Gå til innhold

Finansiere bryllyp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:) Tar dere opp lån for å finansiere bryllup?

Og til dere som alllerede har giftet dere? Tok dere opp lån? Var det vanskelig å betale tilbake penger? Over hvor lang tid? Til hvilken rente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kunne aldri tenkt oss å tatt opp lån for å gifte oss, men prøver å halde oss innanfor rammer vi kan greie med den økonomien vi har etter å ha spart ei stund.

(har hørt om folk som betaler på bryllupet sitt lenge etter dei var skilt, og det er vel ikkje akkurat det festligaste...)

Skrevet

For vår del, blir det nok helt uaktuelt å fiansiere bryllup med lån. Da vil vi heller spare feriepenger, skattepenger og sånn i stedet. Forbrukslån er hvertfall svindyre, og man risikerer å måtte betale leeeeenge på det til en syk rente.

Da ville jeg heller, hvis jeg absolutt måtte se meg nødt til å ta lån på noe av bryllupet, tatt det opp på leiligheten. Det er mye rimeligere.

Skrevet

Vårt bryllup kostet i overkant av 100.000,- og vi lånte ingenting. Vi sparte i ett og et halvt år før bryllupet, og kjøpte ting underveis.

Jeg ville aldri tatt opp lån for å finansiere bryllup - et lån sliter du med så lenge - og økonomi er en av de tingene par krangler mest om, så hvorfor legge sten til byrden

Skrevet

Vi sparte ca 5000 kr i måneden i litt over et år. I tillegg fikk vi en del penger av foreldrene. Så vi slapp å ta opp lån, og vi slapp å snu på hver krone. Veldig behagelig. :)

Catzy

Skrevet

Kunne aldri tenkt meg å tatt opp lån for å gifte meg. Vi har kjøpt småting underveis. I tillegg kjøper mamma og pappa inn alkohol på utenlandsreiser. Vi sponses litt av mine foreldre (litt over halvparten). I tillegg går samboers bonus på jobben rett til bryllupet, og ellers feriepenger og skattepenger som vi vet vi får igjen. Har ikke spart noe, men det hadde nok helt klart vært en fordel...

Skrevet

Vi ville aldri tatt opp lån til noe annet enn utdannelse, hus og bil.

Jeg vil absolutt anbefale deg å planlegge bryllupet dere innenfor rammene av ders økonomi!

Husk; det å gifte seg er gratis.. Alt som koster penger er valgfritt.. :)

Skrevet

Jeg kunne heller ikke tenkt meg å ta opp lån for å dekke bryllup.

Vi får litt over halvparten av mine foreldre. Resten tror jeg vi tar fra bla sluttpakke som jeg fikk da jeg ble sagt opp der jeg jobbet tidligere. (Hadde tenkt å slutte uansett så jeg er strålende fornøyd med at de kjipingene nå dekker bryllupet mitt :) )

Skrevet

Vi lånte ikke penger, og det er vi utrolig glade for i dag. Vi sparte heller en stund, og fikk det slik vi ville ha det.

Skrevet

Vi må nok låne litt :) Har ingen problemer med det i det hele tatt. Ellers måtte vi ventet lenge og vi ville gifte oss NÅ!

Men det er ikke snakk om mye, kanskje 30 tusen. Vi regner med at det er nedbetalt fort, fram til dess sparer vi maaaasse hver måned nå. Vi bestemte oss for bryllup 5 mnd før så det har ikke vært så lang planlegging.

Skrevet

Nei, å låne penger til dette er uaktuelt.

Hadde vi ikke blitt sponset av foreldre så hadde vi spinket og spart i et år eller noe før bryllupet. Lavbudsjett blir det uansett på oss siden vi begge mener det er galskap å bruke sinnsyke summer bare på en dag. Det er selvfølgelig en bitteliten mulighet for at vi må låne en tusenlapp eller to helt på slutten hvis det er noe vi absolutt må ha som vi ikke har regnet med, men jeg regner ikke med det var akkurat slik du tenkte.

Skrevet

Det er helt uaktuelt å ta opp lån for et bryllup. Nå skal vi ha et lite bryllup med bare nærmeste familie, så jeg regner ikke med det koster all verden heller. Vi har tenkt å betale det selv, om foreldre velger å bidra litt får de avgjøre selv, men vi har ingen planer om å spørre dem eller forvente noe fra deres side.

Skrevet

Det eneste vi har har lånt penger til, er kjolen min. Den fant vi nemlig ganske kjapt etter vi hadde satt dato og det var drømmekjolen med stor D, og vi hadde ikke nesten 9000kr for hånden allerede da. Så derfor la jeg på litt ekstra på det lånet jeg hadde fra før, for å få kjolen. Angrer ikke ett sekund på at jeg lånte penger til den, hadde kommet til å sammenligne alle andre kjoler med den jeg kjøpte.

Ellers betaler vi alt selv og sparer ett år.

Skrevet (endret)

Vi brukte 100.000 kr på bryllupet da vi giftet oss for 6 år siden (inkl. bryllupsreisen), og delte utgiftene i tre: Mine foreldre, hans foreldre og oss. Vi var veldig takknemelige for det, ellers hadde vi måttet vente et par år.

Jeg har en venninne som giftet seg samtidig, og brukte samme summen. De måtte låne penger, og betaler fortsatt ned på bryllupslånet. Må jo være litt bitter-sweet spør du meg :forvirret: ... ?

Endret av ~MALIN~
Skrevet
Ellers måtte vi ventet lenge og vi ville gifte oss NÅ!

Det måtte dere vel ikke. Det er som sagt gratisk å gifte seg! Dere kunne altså valgt en annen type bryllupsfest i stedet...

Men det er ikke snakk om mye, kanskje 30 tusen. Vi regner med at det er nedbetalt fort, fram til dess sparer vi maaaasse hver måned nå.

En sum dere nedbetaler raskt ville dere kunne spare opp ennå raskere!!

En mulighet dersom dere absolutt vil gifte dere nå og absolutt vil ha stor fest er å stikke til sorenskriveren nå og så ha stor fest til sommeren f.eks.

30 000 kr i f.eks forbrukslån er dirkete uansvarlig.. Et lån lagt til en huslån der dere har kommet under 60% f.eks er noe ganske annet.. Håper lånet deres ligner mer på det siste enn på det første.

Skrevet
Det måtte dere vel ikke. Det er som sagt gratisk å gifte seg! Dere kunne altså valgt en annen type bryllupsfest i stedet...

En sum dere nedbetaler raskt ville dere kunne spare opp ennå raskere!!

Det er jo det jeg sier, vi sparer raskt opp de utgiftene. Men må muligens må låne litt på slutten. Vi har vurdert flere type bryllup ja, men dette var det rette for oss!

En mulighet dersom dere absolutt vil gifte dere nå og absolutt vil ha stor fest er å stikke til sorenskriveren nå og så ha stor fest til sommeren f.eks.

30 000 kr i f.eks forbrukslån er dirkete uansvarlig.. Et lån lagt til en huslån der dere har kommet under 60% f.eks er noe ganske annet.. Håper lånet deres ligner mer på det siste enn på det første.

Vi gjør selvfølgelig ikke noe "uansvarlig"!!!! Vi har FULL kontroll men siden det ble slik med tiden som det ble må vi muligens spe på med litt lån. Vi ser ingen problemer med det for vår del.

Skrevet

Ble litt rot i svaret over... Ny på siden så jeg har ikke helt fått med meg sitering... Så litt av svaret står i "Sitat" også.

Skrevet

Aldri i verden om vi tar opp lån for å gifte oss! Det blir et dyrt bryllup det... Da er det vel bedre å vente til man har spart opp nok, eller ha et mindre dyrt bryllup enn man i utgangspunktet skulle ønske?

Skrevet

Nei, lån som ikke har noe med studier, bil og bolig å gjøre er også uaktuell for oss! Vi skal ikke sponses av foreldrene, men vi tjener såpass godt tilsammen slik at det ville vært feil for oss å forvente. Vi har fordelt utgiftene etter våre inntekt slik at Sambo tar seg av de største postene mens jeg tar meg av løpende utgifter i forkant av bryllupet. Vi regner med å komme opp mot 140 000 kr.

Man velger jo selv hvilken type bryllup som passer til økonomien. Men å ta opp lån til å gifte seg blir, som de fleste andre her har sagt, kan bli "farlig" og påvirke økonomien i lang tid framover.

Lykke til med forberedelsene!

Skrevet

Vi vil heller ikke ta opp lån for å gifte oss. Har heller bestemt oss for å vente til neste sommer. Da har vi god tid til å spare og kjøpe inn ting&tang, og så får vi alt akkurat slik vi vil ha det uten å blakke oss helt. Synes det er helt greit jeg, selv om jeg blir litt overivrig når jeg ser at det nærmer seg med stormskritt for mange av dere her inne. Skal nyte forlovelsen og planleggingen så lenge. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...