AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #1 Skrevet 22. mai 2024 Min 2-åring blir smurt med krem morgen og kveld. I tillegg smører vi et godt lag med solkrem på før hun skal i barnehagen. Hun har solhatt, caps og solbriller hun bruker der og jeg vet de unngår å være ute når solsteiken er som verst. Likevel har hun de siste dagen fått utrolig sår og tørr hud i ansiktet. Vi bruker solkrem fra apoteket med faktor 50, beregnet på atopisk hud. Noen andre som opplever det samme med sine atopiske barn og har tips til noe som kan hjelpe? (Vi har noen kortisonkremer fått på resept fra hudlege, men de skal kun brukes på kroppen og ikke ansiktet). Anonymkode: ec092...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #2 Skrevet 22. mai 2024 Jeg har hatt atopisk eksem selv siden jeg var barn - godt voksen nå.. Den problemstillingen du beskriver er dessverre veldig vanskelig å finne løsninger på. Jeg sliter selv nå som voksen med det. Huden er sår og tørr. Sol i seg selv har hjulpet på eksemen, men varmen gjør det verre.. Så det en evig balansegang. For meg har jeg aldri kunnet brukt faktor 50 - verken som barn eller voksen, så her er det faktor 30 som gjelder for meg. Det gjorde problemet verre. Selv disse som er beregnet for eksem og slik hud passer ikke til alle. Så man må kanskje prøve ulike typer for å se hva som fungerer best. Det er mye feiling og prøving for å finne produkter som passer til den enkelte. Ville vurdert å få en skikkelig hudanalyse og snakke med hudlege/dermatolog som kan hjelpe. Anonymkode: 510da...477 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #3 Skrevet 22. mai 2024 Hvor ofte bader hun? Vi prøver å unngå bading og dusjing, han bader i utgangspunktet kun 1 gang i uken pluss klutvask og bad ved behov hvis han er ekstra møkkete en dag. Men i utgangspunktet lite bading. Merker han blir tørr og får utslag i ansiktet og på innsiden av albuene med en gang det blir mye vann involvert. Anonymkode: 06bc5...b9f
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #4 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor ofte bader hun? Vi prøver å unngå bading og dusjing, han bader i utgangspunktet kun 1 gang i uken pluss klutvask og bad ved behov hvis han er ekstra møkkete en dag. Men i utgangspunktet lite bading. Merker han blir tørr og får utslag i ansiktet og på innsiden av albuene med en gang det blir mye vann involvert. Anonymkode: 06bc5...b9f Bader 1 gang i uken her også. Ellers blir det som du skriver. ts Anonymkode: ec092...5cb
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #5 Skrevet 22. mai 2024 Jeg har atopisk eksem, og har aldri kunne bruke faktor 50, da får jeg utslett. Jeg bruker faktor 30. Og dette vet jeg gjelder flere med atopisk eksem, da faktor 50 blir alt for tett for huden. Ellers så får dere bare smøre mer, jeg bruker bare gul locobase, og kan smøre meg 15 ganger om dagen, på de dårlige dagene. Anonymkode: ed1f2...522 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #6 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har hatt atopisk eksem selv siden jeg var barn - godt voksen nå.. Den problemstillingen du beskriver er dessverre veldig vanskelig å finne løsninger på. Jeg sliter selv nå som voksen med det. Huden er sår og tørr. Sol i seg selv har hjulpet på eksemen, men varmen gjør det verre.. Så det en evig balansegang. For meg har jeg aldri kunnet brukt faktor 50 - verken som barn eller voksen, så her er det faktor 30 som gjelder for meg. Det gjorde problemet verre. Selv disse som er beregnet for eksem og slik hud passer ikke til alle. Så man må kanskje prøve ulike typer for å se hva som fungerer best. Det er mye feiling og prøving for å finne produkter som passer til den enkelte. Ville vurdert å få en skikkelig hudanalyse og snakke med hudlege/dermatolog som kan hjelpe. Anonymkode: 510da...477 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har atopisk eksem, og har aldri kunne bruke faktor 50, da får jeg utslett. Jeg bruker faktor 30. Og dette vet jeg gjelder flere med atopisk eksem, da faktor 50 blir alt for tett for huden. Ellers så får dere bare smøre mer, jeg bruker bare gul locobase, og kan smøre meg 15 ganger om dagen, på de dårlige dagene. Anonymkode: ed1f2...522 Takk for tips begge to, om faktor 30! Dette var helt ukjent for meg. Har bare tenkt jo høyere faktor jo bedre, og ble anbefalt faktor 50 på apoteket. Mulig jeg må teste ut andre merker også ja. Den vi har nå er A-derma sin. ts Anonymkode: ec092...5cb
Alan Smithee Skrevet 22. mai 2024 #7 Skrevet 22. mai 2024 Ikke helt ukjent, dessverre. Har du prøvd å bytte ut såper med oljer, og eventuelt ta badeolje i badevannet? Det er veldig fuktgivende, og har hjulpet godt på lignende problematikk her. 1
Gjest jegerrinne Skrevet 22. mai 2024 #8 Skrevet 22. mai 2024 En med eksem bør ikke bruke så sterk faktor fikk vi beskjed fra hudlegen. Det kunne gjøre at en fikk enda mer eksem. Fikk beskjed å bruke faktor 15 og å smøre ofte. Gjerne hver 2 time
lajlaj Skrevet 22. mai 2024 #9 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min 2-åring blir smurt med krem morgen og kveld. I tillegg smører vi et godt lag med solkrem på før hun skal i barnehagen. Hun har solhatt, caps og solbriller hun bruker der og jeg vet de unngår å være ute når solsteiken er som verst. Likevel har hun de siste dagen fått utrolig sår og tørr hud i ansiktet. Vi bruker solkrem fra apoteket med faktor 50, beregnet på atopisk hud. Noen andre som opplever det samme med sine atopiske barn og har tips til noe som kan hjelpe? (Vi har noen kortisonkremer fått på resept fra hudlege, men de skal kun brukes på kroppen og ikke ansiktet). Anonymkode: ec092...5cb Atopiske barn skal ikke ha faktor 50. huden får ikke puste ❤️ 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå