dere og tenker negativt om en. Du passer på deg og ditt, mor og barn strever mer enn nok som det er. Anonymkode: 2387a...14a 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #5 Skrevet 22. mai 2024 Det korte svaret er at det ikke er vanlig. Akkurat det skjønte du vel selv. Samtidig er det ikke helt uventet. Det finnes mange tilfeller av barn som vil bli skiftet så lenge som mulig og som helst bruker bleien så mye som mulig. Samtidig finnes det mange foreldre som ikke ser at barna deres er blitt store og kan styre mye av dette selv. Forskjellen fra her er at den andre parten oftest setter grensene. Enten foreldrene som er bestemt på at barnet kan ordne selv, eller at barnet sier ifra at det kan ordne selv. Når begge tilsynelatende synes løsningen er god oppstår slike tilfeller. Anonymkode: ff1a8...44f 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #6 Skrevet 22. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fra en mor som har en 10 åring som fortsatt sliter med forstoppelse, enkoprese og enurese... Hold godt kjeft. Det er helt grusomt å gå rundt med dette stresset hele tiden, og å ikke kunne være så åpen om det fordi alle dømmer deg. Spesielt etter en alder der alle forventer at man skal være tørr. Vi har selv vært på x antall runder på ultralyd, innlagt på barneklinikk, vurdert operasjon, medisiner etc.. sender man på overnattinger stresser man hele kvelden på om barnet klarer seg fint, eller har uhell. Og man får ALDRI slappet av som forelder, spesielt når man vet at andre foreldre dømmer dere og tenker negativt om en. Du passer på deg og ditt, mor og barn strever mer enn nok som det er. Anonymkode: 2387a...14a Jeg oppfattet ikke at TS reagerte på at gutten bruker bleie. Akkurat der virket hun forståelsesfull. Jeg tror hun reagerte mer på omfanget og at gutten blir skiftet på selv om han tydelig kan gjøre det selv Anonymkode: ff1a8...44f 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #7 Skrevet 22. mai 2024 Jeg tenker at vi foreldre må være forståelsesfulle ovenfor hverandre om at vi gjør ting forskjellig. Jeg syns ikke dette er noe veldig graverende alvorlig. Alle foreldre vet best for sitt eget barn. Kanskje det er grunner som ligger i bakgrunnen som du ikke vet? Dette kommer til å løse seg etterhvert og jeg tviler på at guttungen kommer til å få varige men av dette. Anonymkode: 1d3bf...29c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #8 Skrevet 22. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg liker ikke å spekulere, og jeg er helt for at det er positivt at hun ikke skambelegger at han trenger bleie, men er ikke dette veldig rart? For det første burde vel en gutt på den alderen kjempet mot å bruke bleie når det ikke er nødvendig, og særlig å bli skiftet på av moren sin. For det andre må det vel være veldig rart for henne å skifte på han når han er så stor? Anonymkode: 924f8...ffc Jo, det er merkelig. Når han klarer det på egenhånd hos dere, så hadde jeg tenkt at det bare var å kjøre på, for å lære ham å bli mest mulig selvstendig, men det er vel blitt en slags normalisert rutine i hjemmet deres. Men du har forsøkt å nevne det, så da tenker jeg at de får finne ut av resten selv. Men det er noe med dette med normaliserte rutiner man ser seg blind på. Jeg tenkte aldri noe over at det utenifra sikkert virket ekstremt merkelig for de fleste at lillebroren min sov på soverommet til mamma og pappa frem til en alder av 14, for hos oss var det helt vanlig (han er døv og svært svaksynt, og hadde angst for å sove alene og ikke få med seg brannalarmen, eller å ikke finne veien ut av huset, fordi han ikke så hvor han gikk).. Anonymkode: d5ae2...e64 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå