AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #1 Skrevet 22. mai 2024 Jeg overtok et hus i vår, og ser nå som gresset har begynt å vokse i hagen, at det nok vokste seg veldig langt i fjor uten å bli klippet. Det ligger langt, dødt gress under nå som jeg har klippet det for første gang, så plenen ser egentlig ganske vissen ut. Kommer dette til å vokse seg til? Er det noe jeg bør gjøre for å få den grønn igjen? Anonymkode: 2aedd...341
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #2 Skrevet 22. mai 2024 Det blir grønt igjen. Bare å gi det tid. Anonymkode: bc4bf...40c 4
Million Skrevet 22. mai 2024 #3 Skrevet 22. mai 2024 Det er jo dette vi har raker til. Krafse løs og rake vekk dødt og vissent gress, blant annet. Kjøp deg en rake (eller rive som noen kaller det) og gå over plenen, så blir den fin igjen. Gresset som rakes løs, det visne, kan du legge i en komposthaug, så blir det fin jord av det til blomsterbed etc. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #4 Skrevet 22. mai 2024 Million skrev (16 minutter siden): Det er jo dette vi har raker til. Krafse løs og rake vekk dødt og vissent gress, blant annet. Kjøp deg en rake (eller rive som noen kaller det) og gå over plenen, så blir den fin igjen. Gresset som rakes løs, det visne, kan du legge i en komposthaug, så blir det fin jord av det til blomsterbed etc. Med to mål plen og lite tid til overs håper jeg at jeg kan fikse det uten for mye innsats 😕 ts Anonymkode: 2aedd...341
Hedda-78 Skrevet 22. mai 2024 #5 Skrevet 22. mai 2024 Det går nok bra å bare fortsette å klippe den jevnlig. Husk å gjødsle. Man kan også lufte plenen med en plenlufter. Kan kjøpes for noen tusen, men sjekk på finn eller gogle og se om noen leier ut en plenlufter for en dag. Da får du røsket litt opp i plena, fjerne mose og kompakt vissent gress. 2
Million Skrevet 22. mai 2024 #6 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Med to mål plen og lite tid til overs håper jeg at jeg kan fikse det uten for mye innsats 😕 ts Anonymkode: 2aedd...341 Tja. Lei inn en tenåring eller to fra nabolaget og be dem rake plenen din for noen kroner? Hvor lang tid det tar, aner jeg ikke, men da får du jo en finere plen, da, som du spurte om? Heng opp lapp på nærbutikken eller spør naboenes tenåringer om de vil tjene noen kroner en dag. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #7 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Med to mål plen og lite tid til overs håper jeg at jeg kan fikse det uten for mye innsats 😕 ts Anonymkode: 2aedd...341 Så du har kjøpt deg enebolig med to mål plen, og ikke tatt høyde for at vedlikehold må påregnes? Anonymkode: 94d39...436 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #8 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med to mål plen og lite tid til overs håper jeg at jeg kan fikse det uten for mye innsats 😕 ts Anonymkode: 2aedd...341 Bruk bioklipp neste gang, så ordner det seg selv. Du trenger ikke å rake da. Anonymkode: bc4bf...40c 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #9 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruk bioklipp neste gang, så ordner det seg selv. Du trenger ikke å rake da. Anonymkode: bc4bf...40c Enig. I tillegg omdannes klippet til jord etter hvert. Anonymkode: f2766...3f5 1 1
Million Skrevet 22. mai 2024 #10 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruk bioklipp neste gang, så ordner det seg selv. Du trenger ikke å rake da. Anonymkode: bc4bf...40c Men nå har jo ts en masse langt, dødt gress på plenen fra i fjor, da forrige eier ikke klippet. Så det er det hun spør om hvordan hun kan få ordnet så det blir fint igjen.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #11 Skrevet 22. mai 2024 Million skrev (35 minutter siden): Men nå har jo ts en masse langt, dødt gress på plenen fra i fjor, da forrige eier ikke klippet. Så det er det hun spør om hvordan hun kan få ordnet så det blir fint igjen. TS har klippet det, det døde gresset ligger mest sannsynlig på plenen. Går TS over igjen med klipperen med bioklippen i maskinen, trenger en ikke å rake opp gresset fra første gangen. Det blir bare mindre biter gress, naturlig gjødsling til plenen, og gresset blir grønt å fint igjen uten å legge ned alt for mye tid og krefter. Anonymkode: bc4bf...40c
Million Skrevet 22. mai 2024 #12 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): TS har klippet det, det døde gresset ligger mest sannsynlig på plenen. Går TS over igjen med klipperen med bioklippen i maskinen, trenger en ikke å rake opp gresset fra første gangen. Det blir bare mindre biter gress, naturlig gjødsling til plenen, og gresset blir grønt å fint igjen uten å legge ned alt for mye tid og krefter. Anonymkode: bc4bf...40c Nå skjønner jeg ikke helt. Hun HAR klippet plenen, ja, men det lange visne gresset fra i fjor ligger der ennå. Antageligvis flatt. Hva hjelper det da å gå over en gang til? Det visne ble ikke klippet første gangen, så hvorfor skulle det bli det andre gangen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå