Ericas Skrevet 22. mai 2024 #1 Skrevet 22. mai 2024 (endret) Hei. Som lærer første yrkesår er det en særregel som tilsier at "om feriepengene utbetalt utgjør mindre en ordinær lønn, så skal ordinær lønn utbetales i juni." Først og fremst så regner jeg jo da med at ordinær lønn blir istedenfor feriepenger? Sekundært så er jo feriepengene allerede skattet i fjor, og utbetales dermed skattefritt om jeg har forstått rett. Men om jeg da istedenfor får ordinær lønn, må jeg skatte av den ordinært? For i så tilfelle blir det jo da om skattet lønn er større en feriepenger, eller om skattefri lønn er større en feriepenger. Endret 22. mai 2024 av Ericas
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #2 Skrevet 22. mai 2024 Dette får du kun dersom du ikke tjente deg opp feriepenger sist arbeidsår, ergo kan du ikke ha skattet av disse pengene på forhånd. Jeg ble trukket skatt og greit var det for å slippe baksmell. Anonymkode: f239a...8a6
applestories Skrevet 22. mai 2024 #3 Skrevet 22. mai 2024 Ericas skrev (1 time siden): Sekundært så er jo feriepengene allerede skattet i fjor, og utbetales dermed skattefritt om jeg har forstått rett. Men om jeg da istedenfor får ordinær lønn, må jeg skatte av den ordinært? For i så tilfelle blir det jo da om skattet lønn er større en feriepenger, eller om skattefri lønn er større en feriepenger. Feriepenger inngår som inntekt i utbetalingsåret. Om de betales ut året etter de ble opptjent, trekkes det ikke skatt fra utbetalingen, men det er i utgangspunktet helt vanlig inntekt. Skattetrekket er vanligvis noe høyere de andre månedene for å kompensere for dette. Mulig dette er litt mye teskje her, eller at jeg har misforstått deg, men om ikke dere har særregler på skatt som lærer så må du skatte av all inntekt og må ta hensyn også til feriepenger når du setter opp skattekortet ditt.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #4 Skrevet 22. mai 2024 Feriepenger skattes som annen inntekt så det gjør ingen forskjell. Det er bare forhåndstrekket som er forskjellig. Anonymkode: edc42...008 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #5 Skrevet 22. mai 2024 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/ Det meste står her. Anonymkode: 7f652...aec
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #6 Skrevet 22. mai 2024 Ja, du får penger tilsvarende en månedslønn, men det er en særavtale. Du vil altså ikke få ekstra feriepenger neste år fordi du fikk 12 mnd med lønn i år. Det er ikke noe ordinært ved den ene utbetalingen annet enn beløpet. Feriepenger for lærere er en vill utregningsslipp, sjekk utdanningsforbundets sider for forklaring. Du får ikke det beløpet som står på lønnslippen at du har tjent opp, for å si det sånn. Anonymkode: 55872...b30
shab Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 Ericas skrev (På 22.5.2024 den 19.13): Hei. Som lærer første yrkesår er det en særregel som tilsier at "om feriepengene utbetalt utgjør mindre en ordinær lønn, så skal ordinær lønn utbetales i juni." Først og fremst så regner jeg jo da med at ordinær lønn blir istedenfor feriepenger? Sekundært så er jo feriepengene allerede skattet i fjor, og utbetales dermed skattefritt om jeg har forstått rett. Men om jeg da istedenfor får ordinær lønn, må jeg skatte av den ordinært? For i så tilfelle blir det jo da om skattet lønn er større en feriepenger, eller om skattefri lønn er større en feriepenger. Gjelder dette barnehagelærere i KS også? Helt sikkert ikke..
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 shab skrev (2 minutter siden): Gjelder dette barnehagelærere i KS også? Helt sikkert ikke.. Nei, for barnehagelærere har ikke tvungen ferie. Anonymkode: e7a09...438
shab Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, for barnehagelærere har ikke tvungen ferie. Anonymkode: e7a09...438 Ah - ja selvfølgelig! Takk for svar Undersøker faktisk dette for et nyutdannet familiemedlem som skal ha (de må ta ut) fem uker ferie i løpet av 2024, men begynte å jobbe 1/8-23. Hun regner med å få kun feriepenger selvsagt og at dette blir mye mindre enn vanlig lønn.
SPOCA Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 Jeg begynte som lærer 1.8.2022, og fikk da utbetalt vanlig lønn i juni i 2023.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå