Gå til innhold

Lite intelligent kollega


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter i åpent kontorlandskap, i grensen mellom min avdeling og naboavdelingen.  Vi hører godt hva som sies på nabopultene.

I naboavdelingen (økonomi; jeg arbeider med salg) arbeider det en kvinne i 60-årene som jeg synes fremstår som usedvanlig lite intelligent.  Hun har arbeidet i bedriften i mer enn 10 år, og er (så vidt jeg vet) ikke ansatt på noe slags NAV-tiltak eller noe sånt.

Det som gjør at jeg reagerer er at

  • hun flere ganger om dagen må ha hjelp av kolleger til helt grunnleggende ting (søke på nett, grunnleggende funksjoner i Excel - summering og sortering og slikt)
  • hun gang på gang har latt seg lure av svindel-eposter (hun får ikke lenger utbetale fakturaer på egenhånd)
  • de gangene jeg snakker med henne i kantina er det umulig å føre noen samtale om noe som er mer komplekst enn oppvatring av campingvogn (dét er hun tydligvis dritgod på!)
  • når kunder ringer til henne virker det som hun har store problemer med å finne ut av ting ("ææææh, det må jeg sette deg over til noen andre om", så svarer en annen i området og løser det på et blunk)
  • hun har en fremtoning hvor hun veldig ofte kniser/kneggler på helt merkelige steder (f.eks. når en kollega forteller om at svigermor er syk)
  • hun tar private, høylytte telefonsamtaler om ganske så intime ting (østrogenspray og slikt) i arbeidstiden, uten å gå inn i et "stillerom"

Jeg synes vel egentlig veldig synd på kollegene som må hanskes med henne.  Jeg har én gang spurt en av kollegene hennes om hun skulle ta ut pensjon når hun blir 62, da fikk jeg vel bare et signal tilbake om at de håpte det...

Vi er ikke i samme avdeling, og har ikke samme sjef, så jeg er jo ikke direkte plaget og føler det unaturlig å ta dette opp med hennes leder (som ikke er min leder).

Anonymkode: 39c77...d79

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke hennes leder, hun er ikke engang din kollega. Slutt å bry deg, og slutt i hvert fall å baksnakke om henne! 

Anonymkode: 862f0...0a2

  • Liker 26
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arbeider i samme firma, så jeg vil påstå at vi er kolleger selv om vi arbeider i ulike avdelinger.

Jeg har ikke snakket om henne annet enn med mannen min (som ikke kjenner henne og heller ikke tar det videre) og at jeg som sagt har spurt om hun planla pensjon ved 62 år (det var i en samtale hvor vi snakket om andre som hadde slike planer).

Anonymkode: 39c77...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike som deg som skaper dårlig arbeidsmiljø. 

  • Liker 26
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun så uintelligent at hun bruker tid på å skrive om andre på forum i et forsøk på å få oppmerksomhet? 

Anonymkode: 3cbe9...1b5

  • Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaytee skrev (1 minutt siden):

Det er slike som deg som skaper dårlig arbeidsmiljø. 

Hvorfor det?  Jeg har jo forholdt meg passiv overfor henne i mange år, men er bekymret for kollegene hennes.  Jeg hadde ikke taklet å måtte være "barnepike" for en av mine nære kolleger i årevis (da tenker jeg ikke på når man er "fadder" for en nyansatt og slikt).

Anonymkode: 39c77...d79

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er hun så uintelligent at hun bruker tid på å skrive om andre på forum i et forsøk på å få oppmerksomhet? 

Anonymkode: 3cbe9...1b5

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke selv behov for oppmerksomhet, men ønsker tilbakemelding på om det er riktig av meg å ikke bry meg.

Anonymkode: 39c77...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaene er sikkert voksne nok til å ta vare på seg selv.

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette kommer på kvinneguidens facebook side, kommer hun mest sannsynlig til å bli gjenkjent. 
Du er ikke hennes sjef, så Mind your own business

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig ikke bry deg om henne. Man løper ikke til sjefen fordi man synes en kollega er dum. Hun har jobbet der lenge også, de kjenner henne garantert utmerket. 

Anonymkode: 227ea...1f6

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sitter i åpent kontorlandskap, i grensen mellom min avdeling og naboavdelingen.  Vi hører godt hva som sies på nabopultene.

I naboavdelingen (økonomi; jeg arbeider med salg) arbeider det en kvinne i 60-årene som jeg synes fremstår som usedvanlig lite intelligent.  Hun har arbeidet i bedriften i mer enn 10 år, og er (så vidt jeg vet) ikke ansatt på noe slags NAV-tiltak eller noe sånt.

Det som gjør at jeg reagerer er at

  • hun flere ganger om dagen må ha hjelp av kolleger til helt grunnleggende ting (søke på nett, grunnleggende funksjoner i Excel - summering og sortering og slikt)
  • hun gang på gang har latt seg lure av svindel-eposter (hun får ikke lenger utbetale fakturaer på egenhånd)
  • de gangene jeg snakker med henne i kantina er det umulig å føre noen samtale om noe som er mer komplekst enn oppvatring av campingvogn (dét er hun tydligvis dritgod på!)
  • når kunder ringer til henne virker det som hun har store problemer med å finne ut av ting ("ææææh, det må jeg sette deg over til noen andre om", så svarer en annen i området og løser det på et blunk)
  • hun har en fremtoning hvor hun veldig ofte kniser/kneggler på helt merkelige steder (f.eks. når en kollega forteller om at svigermor er syk)
  • hun tar private, høylytte telefonsamtaler om ganske så intime ting (østrogenspray og slikt) i arbeidstiden, uten å gå inn i et "stillerom"

Jeg synes vel egentlig veldig synd på kollegene som må hanskes med henne.  Jeg har én gang spurt en av kollegene hennes om hun skulle ta ut pensjon når hun blir 62, da fikk jeg vel bare et signal tilbake om at de håpte det...

