Gå til innhold

Starter 1.klasse til høsten - Kan man nekte ipad.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Lykkehjerte skrev (9 minutter siden):

Det kan du godt insistere på, men forhåpentligvis får du ikke gjennomslag for dette. Da vil ditt barn frarøves svært viktig læring. Det vil sette barnet ditt langt tilbake, og der vil ødelegge for læringen, både nå og i fremtiden. Å be om fritak for skjermbruk,  og heller bruke papir og blyant, mener jeg personlig er på lik linje som å kreve at barnet skal få lov til å tegne, male, i steden for å regne og skrive. Skjermbruk er nåtiden og fremtiden. Er du imot skjermbruk, får du heller sette er forbudt om det hjemme uteom lekser og skolearbeid. Men vet å kutte all skjermbruk utover det, så bør du vite at du fratar ditt barn en hel rekke sosiale erfaringer, som er både viktig og nødvendig i disse dager for å inkluderes på vanlig måte. Siden skjerm er kommet for å bli, havner man automatisk litt på sidelinjen, dersom man ikke tar del i aktiviteter på skjerm. Man kan argumentere for og imot i det uendelige, men det som sikkert er, er at barna mister mye på veien ved å beskyttes totalt fra skjerm. Alt med måte. At barn ble få følge med i tiden med skjerm, betyr ikke at de bør sitte klistret til skjermen 24-7. Her må man jo sette grenser. Hva er dine argumenter for at du mener at barnet ditt fritas for skjermbruk i skolen? Og det i så mange år? Jeg kan isolert sett, godt forstå og respekterer et ønske om å la være skjermbruk. Men slik læringen i skolen er lagt opp, så vil du skade mer enn du skåner, tenker jeg, dersom du skulle få gjennomslag for ditt ønske. Håper for barnets skyld at det ikke blir aktuelt å fritas for skjermbruk. Du får heller være nøye med grensesetting på skjermbruket utover skolearbeidet. Vær nøye med at ikke absolutt all tid går til skjerm, samt overhold aldersgrenser på spill osv. Da tenker jeg at det bare er sunt for barna å lære via skjerm. Det er en helt egen verden for barna (og alle) mtp mulighetene som finnes via skjerm. Det er en fantastisk ting, tenker jeg. (Og åpenbart tenker bl.a skoleverket det samme også) Det er forøvrig ikke skoleplikt i dette landet. Så du kan jo velge å ta barnet ditt ut av skolen. Men selv om det ikke er skolepliktig, så er det undervisningsplikt, noe som betyr at foreldre må ta ansvar for at barnet lærer det som står i læreplanen. Da kan du velge å unngå mest mulig skjerm, samtidig som du ikke kan droppe det helt, da skjermbruk er en del av læringsmålene. Tenker at man personlig kan være så mye imot skjerm som man bare vil, men dersom man ønsker det beste for sitt barn, ville jeg personlig definitivt ikke kjempet for å ta vekk skjermbruk i skolearbeidet, enten det er i skoletiden eller hjemmelekser. Skjerm er en kjempe positiv ressurs! Så er det foreldrenes jobb å regulere bruken i hjemmet utover hjemmelekser. Sånn sett, kan jeg se at det er en mye enklere jobb for foreldre, dersom man bare forbyr all skjermbruk. Men at det er det beste for barnet? Definitivt nei, mener nå jeg.

Her er jeg totalt uenig. En førsteklassing går ikke glipp av "enormt viktig læring" ved å ikke bruke Ipad. Ipad er ikke synonymt med digital kompetanse. I den grunnleggende skrive- og leseopplæringen bør man ikke hoppe bukk over stegene som krever noe. Å streve med å forme bokstavene for hånd, eller lese bøker uten interaktive bilder er en helt nødvendig prosess som barnet bør gå gjennom og etter nok gjentakelse mestre FØR det tar i bruk snarveiene. Å dele ut laptoper til 5.klassingene har jeg mye mer tro på enn å la førsteklassinger som ikke kan lese få lære på Ipad gjennom gamifiserte læringsspill. Hvor lett tror du det er for dem å gjøre ting på den analoge (harde) måten, når de allerede er blitt vant til å trykke/gjette seg frem til riktig svar og få interaktiv tilbakemelding i spillet når de gjør riktig/feil? I egen skrivebok er det ingen som gir den umiddelbare tilbakemeldingen, her må de mobilisere utholdenhet, konsetrasjon, finmotorikk m.m. og finne gleden over å mestre dette innenfra. Ikke ytre motivasjon fra spillene på Ipaden.

Det gjennomgående argumentet her er "ikke stikk deg ut"/"lukk øynene og la ungene gjøre sånn og sånn", fordi "alle andre gjør det". Noe blir ikke rett bare fordi massen gjør det. 

Jeg har også en førsteklassing til høsten, og kommer til å gå i dialog med lærerne. Jeg ønsker bevissthet rundt hyppighet og bakgrunn for bruk av digitale "læringsverktøy" (som jeg forøvrig ikke synes Ipad er). TV i spisepausen, Minecraft som premiering for fullførte oppgaver m.m. er ikke digital kompetanse.

Så jeg gir deg motsatt råd. Skolens digitale praksis vil ikke forandre seg hvis ikke flere foreldre ytrer motstand og krever praksis som er fundert på forskning. Stå opp for barnet ditt! 

Anonymkode: 648bd...219

• Liker 7
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke nekte. Men husk at dette er noe de vil bruke lite...de vil kunnr bruke dette som en bok og lese, høre historier..etter vært vil de kunne spille skole spill som innholdet mattematikk,norsk etc. Men meste av hjemme lekser etc vil bli utført med pen og papir. Etter vært vil de få lekser på iPad. Det blir jo ikke mye skjerm bruk om ditt barn ikke har noe tv eller data/ iPad hjemme 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her er jeg totalt uenig. En førsteklassing går ikke glipp av "enormt viktig læring" ved å ikke bruke Ipad. Ipad er ikke synonymt med digital kompetanse. I den grunnleggende skrive- og leseopplæringen bør man ikke hoppe bukk over stegene som krever noe. Å streve med å forme bokstavene for hånd, eller lese bøker uten interaktive bilder er en helt nødvendig prosess som barnet bør gå gjennom og etter nok gjentakelse mestre FØR det tar i bruk snarveiene. Å dele ut laptoper til 5.klassingene har jeg mye mer tro på enn å la førsteklassinger som ikke kan lese få lære på Ipad gjennom gamifiserte læringsspill. Hvor lett tror du det er for dem å gjøre ting på den analoge (harde) måten, når de allerede er blitt vant til å trykke/gjette seg frem til riktig svar og få interaktiv tilbakemelding i spillet når de gjør riktig/feil? I egen skrivebok er det ingen som gir den umiddelbare tilbakemeldingen, her må de mobilisere utholdenhet, konsetrasjon, finmotorikk m.m. og finne gleden over å mestre dette innenfra. Ikke ytre motivasjon fra spillene på Ipaden.

Det gjennomgående argumentet her er "ikke stikk deg ut"/"lukk øynene og la ungene gjøre sånn og sånn", fordi "alle andre gjør det". Noe blir ikke rett bare fordi massen gjør det. 

Jeg har også en førsteklassing til høsten, og kommer til å gå i dialog med lærerne. Jeg ønsker bevissthet rundt hyppighet og bakgrunn for bruk av digitale "læringsverktøy" (som jeg forøvrig ikke synes Ipad er). TV i spisepausen, Minecraft som premiering for fullførte oppgaver m.m. er ikke digital kompetanse.

Så jeg gir deg motsatt råd. Skolens digitale praksis vil ikke forandre seg hvis ikke flere foreldre ytrer motstand og krever praksis som er fundert på forskning. Stå opp for barnet ditt! 

Bare så det er sakt..det de ser på i spising som ofte bare er 10-15 min er relatert til skole. Ikke youtube etc. Dette kan være der de viser små snutter om mobbingen, om fakta på dyr etc.

Tror neppe du vil få en lærer til å slutte med dette for 1 barn...og minecraft er faktisk ganske gøy da der er så lego men på nett. Har du spilt der selv? 

• Liker 1
Skrevet

Hadde flere foreldre  vært imot dette, så hadde dem kanskje fjernet iPad! Synes e så idiotisk å gi iPad til disse barna, de klarer ikke å holde blyanten sin lenger. Hva skjedde med at folk hadde heldig fint skrift, klarte å holde blyanten ordentlig. Idiotisk hele opplegget 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg beklager men hva slags jobb ser du for deg for sønnen din i fremtid? Det er ikke på noen måte kontorjobb altså? Uansett om han skal drive med medisin eller musikk eller økonomi, veldig mange av jobber foregår på datamaskin. Veldig mange av behagelige jobber med gode arbeidstider og komfortable lønn foregår på datamaskin. 

Anonymkode: 2c533...ee4

Selv om du har det tungt for å lære i «voksen» alder, betyr det ikke at andre har. Jeg er 37 og vi var såvidt innom pc på barneskolen, og hadde ikke det hjemme heller før jeg gikk på ungdomsskolen. Har ikke hindret meg å få en toppjobb innen IT akkurat…

Anonymkode: 552f0...253

• Liker 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig at det lan bli for mye skjerm. Men om man bruker skjerm riktig så tenker jeg det kan være også veldig positivt. 

Så jeh syntes vel at du er litt sneversynt iht bruk av skjerm. Og kanskje ikke satt deg inn i alle fordeler og ulemper.  

Å sitte med kjedelig tavleunservisning for mye gjør ikke barna mer skoleflinke heller

Anonymkode: 0d4aa...699

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Regjeringen har mao bevilget 300 millioner i et populistisk forsøk på å klore tilbake noen stemmer fra framtidsredde stemmekveg. 

Anonymkode: b9d16...9ac

Det har du nok rett i ja

Anonymkode: 823e6...9c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg beklager men hva slags jobb ser du for deg for sønnen din i fremtid? Det er ikke på noen måte kontorjobb altså? Uansett om han skal drive med medisin eller musikk eller økonomi, veldig mange av jobber foregår på datamaskin. Veldig mange av behagelige jobber med gode arbeidstider og komfortable lønn foregår på datamaskin. 

Og hvis sønnen din ikke har tilgang på skjerm hjemme frem til 5 klasse, du dreper hans sosiale liv, jeg håper du innser det før enn senere. For 4. klasse gutter handler alt om Fortnite, Pokemon, BrawlStars og Minecraft. Tenk en som ikke har tilgang til skjerm, de blir jo ekskludert, og ikke av onde hensikter men bare fordi de ikke er med på det. 

Når det er sagt, så er dattera mi ferdig med 1 klasse nå. De begynte å bruke skjerm i undervisningen bare nå på våren, og det er fordi de trengte å øve litt før kartlegging. Matteoppgavene som de har på data, Dragonbox er veldig bra, tror jeg, for barn å lære matte. Barna tror nærmest "de spiller" men de lærer matte. Og de bruker veldig lite skjerm.

Anonymkode: 2c533...ee4

Hvordan mener du nåtidens leger og revisorer har lært seg om den digitale verden? Jeg er født i 97 og hadde kun bøker og blyant på skolen og er utdannet ingeniør, jeg har jo klart helt fint å lære meg de dataferdighetene som kreves for å utføre jobben min likevel. Det samme har de som er mye eldre enn meg og som bruker data i jobbhverdagen, så hele ditt første avsnitt er ikke noe godt argument.

Anonymkode: faaba...e01

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Joda :) 

Meld deg inn i facebookgruppen «Opprop for mindre skjermbruk på barneskolen» for tips :)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Sønnen min starter i 1.klasse til høsten. Jeg har hørt fra andre at det blir brukt skjerm i høy grad til skolearbeid og lekser. Kan man nekte dette? Jeg vil ikke at mitt barn blir introdusert for dette før tidligst 5.klasse. Vi bruker ikke skjerm hjemme selv. 

Hva tenker dere? Kan jeg insistere på at han skal bruke bok og blyant?

Anonymkode: 86ec7...151

Engasjer deg i FAU og få på plass retningslinjer for bruk av pad og mobil i skolen 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kan jo nekte, men jeg tror det blir en tøff start… Skoleipaden er det minste av dine problemer. Bare venn deg til denne tanken:

Foreldre flest synes skjerm er en fantastisk ting som gir dem barnevakt, så de kan drive med: Nettopp: Skjerm😢 Både voksne og barn er så påvirket av skjerm at de mister gangsynet for hvor negativt det er for både helsa, synet og relasjoner. Og så fremsnakker de skjerm for å føle seg bedre selv.

«Å, det er jo så fantastisk hvor mye gutta koser seg med å game sammen, sittende på hvert sitt rom hjemme kveld etter kveld.» «Gutten min hadde ikke venner, og har fått seg så mange venner etter at han begynte å game.» (Eventuelt fikk seg Snap.) «Han har blitt så flink i engelsk.» 

Og så lurer noen på hvorfor vi har fått en eksplosjon av unge med psykiske problemer 🤔 Ikke tør de å snakke foran klassen, ikke tør de å ringe på dørene til hverandre, ikke tør de å se opp eller se folk i øynene når man hilser på dem. 

Du har min fulle støtte i å styre unna IPad og skjerm, men ikke forvent at foreldre som selv forsvarer sin og barnas astronomiske skjermbruk skal støtte deg i den kampen. 

Anonymkode: bfab5...2a0

Her synes jeg du blander inn de positive tingene med skjerm. Ja, de blir flinke i engelsk , og å game med andre er sosialt.. Å ikke tørre og snakke foran klassen eller og ringe på hos noen og å se folk i øynene er ikke nytt. Det var ikke alle som var ekstroverte og de mest populære i klassen på 80 - tallet heller. Vi har ikke fått en eksplosjon av psykiske sykdommer, men fokus på psykiske sykdommer. De jeg gikk på skole med født på 70 tallet som har avsluttet livet sitt gjorde ikke det på grunn av skjerm, men på grunn av manglende hjelp tidligere. 

ungene mine får game, og se på YouTube hjemme. De får også spille sjakk, fotball, lese, løpe barbeint i gresset . Og så går de på Steinerskolen blandt annet for at det ikke skal bli for mye skjerm i undervisningen. Tysk og spansk har de lært på YouTube da. 

Anonymkode: 94633...038

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Lol. Alle konvensjonelle skoler jeg kjenner til deler ut iPad i første klasse. Det er motbydelig. 

Anonymkode: e6841...81a

Det har de ikke gjort her. De har nettbrett på skolen, men det er ikke mye de bruker den. Den er aldri med hjem. Barnet mitt i 3. klasse får bruke den når hun trenger ekstra oppgaver (blir ofte veldig raskt ferdig før de andre). På nettbrettet får hun skikkelige utfordringer, som lærerne ikke har i papirformat. Det synes jeg er greit, og hindrer henne i å kjede seg på skolen. De bruker også nettbrett til å lære om bl.a koding og digitale verktøy. Dette blir det mer av i 4. klasse.
Mitt eldste barn fikk chromebook da hun begynte i 5. klasse. Da skal barna bli langt mer selvstendig og selvdrevne, og bruker Classroom aktivt, med lekseplaner, informasjon, tekster, skriveoppgaver, matematikkoppgaver og gloser med øvingsalternativer. Dette fører til langt færre skolebøker i sekken, noe jeg anser som positivt. 

Nå for tida jobber 5. klassingen med en animasjonsfilm, som hun og tre andre har laget. Det er utrolig kreativt, inspirerende og gøy. 

Jeg ser ingenting galt ved bruk av nettbrett/chromebook/pc i skolen, men mener de ikke trenger å få dette med seg hjem før 5. klasse. Ofte handler jo 1. og 2. klasse om å lære bokstaver, og også lære å skrive disse og tall på riktig vis. Det er derfor ikke logisk at nettbrett blir mye brukt disse to første årene. I 3. klasse har de mer rettskriving, og da er nettbrettet en ressurs, men også her lærer de bl.a løkkeskrift/hengeskrift/penskrift, kall det hva du vil.

Lol så mye du vil, det er tydelig at du er nok på skjerm selv til å få med deg digitale forkortelser + bruker minst èn aktivt. 

Anonymkode: 08d1d...0bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (6 minutter siden):

Bare så det er sakt..det de ser på i spising som ofte bare er 10-15 min er relatert til skole. Ikke youtube etc. Dette kan være der de viser små snutter om mobbingen, om fakta på dyr etc.

Tror neppe du vil få en lærer til å slutte med dette for 1 barn...og minecraft er faktisk ganske gøy da der er så lego men på nett. Har du spilt der selv? 

Helt enig!

Minecraft er mye brukt i skolen fordi spillet egner seg til tverrfaglig arbeid og til utvikling av problemløsning, kritisk tenkning, kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og empati

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Angående Minecraft så er vel ikke det det verste spillet å bli premiert med for god innsats!

Minecraft er mye brukt i skolen fordi spillet egner seg til tverrfaglig arbeid og til utvikling av problemløsning, kritisk tenkning, kreativitet, samarbeid, kommunikasjon og empati

Anonymkode: 0ae49...6e0

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Sønnen min starter i 1.klasse til høsten. Jeg har hørt fra andre at det blir brukt skjerm i høy grad til skolearbeid og lekser. Kan man nekte dette? Jeg vil ikke at mitt barn blir introdusert for dette før tidligst 5.klasse. Vi bruker ikke skjerm hjemme selv. 

Hva tenker dere? Kan jeg insistere på at han skal bruke bok og blyant?

Anonymkode: 86ec7...151

Nei det kan du ikke nekte. 

