AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #1 Skrevet 22. mai 2024 Er det noen som vet om det står i regelverket at man MÅ bruke egenmelding før man blir sykemeldt? Jeg kommer til å være borte fra jobb kanskje 4 uker nå. Hun på legekontoret sa at man måtte bruke egenmelding først. Jeg sa jeg ønsker sykemelding, og da ble hun sur på meg, merket hele toneleie ble annerledes og gidde meg en time kl 11. Prøvde Google litt, men klarte ikke finne lover om akkurat dette, om man må bruke egenmelding først. Anonymkode: 0b3db...ba5
Sølvpilen Skrevet 22. mai 2024 #2 Skrevet 22. mai 2024 Jeg har aldri hørt om det før. Den gangen jeg fikk sykemelding, brukte jeg ikke egenmelding først. 1
Gjest takinova Skrevet 22. mai 2024 #3 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det noen som vet om det står i regelverket at man MÅ bruke egenmelding før man blir sykemeldt? Jeg kommer til å være borte fra jobb kanskje 4 uker nå. Hun på legekontoret sa at man måtte bruke egenmelding først. Jeg sa jeg ønsker sykemelding, og da ble hun sur på meg, merket hele toneleie ble annerledes og gidde meg en time kl 11. Prøvde Google litt, men klarte ikke finne lover om akkurat dette, om man må bruke egenmelding først. Anonymkode: 0b3db...ba5 Du har altså ikke snakket med legen ennå? Men mener du skal være "borte fra jobb i kanskje 4 uker"? Hvordan har du kommet frem til det? Grunnen til at hun på legekontoret sier det er nok ikke fordi det er lovverket som er sånn, men fordi du muligens ga inntrykk av at du skulle "bestille" deg en sykmelding. Det er legen som bestemmer dette, ikke du.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #4 Skrevet 22. mai 2024 Det kommer jo an på hva det er, men det er normalt å bruk opp egenmeldingsdagene før man går til lege og ber om sykmelding dersom tilstanden ikke kommer seg. Hvis man blir operert eller plutslig brekker beinet fikser legevakt/sykehus sykmelding for det der og da, da er det ikke vanlig med egenmelding først. At du har bestemt deg selv for en måneds sykemelding høres veldig merkelig ut. Anonymkode: fe40f...559 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #5 Skrevet 22. mai 2024 takinova skrev (35 minutter siden): Du har altså ikke snakket med legen ennå? Men mener du skal være "borte fra jobb i kanskje 4 uker"? Hvordan har du kommet frem til det? Grunnen til at hun på legekontoret sier det er nok ikke fordi det er lovverket som er sånn, men fordi du muligens ga inntrykk av at du skulle "bestille" deg en sykmelding. Det er legen som bestemmer dette, ikke du. Jeg står i en ganske alvorlig livskrise som gjør at det hindrer meg i å utføre jobben min. Jeg jobber i et yrke jeg jobber med mennesker og det er overhode ikke rom for å vise at man ikke har det bra. Jeg kan ikke knekke sammen forran kunder. Jeg har mange fysiske plager grunnet denne situasjonen og jeg vil tro at det kommer til å avta innen 4-6 uker. Jeg sykemelder meg ikke for gøy, men rett og slett for å få en levelig hverdag enn det det er nå. Anonymkode: 0b3db...ba5 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #6 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg står i en ganske alvorlig livskrise som gjør at det hindrer meg i å utføre jobben min. Jeg jobber i et yrke jeg jobber med mennesker og det er overhode ikke rom for å vise at man ikke har det bra. Jeg kan ikke knekke sammen forran kunder. Jeg har mange fysiske plager grunnet denne situasjonen og jeg vil tro at det kommer til å avta innen 4-6 uker. Jeg sykemelder meg ikke for gøy, men rett og slett for å få en levelig hverdag enn det det er nå. Anonymkode: 0b3db...ba5 Hvorfor vil du ikke bruke egenmelding først? Hos oss er det retningslinjer som sier vi bruker egenmelding først. Det gjør det og lettere for fastlegen for da kan jeg få time frem i tid og slipper å bruke akuttime som gjerne er mange som trenger. Vi er IA bedrift og har 8 egenmeldingsdager vi kan bruke før evt sykemelding. jeg forstår ikke forskjell på egenmelding og sykemelding når du i begge tilfeller er borte fra jobb pga sykdom og får lønn. Anonymkode: 8d46d...032