Vi er ikke i samme avdeling, og har ikke samme sjef, så jeg er jo ikke direkte plaget og føler det unaturlig å ta dette opp med hennes leder (som ikke er min leder).

Anonymkode: 39c77...d79

Merker jeg liker henne, jobb er jobb ikke legg så mye i det.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det du egentlig lurer på med dette da? Hva mener du man skal gjøre med slikt i et diskusjonsforum??? 

Anonymkode: e875e...c17

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forskjellige, og dette er ikke noe å "ta videre", og heller ikke skrive om på et forum. 

La henne være som hun er uten at du skal baksnakke henne. Hun plager ingen, og hvis kollegaer som samhandler med henne finner det vanskelig er det opp til dem å løse det sammen med sin leder eventuelt. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke selv behov for oppmerksomhet, men ønsker tilbakemelding på om det er riktig av meg å ikke bry meg.

Anonymkode: 39c77...d79

Øh…. Ta en titt på reaksjonene du har fått her er du snill

Anonymkode: 10dac...1da

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva er det du egentlig lurer på med dette da? Hva mener du man skal gjøre med slikt i et diskusjonsforum??? 

Anonymkode: e875e...c17

For min egen del er hun bare en mindre betydelig forstyrrelse i hverdagen. Jeg er stort sett såpass konsentrert om det jeg jobber med at jeg ikke får med meg så mye av det som skjer som ikke angår mine oppgaver direkte.  Når det er rolig på jobb (og jeg kan sitte og lytte) er hun til og med en viss kilde til underholdning.

Men jeg opplever at de som denne dama jobber sammen med må bruke veldig mye krefter på henne, selv hadde jeg ikke satt pris på å være "støttekontakt" for en kollega som ikke mestrer dagligdagse oppgaver.  Jeg har ikke diskutert dette med de hun jobber sammen med, og det jeg lurer på er om jeg burde ta det opp med noen.

Men på tilbakemeldingen så langt oppfatter jeg at folk synes dette ikke er noe å bry seg med. 

Anonymkode: 39c77...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange dumme svar TS har fått her. Folk later som at vedkommende som beskrives i HI er helt uproblematisk...

Anonymkode: 46028...6f1

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Øh…. Ta en titt på reaksjonene du har fått her er du snill

Anonymkode: 10dac...1da

Ja, og det er helt greit å se at jeg tydeligvis bryr meg om noe jeg ikke burde bry meg med.

Synes du det er dumt at jeg spurte?

Anonymkode: 39c77...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor det?  Jeg har jo forholdt meg passiv overfor henne i mange år, men er bekymret for kollegene hennes.  Jeg hadde ikke taklet å måtte være "barnepike" for en av mine nære kolleger i årevis (da tenker jeg ikke på når man er "fadder" for en nyansatt og slikt).

Anonymkode: 39c77...d79

Hvis det plager kollegaene så er det de som bør ta det opp. Ikke du.

 

Anonymkode: d1d2c...a23

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og det er helt greit å se at jeg tydeligvis bryr meg om noe jeg ikke burde bry meg med.

Synes du det er dumt at jeg spurte?

Anonymkode: 39c77...d79

Jeg tenker du bryr deg med noe du ikke har noe med og viser en holdning som er med på å forsure hverdagen til folk - hvordan hadde det vært om noen la ut noe gjenngkjennende om deg her? Og kalte deg noe mindre pent? 
du vet ikke noe om dama og da kunne du ha vært snill og latt være si noe

Anonymkode: 10dac...1da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For min egen del er hun bare en mindre betydelig forstyrrelse i hverdagen. Jeg er stort sett såpass konsentrert om det jeg jobber med at jeg ikke får med meg så mye av det som skjer som ikke angår mine oppgaver direkte.  Når det er rolig på jobb (og jeg kan sitte og lytte) er hun til og med en viss kilde til underholdning.

Men jeg opplever at de som denne dama jobber sammen med må bruke veldig mye krefter på henne, selv hadde jeg ikke satt pris på å være "støttekontakt" for en kollega som ikke mestrer dagligdagse oppgaver.  Jeg har ikke diskutert dette med de hun jobber sammen med, og det jeg lurer på er om jeg burde ta det opp med noen.

Men på tilbakemeldingen så langt oppfatter jeg at folk synes dette ikke er noe å bry seg med. 

Anonymkode: 39c77...d79

Jeg hadde brydd meg i samme grad som deg. Hadde stusset over at man har ansatte rundt seg som tilsynelatende ikke har kompetansen på plass til å håndtere relativt enkle oppgaver. Om det ikke hadde berørt meg direkte, så hadde jeg i likhet med deg kun registrert det, fundert på at det er rart, kanskje nevnt det til samboer og ellers hatt det som kilde til underholdning. Hvem vet, kanskje jeg hadde postet en tråd om det også. KG er for stort og smått. 

Anonymkode: 7ee52...247

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...