Gå til innhold

Disse tabellene med høyde og vekt for barn???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er de egentlig riktige når de fleste får 2 års kontroll noen måneder etter de er to år?

Da måler man jo barnets høyde og jeg antar det er dette som registreres som høyde og danne grunnlaget for gjennomsnittshøyden til en på 2år.

Jeg lurer da min gutt ligger litt under snittet i følge disse tabellene, men i virkeligheten ser jeg at han er av de høyeste i barnehagen, det er vel bare to barn som er høyere og de er da veldig høye og har høye foreldre.

I følge tabellen skulle han ha vært av de minste. 

Anonymkode: 8eb75...774

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veeeeldig stor forskjell på høyden på 2.åringer. Min sønn var 97 percentil som 2.åring, hadde en som var høyere, resten mye lavere. Han er bare 180 som 16-åring.  Som 3-4 åring ble han tatt for å være mye eldre- helt til han åpnet munnen….  Datteren derimot lå under 50 percentilen på høyde (og en god del lavere på vekt) Hun er nå over 170 som 14-åring.  

Anonymkode: e1ccc...3a5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er jo litt tilfeldig hvem man sammenligner med også da. 

Ene barnet mitt ligger over 97,5 percentilen, og var høyere enn alle i barnehagen. Både i sitt eget årskull og de som var et år eldre. 

Men nå i 1.klasse er det faktisk 4 av 10 barn som er høyere. (Ikke samme barn som var i barnehagen). I følge statistikken skulle mitt barn vært blant de høyeste i klassen, men er ikke det. 

Anonymkode: af447...151

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kurvene har jo år og måneder, det er ikke sånn at Per på 2 år og 4 mnd blir registrert som 2 år. 

Anonymkode: 58f79...566

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kurvene har jo år og måneder, det er ikke sånn at Per på 2 år og 4 mnd blir registrert som 2 år. 

Anonymkode: 58f79...566

Nettopp. Det er ikke slik at en som er 2 år 1 mnd og en som er 2 år 8 mnd begge blir registrert som 2 år. Percentilskjemaet følger måneder. Det er jo også greit å huske at percentilskjemaene er basert på data fra mange barn samlet over tid, men vi vet jo at det er geografiske forskjeller rundt om i Norge. F.eks. er barn på Oslos vestkant høyere enn barn på østkanten og sørlendinger er høyere enn finnmarkinger. Så alt er relativt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tabellene er basert på spesielt nøye gjennomførte målinger, ikke de vanlige helsestasjonsmålingene. Her kan du lese om studien de nyeste tabellene er basert på https://www.vekststudien.no/forskningsprosjekt/

Anonymkode: 96838...ece

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...