Gå til innhold

Du som har flere barn, spørsmål om språk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at det barnet som er flinkest evnemessig/gjør det best på skolen/akademisk snakket tidligere og en det andre barnet?

Anonymkode: 01f7c...f53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si konkret siden alle tre både snakket tidlig og er flinke på skolen, men to av dem var raskere enn den tredje til å øke ordforrådet og snakke i setninger og de to er vel også et lite hakk foran faglig sett.

Det er jo svært mye som påvirker faglig utvikling på skolen, men samtidig er det høy forekomst av tidlig språkutvikling blant evnerike barn (uten at det betyr at alle som er tidlig ute språklig er evnerike eller at man ikke kan være evnerik hvis man var sent ute med språk) så det er neppe vanskelig å finne en korrelasjon mellom tidlig språk og gode faglige resultater.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hos oss. 

Den som er desidert best på skolen var den tregeste til å prate. Og den som snakket tidligst strever enormt på skolen (Men er ekstremt språkmektig fremdeles). 

Anonymkode: 05a05...698

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke her heller. De er alle tre skoleflinke, i hver sine fag. Vi hadde én som snakket sent, én normalt og én veldig tidlig. Merkelig egentlig, at vi fikk ytterpunktene. Vil nok kanskje si den som snakket senest kanskje er den som gjør det aller best på skolen. Dette barnet er også det som leser best og har best ordforråd. Hakk i hel er barnet som snakket veldig tidlig. 

Anonymkode: 7d540...076

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var den eldste sen, både motorisk og med å snakke, så sen at vi ble sendt til fysioterapeut, og de var på grensen til å sette inn logoped (?). Men hun har definitivt gjort det best akademisk hele veien. 

Den yngste var derimot tidlig ute med alt. Plutselig en dag løp vi etter henne, for hun gikk så tidlig! Hun pratet også ganske tidlig. Men i motsetning til storesøsteren, så var hun mye flinkere fysisk og hadde et helt annet sosialt liv.

Storesøster hadde (har) en vennekrets i hovedsak bestående av tre gutter og en jente til, som hun møtte noen timer noen ettermiddager eller helger utenom skolen, mens lillesøster var på overnatting med hele venninnegjengen hos den ene og den andre i venninnegjengen, flere helger på rad. Også sov de alle åtte hos oss også innimellom selvsagt. 

Den eneste 4-eren storesøsteren hadde på ungdomsskolen, og så vidt klarte å få til en 5-er på VGS, var i kroppsøving. Men det var den enkleste 6-eren til lillesøsteren, for lillesøster deltok i flere Ungdomsmesterskap i sin idrett, og representerte Norge i flere utenlandske konkurranser.

Mens storesøsteren satt hjemme og gamet på lørdagskveldene, etter å ha blitt hentet på fest klokken 2230, fordi nå startet vennene å bli så fulle at hun ringte og sa hun ikke gadd mere, så måtte vi sette grenser for hvor sent lillesøsteren fikk være ute, som stadig ble brutt.. 

Den fysiske likheten er nesten det eneste som gjør at jeg forstår at de to er søstre, og at ikke den ene ble byttet om på sykehuset ved et uhell! Men selv om de er svært ulike, så har de nå fått det greit likevel!

De har fått seg utdanning (en doktorgrad, en bachelor - så lillesøsteren pleier å si at hun fullførte høyere utdanning før storesøsteren ;) ), gode jobber, flotte samboere, fine hus, og det jeg egentlig vil frem til, er at om ditt barn er tidlig eller sent ute, så hadde jeg ikke bekymret meg alt for mye! Det blir fine folk ut av dem til slutt! 

Anonymkode: 9cce2...53f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle tre er skoleflinke. Men ene ligger veldig langt foran jevnaldrende, og snakket også tidligere enn de andre.

Anonymkode: e11e1...c33

Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det sånn at det barnet som er flinkest evnemessig/gjør det best på skolen/akademisk snakket tidligere og en det andre barnet?

Ikke sånn hos oss. Vi har 5 så har litt sammenligningsgrunnlag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 21.20):

Ikke hos oss. 

Den som er desidert best på skolen var den tregeste til å prate. Og den som snakket tidligst strever enormt på skolen (Men er ekstremt språkmektig fremdeles). 

Lære/skrivevansker? Adhd?

Anonymkode: 67c70...b7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Lære/skrivevansker? Adhd?

Anonymkode: 67c70...b7e

Dysleksi. 

Men har et ordforråd som ikke likner grisen, er helt vanvittig hvor mange nyanser språket til det barnet har.

AnonymBruker
Skrevet

Den som lærte tidlig å snakke er veldig skoleflink, og veldig språklig sterk. Det barnet som var senere ute klarer seg veldig dårlig i språk, og er generelt ikke særlig faglig sterk.

Anonymkode: 49f67...1d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 21.20):

Ikke hos oss. 

Språkmektig betyr at man snakker mange språk, ikke at man er tidlig ute med å snakke.

Anonymkode: f8de1...a4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Språkmektig betyr at man snakker mange språk, ikke at man er tidlig ute med å snakke.

Anonymkode: f8de1...a4e

Ja.  Det er jo derfor jeg skrev at barnet er språkmektig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det barnet som var aller senest ute med å snakke - og tilogmed hadde språkpedagog de siste 3 årene i barnehagen fordi han "lå så langt etter de jevnaldrende" - er Mensa-medlem og veldig skoleflink. Søsknene var mer normalt ute språklig og er over snittet flinke på skolen de også, men ikke i samme liga som ham. 

Anonymkode: bccdc...670

AnonymBruker
Skrevet

Her var det ene barnet ekstremt tidlig ute med språket, og har klart seg bra i norsk og engelsk, men slitt mye med matte og naturfag. Andre barnet var veldig sent ute, og fikk mye ekstra hjelp i barnehagen, og gikk til logoped i 1. klasse. Han gjør det best på skolen av de, han er og hakket flinkere i språk. 

Anonymkode: 05b8d...1ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 20.09):

Her stemte det, jeg har én av hver. Men jeg vet ikke om det er slik for alle. 

Anonymkode: fd66d...1e0

AnonymBruker
Skrevet

I søskenflokken min stemte dette til en viss grad. Alle måtte av ulike grunner ta evnetester som barn. Vi var to som scoret høyt, og vi snakket også tidlig. De to andre scoret på gjennomsnittet og snakket sent, men de var til gjengeld veldig tidlig ute motorisk. Alle har egentlig gjort det bra på skole og studier, men vi som snakket tidlig har gjort det hakket bedre. Spesielt i språkfag. Alle er helt håpløse i matte. De to som snakket sent har vært gode i idrett, mens vi som snakket tidlig har vært flinke til å spille ulike instrumenter.

Anonymkode: d40be...ec1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her stemte det, jeg har én av hver. Men jeg vet ikke om det er slik for alle. 

Anonymkode: fd66d...1e0

Som oftest er det slik ja, men ikke alltid. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 20.09):

Begge mine snakket tidlig, begge er motorisk flinke, begge får skryt for det sosiale, utenom det er de veldig forskjellige. Han eldste er teoretisk anlagt, vil lese seg til all forståelse og kan beskrive teorien bak alt han interesserer seg for. Han er den som pirker på og retter på andre som sier feil. Matte, norsk, engelsk, musikk, idrett, han får til det meste som har med skole å gjøre. Men får ikke til de tingene lillebror gjør. 

Nummer to er praktisk anlagt, forstår ting ut fra gjøremål, han bare gjør tingene uten å henge seg opp i teorien bak det han gjør. Kjapt ute med interesser for motor og mekanikk. Fikser det meste i ung alder. En slik en som startet opp motoriserte kjøretøy så fort han hadde mulighet. Alle nøkler måtte gjemmes høyt fra han var 2 år. 

Anonymkode: 6a92a...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det barnet som var aller senest ute med å snakke - og tilogmed hadde språkpedagog de siste 3 årene i barnehagen fordi han "lå så langt etter de jevnaldrende" - er Mensa-medlem og veldig skoleflink. Søsknene var mer normalt ute språklig og er over snittet flinke på skolen de også, men ikke i samme liga som ham. 

Anonymkode: bccdc...670

Fordi han lærte seg tidlig hvordan han skal lære. Å lære seg å lære, er det noe som heter. I blant så er det de som har måtte jobbe hardest som kommer lengst 🤩

Anonymkode: 6a92a...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 22.09):

Hos oss var den eldste sen, både motorisk og med å snakke, så sen at vi ble sendt til fysioterapeut, og de var på grensen til å sette inn logoped (?). Men hun har definitivt gjort det best akademisk hele veien. 

Den yngste var derimot tidlig ute med alt. Plutselig en dag løp vi etter henne, for hun gikk så tidlig! Hun pratet også ganske tidlig. Men i motsetning til storesøsteren, så var hun mye flinkere fysisk og hadde et helt annet sosialt liv.

Storesøster hadde (har) en vennekrets i hovedsak bestående av tre gutter og en jente til, som hun møtte noen timer noen ettermiddager eller helger utenom skolen, mens lillesøster var på overnatting med hele venninnegjengen hos den ene og den andre i venninnegjengen, flere helger på rad. Også sov de alle åtte hos oss også innimellom selvsagt. 

Den eneste 4-eren storesøsteren hadde på ungdomsskolen, og så vidt klarte å få til en 5-er på VGS, var i kroppsøving. Men det var den enkleste 6-eren til lillesøsteren, for lillesøster deltok i flere Ungdomsmesterskap i sin idrett, og representerte Norge i flere utenlandske konkurranser.

Mens storesøsteren satt hjemme og gamet på lørdagskveldene, etter å ha blitt hentet på fest klokken 2230, fordi nå startet vennene å bli så fulle at hun ringte og sa hun ikke gadd mere, så måtte vi sette grenser for hvor sent lillesøsteren fikk være ute, som stadig ble brutt.. 

Den fysiske likheten er nesten det eneste som gjør at jeg forstår at de to er søstre, og at ikke den ene ble byttet om på sykehuset ved et uhell! Men selv om de er svært ulike, så har de nå fått det greit likevel!

De har fått seg utdanning (en doktorgrad, en bachelor - så lillesøsteren pleier å si at hun fullførte høyere utdanning før storesøsteren ;) ), gode jobber, flotte samboere, fine hus, og det jeg egentlig vil frem til, er at om ditt barn er tidlig eller sent ute, så hadde jeg ikke bekymret meg alt for mye! Det blir fine folk ut av dem til slutt! 

Anonymkode: 9cce2...53f

Gratulerer med å ha identifisert døtrene dine til ALLE som måtte ane noe om dere. 😂 Alle de detaljene kunne du vel spart?

Anonymkode: 9da81...b28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...