AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #1 Skrevet 22. mai 2024 Hei! Jeg var hos legen i april for å ta blodprøver. Jeg og samboeren min ønsker å prøve å få barn i høst, og ville derfor sjekke at alt er i orden. Blodprøvene viste lav D-vitamin, litt lav blodprosent (ikke jernmangel), og høyt stoffskifte (fritt T4), som lå på 26 (normalverdi er visst mellom 12-19,6). Legen sa at de høye verdiene på fritt T4 kunne skyldes at jeg nylig f.eks. hadde hatt luftveisinfeksjon eller lignende. Han ba meg komme tilbake om 1 mnd for å ta nye og litt grundigere prøver. Fikk prøvesvarene på de nye prøvene i dag, og prøvene viser fortsatt høy T4 på 23,4. I tillegg er P-TPO-antistoff høyt på 512. Legen sa at dette betyr at skjoldbruskkjertelen angriper seg selv(?) og at det ikke var noe han kunne gjøre noe med. Han sa det kunne skyldes en infeksjon/betennelse(?). Han sa det ikke var farlig. Han ba meg komme tilbake om 2 mnd. for å ta nye prøver. Jeg sitter igjen og lurer litt på hva jeg skal gjøre. Når jeg googler blir jeg bekymret for om jeg har høyt stoffskifte? Og jeg leser at høyt stoffskifte under graviditet kan føre til at fosteret ikke utvikler seg riktig. Jeg ser at det kan ta lang tid å behandle stoffskiftesykdom. Legen virket ikke bekymret, men jeg føler jeg sitter igjen med flere spørsmål enn svar. Er det noen her som kan litt om stoffskifte og som vil prøve å hjelpe meg å tolke prøvesvarene? Bekymrer meg mest for om det er trygt å prøve å få barn. Anonymkode: d069a...959
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #2 Skrevet 22. mai 2024 Du har ikke høyt stoffskifte så lenge tsh er normal. Legen følger med deg, som er helt rett, hør på legen. Anonymkode: bb36a...abe 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #3 Skrevet 22. mai 2024 Du har normal tsh, normalt ft3 og du har negativt på tras-antistoff, som de fleste med høyt stoffskifte (Graves) har tydelig utslag på. Hvis du er bekymret ang å prøve å bli gravid anbefaler jeg å bestille ny time hos legen og ta en grundig prat. Anonymkode: d68ee...bf7
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #4 Skrevet 22. mai 2024 Hashimotos (autoimmunt lavt stoffskifte) kan starte med forhøyet stoffskifte, og vil også gi forhøyet anti-TPO. Merkelig at legen sier at betennelse i skjoldbruskkjertelen ikke er farlig. Den kan jo "brenne ut" og gi varig lavt stoffskifte så man blir avhengig av å ta stoffskiftehormoner. Jeg ville ha snakket med legen på nytt, eller evt gått til privat endokrinolog for råd. Anonymkode: af6fd...043 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #5 Skrevet 23. mai 2024 Be om ultralyd av stoffskifte så er du sikker. Anonymkode: 4fc46...4e0
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #6 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Be om ultralyd av stoffskifte så er du sikker. Anonymkode: 4fc46...4e0 Ultralyd av stoffskifte?! Det går jo ikke an. Anonymkode: d68ee...bf7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #7 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hashimotos (autoimmunt lavt stoffskifte) kan starte med forhøyet stoffskifte, og vil også gi forhøyet anti-TPO. Merkelig at legen sier at betennelse i skjoldbruskkjertelen ikke er farlig. Den kan jo "brenne ut" og gi varig lavt stoffskifte så man blir avhengig av å ta stoffskiftehormoner. Jeg ville ha snakket med legen på nytt, eller evt gått til privat endokrinolog for råd. Anonymkode: af6fd...043 Da starter det som regel med Graves, som gir forhøyet tras og lav tsh. En betennelse i seg selv er ikke farlig. Uansett er det faktisk ingenting man kan gjøre med betennelse i skjoldbruskkjertelen, og får man lavt stoffskifte, så må man ta medisiner. Ts overvåkes og følges jo opp. Anonymkode: d68ee...bf7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #8 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Be om ultralyd av stoffskifte så er du sikker. Anonymkode: 4fc46...4e0 Mener du kanskje heller å ta "ultralyd av skjoldbruskkjertelen" ? Anonymkode: 6003e...d25
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 Når tsh og t3 er så fine, tror jeg du kan ta en litt forhøyet t4 helt med ro, spesielt siden legen vil ta nye prøver om 2 mnd så dere får fulgt med evt endringer. Anonymkode: da04d...988
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ultralyd av stoffskifte?! Det går jo ikke an. Anonymkode: d68ee...bf7 Beklager, gikk litt fort🥴 Mente selvsagt skjoldbruskkjertelen og ikke stoffskifte. Anonymkode: 4fc46...4e0
Tingelling Skrevet 25. mai 2024 #11 Skrevet 25. mai 2024 Hadde betennelse i skjoldbruskkjertelen, og det var ikke gøy. Fikk så hjertebank og kramper at jeg måtte få betablokker. Trudde jeg skulle dø av hjerteinfarkt fordi det strålte ned armene. Men når det er sagt, er det ingen behandling og må bare gå over av seg selv. de fant ut av det etter pet skanning av skjoldbruskkjertelen. Men når det kommer til barn, og redselen der, ville jeg snakket med endokrinolog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå