Gå til innhold

Varmepumpe dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varmepumpe

Hei jeg har ett dilemma jeg vil ha andres mening om!
Jeg har et 80 m2 hus med alt på ett plan
Vannbåren varme i gulvet og balansert ventilasjon (frisk luft).
Vannbåren varme er mer enn nok for meg på vinteren det blir varmt nok.. men på sommeren blir det veldig varmt når sola har stått å steiket hele dagen, så vurderer varmepumpe for å få air condition.
Ett lokalt elektriker firma her i bygda har kampanje nå  ( Mitsubishi kaiteki 6600 dekningsområde 130 m2) til 27000- 
Syntes er litt mye å bruke 27000.- når jeg trenger bare air condition de få månedene i året det er alt for varmt.

Kan man kjøpe en billigere modell og få noen til å montere den?
Har sett litt på : qlima Classic wifi s4626 dekker ca 100 m2
Pris 7900.-

Er denne noe dere ville gått for kjøler den godt?
Hva vil det koste å montere?
har dere noen andre modeller som dere anbefaler?

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor du skal montere varmepumpe når du ikke har behov for varme, men for å bruke den som AC. 

Du vet du kan kjøpe frittstående AC'er til rundt 6000 - 8000 kr?

Skrevet
Bombasi skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor du skal montere varmepumpe når du ikke har behov for varme, men for å bruke den som AC. 

Du vet du kan kjøpe frittstående AC'er til rundt 6000 - 8000 kr?

Hei ja det vet jeg. 
jeg har sånn frittstående air condition men det bråker som et uvær og har en 1 åring som legger seg tidlig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger å installere varmepumpe på hytta fordi det er ulevelig varmt der periodevis i juni/juli. Bruker ikke hytta på vinteren, men må ha på litt varme, så den har en nytte da også. Men vi installerer kun pga kjøling. Har ikke sett på konkrete varmepumper enda, men regner med vi må opp i 25 000. Jeg hadde gjort det om jeg var deg. Men har ikke peiling på den du viste til. 

Anonymkode: cacdf...56a

AnonymBruker
Skrevet
Viktor98 skrev (1 time siden):

Mitsubishi kaiteki 6600 dekningsområde 130 m2)

Du trenger ikke en så kraftig. Velg en som er mindre kraftig.

Bor du i Oslo-området anbefaler jeg Nordstrand varmepumper. De ga meg gode råd og anbefalte at jeg kjøpte en som var mindre kraftig enn jeg var blitt anbefalt fra et annet firma, og den fungerer perfekt for oss. 

Anonymkode: c62a4...53e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ja du kan kjøpe varmepumpe selv, så fikser dere montering med butikken (De har avtaler)

Problemet KAN være vedlikehold, ofte har disse "billigpumpene" som kjeder selger, kan være vanskelig å få vedlikehold eller deler til.

Qlima som bla jula selger er ett slikt merke, skyhøye kostnader til deler og vanskelig å finne ett selskap som gjør service på dem.

Skal du ha "billigpumpe" så finnes det kun ett merke du burde vurdere som er Midea, de er en av de største leverandørene på verdensbasis og flere selskap har litt kjennskap til dem her, flere installatør har faktisk tatt inn merket fordi de ble så positivt overrasket, jeg har selv 3 varmepumper hvor en av de er en Midea forest 35 og den er helt fantastisk!

Varmepumpen du har blitt anbefalt er alt for stor til ditt bruk og det er ett dyrt merke, men kvalitet.

Så må du ikke kun se på kjøle/varmeeffekt, luftstrøm har veldig mye å si, vi kan jo sammenligne qlima med Midea

qlima 9999 hos jula

luft: 350/400/530 m³/h
kjøleeffekt: 1,59-3,0 kW
varmeeffekt:1,28-4,9 kW

Midea forest 35 (jeg betalte 6000 +4000 installasjon for 2 år siden)

luft: 600/500/360
kjøleffekt: 3,52 (1,11~4,16)
varmeffekt 3,81 (1,08~4,22)

Generelt så er disse tre merkene ansett som "kvalitet" med god service over hele landet:

Mitsubishi (troner overlegent over alt annet)
Toshiba
Panasonic

Billigpumper:
Midea

Styr unna
Alt annet.

Anonymkode: 37d1b...ef1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Ja du kan kjøpe varmepumpe selv, så fikser dere montering med butikken (De har avtaler)

Problemet KAN være vedlikehold, ofte har disse "billigpumpene" som kjeder selger, kan være vanskelig å få vedlikehold eller deler til.

Qlima som bla jula selger er ett slikt merke, skyhøye kostnader til deler og vanskelig å finne ett selskap som gjør service på dem.

Skal du ha "billigpumpe" så finnes det kun ett merke du burde vurdere som er Midea, de er en av de største leverandørene på verdensbasis og flere selskap har litt kjennskap til dem her, flere installatør har faktisk tatt inn merket fordi de ble så positivt overrasket, jeg har selv 3 varmepumper hvor en av de er en Midea forest 35 og den er helt fantastisk!

Varmepumpen du har blitt anbefalt er alt for stor til ditt bruk og det er ett dyrt merke, men kvalitet.

Så må du ikke kun se på kjøle/varmeeffekt, luftstrøm har veldig mye å si, vi kan jo sammenligne qlima med Midea

qlima 9999 hos jula

luft: 350/400/530 m³/h
kjøleeffekt: 1,59-3,0 kW
varmeeffekt:1,28-4,9 kW

Midea forest 35 (jeg betalte 6000 +4000 installasjon for 2 år siden)

luft: 600/500/360
kjøleffekt: 3,52 (1,11~4,16)
varmeffekt 3,81 (1,08~4,22)

Generelt så er disse tre merkene ansett som "kvalitet" med god service over hele landet:

Mitsubishi (troner overlegent over alt annet)
Toshiba
Panasonic

Billigpumper:
Midea

Styr unna
Alt annet.

Anonymkode: 37d1b...ef1

Hei Okey takk for opplysende svar 😃

hvor mange kvm er det der du har din midea forest 35? 

AnonymBruker
Skrevet

Har du utvendig solskjerming?

Det har virkelig hjulpet på innetemperaturen hos oss.

Anonymkode: cceb2...18e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du utvendig solskjerming?

Det har virkelig hjulpet på innetemperaturen hos oss.

Hei nei har ikke det 😃

AnonymBruker
Skrevet
Viktor98 skrev (11 timer siden):

Hei nei har ikke det 😃

Da ville jeg ha innhentet priser på screens eller persienner på de vinduene der solen står på hele dagen.

Skrevet (endret)

Min erfaring med "billigpumper" er generelt veldig  mye støy + endel manglende funksjoner. Å spare 8000 for deretter å måtte forholde seg en viftestøy når man slapper av  på en fredagskveld?? Nei takk🙂

Å bruke en billigpumpe i primærbolig eller oppholdsrom ville jeg vært skeptisk til, ihvertfall sjekket godt fordeler/ulemper med modellen.

De jeg kjenner som har kjøpt billigpumper (kjøpt på kjøpesenter i Sverige eller Jula) har disse montert i garasjen/verksted/bod/hobbyrom for å holde temperaturen over 0 på vinteren. Hvis man har smøremidler, maling, loctite, sparkel, motorsykkel, treningsutstyr eller verktøy som ikke er glad i frost eller fukt er disse billigmodellene helt ok. Da betyr høy kontinuerlig viftestøy lite. 

Alternativt er jo ei hytte med innlagt vann som må holdes frostfritt når man ikke er der. Så kan man fyre med ved når man oppholder seg der.

Endret av Commander
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...