Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage og har egne barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mest slitsomt å jobbe i barnehage, eller å ha eget barn?😊

Er det sånn at hvis man har jobbet i barnehage så er det veldig enkelt å lett å ha et barn i forhold?

Anonymkode: 1496f...9b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge to er like vanskelig på sine måter. Du har kanskje 14 barn som lager mye lyd og du er alltid på. Men ofte er man 4 på jobb...jeg har 2 barn hjemme og det kan være tøft og slitsom det å. Men kanskje barnehagen litt mer

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er mye mer slitsomt med egne barn. Mye mer følelser involvert, og det er ansvar på en helt annen måte. På jobb er en flere, og en har som regel en fast plan hele dagen/uka. 

men jeg syntes det er lettere å forstå barna. Både mine egne og barna på jobb etter jeg ble mor selv. En helt annen forståelse for hvordan barn er skrudd sammen enn etter x antall år på skolebenken.

Anonymkode: 739f0...fa2

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (10 minutter siden):

Begge to er like vanskelig på sine måter. Du har kanskje 14 barn som lager mye lyd og du er alltid på. Men ofte er man 4 på jobb...jeg har 2 barn hjemme og det kan være tøft og slitsom det å. Men kanskje barnehagen litt mer

Så det var ikke mer slitsomt med egne barn med tanke på nattevåk, byssing, tidlige morgener, være melkeku😅 osv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så det var ikke mer slitsomt med egne barn med tanke på nattevåk, byssing, tidlige morgener, være melkeku😅 osv?

Åh joda...men da hadde jeg mannen min som også overtok og lot meg sove etc...og da kunne det bare være meg. Men når du har 14 stk som flyr rundt deg eller 10 stk som skal skiftes bleie på og legges da blir det også annen type slitsom..og du får bare 1 pause 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil mest slitsomt å være i barnehagen. Barna mine er jo familien min, de er ikke jobb. 

På jobb har jeg og to andre pedagoger  9 ettåringer. Hjemme har jeg eller jeg og mannen min to barn. Hjemme kan jeg fylle dagen med det jeg vil, selv om vi ofte gjør det samme som i barnehagen (går tur, har med matpakka i skogen, leker, maler, pusler osv). I barnehagen er det så mye som skjer hele tiden, plutselig er vi underbemanna, får ikke vikar, eller får en ubrukelig vikar, kommer oss ikke på tur, jeg som er ped.leder må på diverse møter, foreldresamtaler, osv, det er så mye som skjer i tillegg til det å være med barna. 

Anonymkode: 17136...c43

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt klart mest slitsomt i barnehagen! Hjemme kan jeg jo slappe av på sofaen mens barna leker, på jobb er jeg ikke i ro et sekund… 

Anonymkode: ec23b...def

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uten tvil mest slitsomt å være i barnehagen. Barna mine er jo familien min, de er ikke jobb. 

På jobb har jeg og to andre pedagoger  9 ettåringer. Hjemme har jeg eller jeg og mannen min to barn. Hjemme kan jeg fylle dagen med det jeg vil, selv om vi ofte gjør det samme som i barnehagen (går tur, har med matpakka i skogen, leker, maler, pusler osv). I barnehagen er det så mye som skjer hele tiden, plutselig er vi underbemanna, får ikke vikar, eller får en ubrukelig vikar, kommer oss ikke på tur, jeg som er ped.leder må på diverse møter, foreldresamtaler, osv, det er så mye som skjer i tillegg til det å være med barna. 

Joda men på jobb hadde du jo vært uansett. Med egen barn får du ikke fri om ettermiddagen heller, henting og levering, legging om kvelden, opp tidlig osv som gjør at man aldri får helt fri.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Helt klart mest slitsomt i barnehagen! Hjemme kan jeg jo slappe av på sofaen mens barna leker, på jobb er jeg ikke i ro et sekund… 

Hvor gamle er barna? Jeg har en på 2 og får absolutt ikke slappet av på sofaen😅😅😅

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror at jeg ENKELT kunne ha tilbragt nær all tiden min alene med første barnet mitt. Med ett var det enkelt (ikke følge mannen min da...) å gå på butikken, fikse mat, gå tur, lese og finne ut av ting med henne. 2 barn gjør at oppmerksomheten hele tiden blir dratt mellom 2. 3 gjør dette til en enda større grad, med mindre 2 av dem leker sammen. Men så er det jo ellers lite "avslaping fra barnet". Det begrense hvor mye tid man har alene sammen med partner, hva man gjør når man reiser, når man må ta ut sommerferie osv.

I barnehagen er det vanskelig fordi det kan være bråkete og man må være "på" en stor del av tiden, ka  jeg tenke meg. Men det er definitivt annerledes å hele tiden ha andre voksne rundt også vs være alene med hele ansvaret. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det noen som kommer og henter barnehagebarna da 😝 jeg har tre egne barn og jobber i barnehage. Det kan være slitsomt de dagene det har vært mye styr på jobb, for da er jeg gjerne litt «mett» på barnemas og har ikke så veldig lang tålmodighet med min egen lille hønsegård. 
det er ikke lettere å ha egne barn enn barnehagebarn, men jeg har større forståelse for foreldrenes hverdagsproblemer etter at jeg fikk barn selv. 

