Gå til innhold

Dere som var unge under AIDS-epidemien, påvirket det deg til å begrense tilfeldig sex og kondombruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

At du tenkte, shit jeg kan ikke ligge rundt å risikere Aids. 

Anonymkode: 5e577...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, men ikke nødvendigvis bare HIV, men alle kjønnssykdommer. 

Anonymkode: 61bd8...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bedre medisiner for å beskytte mot aids nå, en på 80 tallet. Så nei, akkurat DET er jeg ikke bekymret for.
Men jeg bruker likevel kondom med nye partnere, frem til vi begge er testet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SlemUlv skrev (4 minutter siden):

Det er da bedre medisiner for å beskytte mot aids nå, en på 80 tallet. Så nei, akkurat DET er jeg ikke bekymret for.
Men jeg bruker likevel kondom med nye partnere, frem til vi begge er testet. 

Jeg spurte ikke om nå. Men om da Aids kom. 80-tallet , 90-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja mannen min studerte i USA og det var massiv oppmerksomhet rundt det da. Norske lærere oppførte seg omtrent som om alle amerikanske jenter hadde HIV og alle som reiste dit måtte være «ekstremt forsiktige». 

Anonymkode: bcdcc...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da har jeg misforstått deg, for jeg leste det som om vi var mer forsiktige NÅ, pågrunn av det som skjedde da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange misforstår her. Aids-epidemi….da er det allerede for sent. Du dauer. Så lenge man holder HIV-viruset i sjakk med medisiner og ikke utvikler AIDS så er det ingen krise. HIV og AIDS under 80-tallet var ingen vanlig kjønnssykdom. Det var en dødsdom. 

Anonymkode: ad562...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei. Vi var redde for offentlig toaletter og blod generelt. Så kom litt mer riktig informasjon etterhvert, men og det var ikke først og fremst aids vi brukte kondom for. 

Anonymkode: c6d3f...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange misforstår her. Aids-epidemi….da er det allerede for sent. Du dauer. Så lenge man holder HIV-viruset i sjakk med medisiner og ikke utvikler AIDS så er det ingen krise. HIV og AIDS under 80-tallet var ingen vanlig kjønnssykdom. Det var en dødsdom. 

Anonymkode: ad562...7aa

Det var ingen epidemi, men ble jo nesten fremstilt sånn. Tror det er der ts spør om , hvordan vi som var unge da forholdt oss til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble nok påvirket av skremselspropagandaen, men jeg var uansett sjenert, usikker, og en sen debutant. Hadde ikke ubeskyttet sex en eneste gang, før jeg fikk meg kjæreste som 28-åring , i 96. 

Som nysingel 50+, har jeg ikke brydd meg like mye om det, og har hatt klamydia en gang. 

Anonymkode: 75304...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, kondom var aldri et  tema.  

Noen penecelinkurer måtte man regne med.  Var aldri ei god helg uten at man måtte til doktoren på mandag/tirsdag 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: c431d...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det ikke godt kjent på den tiden at det stort sett var begrenset til homofile menn?

Anonymkode: 04a16...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Var det ikke godt kjent på den tiden at det stort sett var begrenset til homofile menn?

Anonymkode: 04a16...600

Jo, på den tiden var det homser man forbant sykdommen med. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det var ingen epidemi, men ble jo nesten fremstilt sånn. Tror det er der ts spør om , hvordan vi som var unge da forholdt oss til det. 

Aids var, og er, en pandemi, ikke bare en epidemi. Det startet i 1981, det pågår enda. Svært mange har ikke medisiner, mange har ikke en gang kondomer.

Anonymkode: d6e26...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må vel si at jeg tenkte på dette. Kjøpte da et par pakker kondomer for å ha på lur. Disse gikk ut på dato. Jeg hadde vel tilbud om sex fra en prostituert. Takket pent nei litt pga dette, mest fordi jeg ikke ville ha dette som føstegangsopplevelse og eneste mulighet.

Helsemyndighetene regnet med at spredningen skulle være mye større, men folk hadde skrytt på seg å være langt mer aktive enn de var og heldigvis for det.

De homofile var kanskje mer omgjenglige i så måte.

Blod var skummelt og narkomane.

Vennen min med damedrag brød seg ikke noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...