Gå til innhold

Raglan eller rundfelling - hva er enklest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er enklest å få til (og få pent) for en som har strikket litt, men ikke mye? Raglan eller rundfelling? 

Anonymkode: 03179...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil si at det ikke er noen vesentlig forskjell på det, sånn rent teknisk. Raglan er på en måte lettere fordi du får en veldig jevn rytme med felling eller øking (avhengig av om du strikker nedenfra eller ovenfra) på annenhver runde. Med rundfelling må du følge med litt mer på hvor langt du har strikket og telle mer underveis, men til gjengjeld får du jo mange runder hvor det bare er å strikke i vei uten å tenke.

Jeg ville valgt det du syns er penest. Jeg strikker så å si alltid raglan fordi jeg syns det blir finest på min kropp, mens rundfelling syns jeg blir for stort/formløst over skuldrene og sitter ikke så pent over brystet på meg.

Anonymkode: 2e281...bac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i raglan, spesielt etter at jeg lærte å felle/øke til begge sider.

Rundfelling krever mye telling, og er oppskriften dårlig krever den også regning på hver fellerunde. For meg er det mye enklere å bare følge strikkemarkører.

Anonymkode: 54525...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg raglansøkning/felling (avhenger av om du strekker ovenfra og ned eller nedenfra og opp) Slipper å telle masker mellom hver rundfelling (eller økning om du starter fra halsen og strikker nedover), følger bare de 4 markørene 

I tillegg synes jeg raglan kler meg bedre enn rundfelling :) 

Begge er like enkelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På raglan slipper man å telle, det er deilig. Blir penere også. Jeg rundfelte utelukkende før jeg prøvde raglan, fordi jeg trodde det var lettere. Da jeg prøvde raglan første gang var det null stress! 

Så slipper man også at genseren henger som en kjole fra ytterst på brystene, det er ikke flatterende for meg iallefall. 

Anonymkode: 794d4...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundfelling. Ragland er penere. Men må huske å legge maskene riktig vei. Så er du nybegynner som meg er det rundfelling som er enklest.  Jeg setter også en markør pr rapport slik at jeg klarer å felle av riktig antall

Anonymkode: 956db...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar🙂

Anonymkode: 03179...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velg det du syns er penest. Raglan krever at du feller masken inn mot raglanmaskene, men det er ikke vanskelig. Rundfelling krever telling (vanskelig å se på tv samtidig feks).

Anonymkode: 685b9...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns raglan er både enklest og penest.

Anonymkode: b6f40...4aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Dutullernå?

Det finnes ulike typer rundfelling. 

I noen oppskrifter med mønster på bærestykket er fellingene tegnet inn i mønsteret. Da er det bare å følge mønsteret.

I andre oppskrifter står det bare fell x antall masker og man må regne ut selv og evt tilpasse til mønsteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Raglan er penest, og sitter best på kroppen, er min mening. Rundfelling er fint på f.eks islandske mønstre, men snittet blir litt uformelig på meg (stor byste). Rundfelling er nok enklest å få til for nybegynnere, men det er det samme man gjør ved raglan (minske eller øke masker), men ved raglan gjøres det på samme stedene hele veien.

Anonymkode: ccf9c...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...