Anonymkode: f0f99...ac3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå er det noen som kommer og henter barnehagebarna da 😝 jeg har tre egne barn og jobber i barnehage. Det kan være slitsomt de dagene det har vært mye styr på jobb, for da er jeg gjerne litt «mett» på barnemas og har ikke så veldig lang tålmodighet med min egen lille hønsegård. 
det er ikke lettere å ha egne barn enn barnehagebarn, men jeg har større forståelse for foreldrenes hverdagsproblemer etter at jeg fikk barn selv. 

Anonymkode: f0f99...ac3

Det er derfor jeg tenker det er veldig viktig at folk som jobber med barn (fra bhg lærer til barnevern) faktisk har barn selv, for man får ikke den forståelsen uten. Du kan ha studert i årevis, men det hjelper ikke. Tenk at det kommer helt nyutdannede mennesker på 23 år som skal ha det store ansvaret uten å vite noenting om livet med barn selv.

Anonymkode: c71c7...573

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Joda men på jobb hadde du jo vært uansett. Med egen barn får du ikke fri om ettermiddagen heller, henting og levering, legging om kvelden, opp tidlig osv som gjør at man aldri får helt fri.

Føler jo at jeg har fri når jeg er sammen med barna mine, som sagt: barna mine er ikke en jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Føler jo at jeg har fri når jeg er sammen med barna mine, som sagt: barna mine er ikke en jobb. 

Det skjønner man jo, men hva er den største omveltningen på livet? Jobbe i barnehage eller å få barn.

AnonymBruker
Skrevet

Samla sett, så er egne barn det mest krevende. Da har man ansvaret 24/7, om de er i samme rom eller ikke. Man må være enda mer dedikert til egne barn, følge opp langt flere saker og på et dypere nivå. Man har ingen rammeplan å følge eller eget regelverk som går utenom det generelle lovverket alle må følge. Så man står på et vis mer "alene" om avgjørelser og tiltak ved egne barn. 

Likevel synes jeg at jobben i barnehagen er... ufattelig krevende og slitsom. Det er støy, så sinnssykt mye støy. Man må være på hele tida, man kan ikke ta seg en femminutters uten lovregulert pause, og så har man som nevnt eget regelverk, rammeplan osv., å forholde seg til. Det er i og for seg veldig enkelt og greit, men det krever at man planlegger på annen måte enn hjemme med egne barn, samt begrunner innholdet ifht rammeplan. Man får absolutt en gange i det, likevel synes jeg det er enklest hjemme. 

Det er to ulike verdener, på mange måter. Barnehage er en arbeidsplass man forlater etter et visst klokkeslett, men selv hjemme med barna så har jeg FRI. Ser noen allerede har nevnt det, og jeg er innmari enig. Egne barn er ikke jobb, det er fritid. Tenk på det som en hobby jeg liker å drive med og som jeg ELSKER, forguder og som trigger hele følelsesspekteret i meg, men uansett hvilke følelser jeg har hatt ila dagen, sitter jeg alltid igjen med den mest hengivne kjærligheten som finnes når dagen tar slutt. Tanken på barna gir meg sommerfugler i magen, det er nesten som en nyforelskelse. 

Å få barn er garantert, uten tvil, den største livsomveltninga i livet. Den krever hele meg, 24/7. Barnehagen krever at jeg yter mitt aller beste en viss arbeidstid, og det er det.

Anonymkode: dd079...e77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjønner man jo, men hva er den største omveltningen på livet? Jobbe i barnehage eller å få barn.

Jobbe i barnehage var den største omveltningen for meg. Hjemme er jeg og mannen samkjørte på hvordan vi vil ha det, noe som såklart gjør alt mye enklere. En av tingene jeg synes er krevende i barnehagen er kollegaer som har ulike verdier, syn på oppdragelse og hva som er gode regler og rutiner. Tåler naturligvis en del action og støy siden jeg frivillig har valgt å jobbe i barnehage, men noen ganger er det kollegaer som lager mest støy og uro (på ulike måter).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor gamle er barna? Jeg har en på 2 og får absolutt ikke slappet av på sofaen😅😅😅

Nå er de eldre, men har jo vært små de også. Har hatt tre barn hjemme 0-5 år, og har fint klart å slappe av mens de lekte eller sov. 

AnonymBruker
Skrevet

Husker at mamma ikke klarte å jobbe med samme aldersgruppe som sine egne barn. Det var OK med 2-åringer på jobb og 5-åringer hjemme (eller motsatt), men å ha samme aldersgruppe både hjemme og på jobb ble for slitsomt. Hun klarer ikke å sette fingeren på hvorfor.

Anonymkode: 21c7e...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...