Kontorotta Skrevet 22. mai 2024 #7 Skrevet 22. mai 2024 I ditt tilfelle, føles det mest naturlig å bruke egenmelding først. Men nå har du fått mast deg til legetime og da kan det hende du får sykemelding med en gang. Om man får feber, tar man som regel ut egenmelding først. Går det ikke over eller om man får andre symptomer, går man gjerne til legen. Og da blir man gjerne sykemeldt. Dette kan på mange vis relateres til psykiske problemer også. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #8 Skrevet 22. mai 2024 Ingen grunn til å bruke egenmelding først hvis tilfellet kvalifiserer til en lengre sykemelding. Året er langt, og om du blir sykemeldt i eksempelvis 4 uker nå og deretter er tilbake i arbeid, kan egenmeldingsdagene være gode å ha hvis/når du blir syk senere i år, f.eks av influensa, omgangssyke eller annet. For arbeidsgiver har det ingenting å si hva du bruker. Anonymkode: 702b2...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #9 Skrevet 22. mai 2024 Er vel redd å bruke opp egenmeldingene. Men leste nå at hvis man bruker egenmelding også sykemelding, så bruker man ikke egenmeldingsdagene. Men finnes ingen lov som sier man må bruke egenmelding først. Jeg ønsker bare ha det på plass og slipper ha enda en tanke på skulderen at om noen dager må jeg til legen uansett. Jobb de neste ukene er ikke aktuelt for meg, så derfor jeg tenkte sykemelding er mye bedre for meg da det er mer stabilt og en trygghet for meg ifh å bare i vare ta min egen helse. Anonymkode: 0b3db...ba5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #10 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg står i en ganske alvorlig livskrise som gjør at det hindrer meg i å utføre jobben min. Jeg jobber i et yrke jeg jobber med mennesker og det er overhode ikke rom for å vise at man ikke har det bra. Jeg kan ikke knekke sammen forran kunder. Jeg har mange fysiske plager grunnet denne situasjonen og jeg vil tro at det kommer til å avta innen 4-6 uker. Jeg sykemelder meg ikke for gøy, men rett og slett for å få en levelig hverdag enn det det er nå. Anonymkode: 0b3db...ba5 Du sykemelder deg ikke i det hele tatt, det er det evt legen din som gjør. Er du veldig ung? Anonymkode: 7b60f...58a 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #11 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du sykemelder deg ikke i det hele tatt, det er det evt legen din som gjør. Er du veldig ung? Anonymkode: 7b60f...58a Nei. Jeg er voksen. Vet rettighetene mine. Spørsmålet er om man må bruke egenmelding før sykemelding. Men jeg finner ingen regler og lover om dette. Anonymkode: 0b3db...ba5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #12 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er vel redd å bruke opp egenmeldingene. Men leste nå at hvis man bruker egenmelding også sykemelding, så bruker man ikke egenmeldingsdagene. Men finnes ingen lov som sier man må bruke egenmelding først. Jeg ønsker bare ha det på plass og slipper ha enda en tanke på skulderen at om noen dager må jeg til legen uansett. Jobb de neste ukene er ikke aktuelt for meg, så derfor jeg tenkte sykemelding er mye bedre for meg da det er mer stabilt og en trygghet for meg ifh å bare i vare ta min egen helse. Anonymkode: 0b3db...ba5 Det heter seg at man BØR bruke egenmelding først. Hvis du velger noe annet er det opp til deg, men du hadde virkelig ikke trengt å belaste helsevesenet i dag med akuttime. Det er legen som sykemelder deg, ikke deg. Det er vanlig å få 2 uker av gangen, og da tilbake for ny vurdering. Anonymkode: 8d46d...032 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #13 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Jeg er voksen. Vet rettighetene mine. Spørsmålet er om man må bruke egenmelding før sykemelding. Men jeg finner ingen regler og lover om dette. Anonymkode: 0b3db...ba5 Nei, man må ikke det. Jeg har vært langtidssykmeldt av lege to ganger ifbm to tøffe svangerskap og en gang for sterke smerter av kiropraktor. Aldri vært behov for å bruke egenmelding først. Anonymkode: e7232...67b 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #14 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei. Jeg er voksen. Vet rettighetene mine. Spørsmålet er om man må bruke egenmelding før sykemelding. Men jeg finner ingen regler og lover om dette. Anonymkode: 0b3db...ba5 Hvis du vet rettighetene dine, hvorfor spør du her da? 🤭 Anonymkode: 7b60f...58a 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #15 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som vet om det står i regelverket at man MÅ bruke egenmelding før man blir sykemeldt? Jeg kommer til å være borte fra jobb kanskje 4 uker nå. Hun på legekontoret sa at man måtte bruke egenmelding først. Jeg sa jeg ønsker sykemelding, og da ble hun sur på meg, merket hele toneleie ble annerledes og gidde meg en time kl 11. Prøvde Google litt, men klarte ikke finne lover om akkurat dette, om man må bruke egenmelding først. Anonymkode: 0b3db...ba5 Nei, jeg gikk rett på sykmelding når jeg trengte det. Anonymkode: 3cc2a...293
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #16 Skrevet 22. mai 2024 Du må ikke bruke egenmelding først nei, men hvis du trenger akutt-time hos legen for å få sykemelding så er bedre å bruke egenmelding noen dager til legen har ledig tid. Akutt-timer er først og fremst for de som har behov for legetilsyn og ikke kan vente 2-3 dager. Anonymkode: cdae8...bed 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #17 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg står i en ganske alvorlig livskrise som gjør at det hindrer meg i å utføre jobben min. Jeg jobber i et yrke jeg jobber med mennesker og det er overhode ikke rom for å vise at man ikke har det bra. Jeg kan ikke knekke sammen forran kunder. Jeg har mange fysiske plager grunnet denne situasjonen og jeg vil tro at det kommer til å avta innen 4-6 uker. Jeg sykemelder meg ikke for gøy, men rett og slett for å få en levelig hverdag enn det det er nå. Anonymkode: 0b3db...ba5 Du må jo snakke med legen, så finner hn ut om du trenger sykmelding og evt hvor lenge. Du kan ikke bare ringe å si at jeg har en livskrise jeg trenger en sykmelding på 4 uker🤦 Anonymkode: 3cc2a...293 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #18 Skrevet 22. mai 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: Er vel redd å bruke opp egenmeldingene. Men leste nå at hvis man bruker egenmelding også sykemelding, så bruker man ikke egenmeldingsdagene. Men finnes ingen lov som sier man må bruke egenmelding først. Jeg ønsker bare ha det på plass og slipper ha enda en tanke på skulderen at om noen dager må jeg til legen uansett. Jobb de neste ukene er ikke aktuelt for meg, så derfor jeg tenkte sykemelding er mye bedre for meg da det er mer stabilt og en trygghet for meg ifh å bare i vare ta min egen helse. Anonymkode: 0b3db...ba5 Hvor leste du det? Tror ikke det stemmer. Anonymkode: e652e...ead 1
AlternativX Skrevet 22. mai 2024 #19 Skrevet 22. mai 2024 Nei, man må ikke bruke egenmelding før sykemelding. Hvis man for eks. brekker begge beina, må man ikke bruke opp alle egenmeldingsdagene før du får sykemelding. Men kanskje vanlig at man starter med å ta ut egenmelding, bestiller seg neste ledige legetime og deretter får en vurdering av lege. Hva er det som gjør at du trenger 4-6 uker sykemelding? Samlivsbrudd? Kan være fint å få henta seg inn litt igjen, men tror ikke nødvendigvis det å gå hjemme i 2 mnd er det beste. Men spørs litt årsaken. Uansett sett god bedring!
Hedda-78 Skrevet 22. mai 2024 #20 Skrevet 22. mai 2024 Det er legen som bestemmer om du trenger sykemelding, ikke du. Du kan ikke bestemme at du trenger sykemelding. Og du bestemmer ikke lengden på den heller. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå