Gå til innhold

Syk etter Asia-tur, er det bare å vente til det går over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk diare i løpet av en Asia-tur, og da ikke "løs avføring- diare" men rett og slett bare væske som om jeg tisser fra rumpa. Kort tid etterpå fikk jeg også en forkjølelse og feber. Forkjølelsen er jeg ferdig med, men har bittelitt feber i ny og ne + er svimmel. Ringte til legen i dag for å høre om jeg burde inn til en sjekk e.l, men fikk bare beskjed om at de ikke har mulighet til å ta i mot meg siden jeg ikke har fastlegen min i denne kommunen. 
Jeg drikker mye, det går i vann, vann med elektrolytter og forskjellig te + at jeg har prøvd å spise som anbefalt ved diare, men det hjelper ikke og jeg har nå vært slik i en uke. 
Er det bare å vente til det går over? 

Anonymkode: 64681...734

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å spis probiotika-tabletter.

event medisinsk kull?

Anonymkode: 08c3d...858

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt vaksine mot tyfoid-feber før du reiste?

Jeg ble smittet av dette etter tur til Sør-Øst Asia og fikk liknende symptomer. FIkk feber som kom og forsvant i bølger + diare eller tissing fra rumpa som er helt kurant å kalle det (😅). Kanskje noe å ha i bakhodet dersom det ikke går over. Følg særlig med dersom feberen kommer tilbake og du skulle begynne å bli forvirret og fjern.

Dersom det skulle vise seg å være tyfoid-feber er behandling antibiotika. Men du må bare passe på å ta det lenge nok. Det gjorde ikke jeg og det kom tilbake gang på gang. Men dette vet sikkert helsepersonell mer om. 

Får håpe at det ikke er det og at det går over snart!

Anonymkode: 65d54...e8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Prøv å spis probiotika-tabletter.

event medisinsk kull?

Anonymkode: 08c3d...858

Jeg har spist probiotika tabletter daglig de siste ukene, også før jeg ble syk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har spist probiotika tabletter daglig de siste ukene, også før jeg ble syk

Kanskje det er de du blir dårlig i magen av? Det blir jeg.

Jeg trodde lenge at det var lurt å ta Ido-form på utenlandsturer, tok det på hver ferie, og ble alltid dårlig i magen. Såpass dårlig at det gikk ut over allmenntilstanden. Så testa jeg Idoform mens jeg var hjemme, og jammen ble jeg ikke like dårlig. Nå tar jeg det aldri lenger, og magen fungerer som den skal på utenlandstur.

Jeg sier ikke at man blir dårlig av slike tabletter, det er selvfølgelig individuelt. For meg er Idoform = I doform.

Anonymkode: da8b9...ab7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør få tatt en avføringsprøve. Dette er ikke normal turistmage, dette er nok et eller annet du egentlig ikke vil ha. Tyfoid er en mulighet, giardia eller salmonella er andre mulige infeksjoner. Kontakt lege igjen. 

Anonymkode: 0a07c...3d4

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lege!

Anonymkode: 4934d...949

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis fastlegen din er i nabokommune etc så kan du jo kjøre dit. Hvis ikke har legevakt plikt til å tilse deg når du ikke har fastlege i kommunen.

Anonymkode: ed182...e34

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det TS?

Anonymkode: d3d05...432

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...