Her bruker ikke skolen ipad i skolen daglig eller ukentlig. De har bærbare PCer barna bruker NÅR de jobber med oppgaver som er digitale, men ellers er det ikke fri flyt av skjerm i skolen. 

Opplæring i bruk av digitale verktøy er en del av opplæringsplanen - noe du ikke kan nekte/stoppe eller motsette deg. 

Anonymkode: 4a5d0...d7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (24 minutter siden):

Du misser poenget mitt. For meg handler det ikke hvorvidt digitale medier kan gi noe læring. Selvfølgelig kan man alltids finne noe positivt med det meste. For meg handler det om koplingene og vanene vi skaper. Og hva barna går glipp av ved å bruke digitale medier. Jeg synes det er en uting å bruke skjerm som premiering, avledning, trøst eller barnevakt. 

TV i spisefri er ikke for at barna skal lære "fakta om dyr". For meg er det revnende likegyldig hvor pedagogisk innholdet er. TV i spisefri handler ikke om barnas behov, men om skolens lettvinte løsning for å skape ro i klasserommet. Hvis læreren for alvor mener at det er ytterst nødvendig å bruke TV som barnevakt, mener jeg at det er en kortsiktig løsning på et langt mer alvorlig problem; barna våre er så overstimulerte og lite selvregulerte at de ikke klarer å holde seg i tøylene når de har "dødtid". I løpet av skoledagen er det lite tid til fri sosialisering og fri lek, og da er jeg prinsipielt imot at også denne tiden skal organiseres slik at barna må sitte stille, uten og snakke og bare spise. For å ikke snakke om dårlige matvaner; hvem er det som anbefaler å innta mat foran skjerm? Ikke helsedirektoratet i hvert fall.

Så over til Minecraft. Selvfølgelig kan de lære noe av det. Men også her er jeg opptatt av koplingen. Ved å premiere barn som blir fort ferdig, blir barna mest opptatt av nettopp det; å bli fortest mulig ferdig. Det mener jeg er lite konstruktiv tilnærming til egen læring. Hva med å verdsette grundighet, god innsats ++. Jeg mener ikke at læreren ikke skal ha noen alternativer klare til elevene som er ferdige, men det bør være noe som ikke er så "høythengende" eller så "stimulerende" at alt annet blir "blast" i forhold. F.eks. vanskeligere oppgaver på ark, å lese i bok fra skolebiblioteket++

Jeg sammenligner skjermunderholdning med godteri. Ja, jeg lar barna mine få godteri/skjermunderholdning en gang i blant, men da er tanken nettopp dette; at de skal få kose seg med det. Jeg gir dem aldri skjerm som avledning ved følelsesutbrudd/kjedsomhet, belønning eller barnevakt. De får se film sammen på lørdags kveld. Fordi det er lørdagskos. Ikke på butikken, bilen, etter bhg/skole++++ for at de skal slippe å lære seg å håndtere kjedsomhet, selvregulering m.m.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det blir vanskelig å kreve et helt annet opplegg for ditt barn dersom barnets skole bruker iPad mye i undervisningen. For det første vil det være uforholdsmessig mye tilpasning å lage doble opplegg, og i tillegg tror jeg du vil gjøre barnet ditt veldig «annerledes» på den måten. Ikke det beste sosiale utgangspunktet og ikke ha det samme opplegget som de andre barna. 

Da tror jeg heller du bør se etter en aktuell skole som har en annen tilnærming, kanskje en steinerskole, montesorriskole eller en annen privatskole. 

Ellers er det selvsagt mulig å ha en samtale om dette med skolen. Ikke i form av krav og krangling, men en åpen samtale hvor du får luftet dine tanker og bekymringer, og hørt hva de tenker. Kanskje er det mulig å justere litt, i alle fall. 

Anonymkode: 7b860...994

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Regjeringen har mao bevilget 300 millioner i et populistisk forsøk på å klore tilbake noen stemmer fra framtidsredde stemmekveg. 

Anonymkode: b9d16...9ac

Vi er ikke kveg bare fordi vi mener at lesing er viktig. Men bare la barna dine bli hjernedøde roboter og ødelegge synet ved å stirre i en skjerm hele dagen, helt blottet for fantasi, kreativitet mv. Ditt valg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun skal kreve at de legger om hele undervisningen?

Anonymkode: 823e6...9c3

Hvis mange nok krever og reiser stemmen, vil politikere og byråkrater måtte føye seg. Ingen vil holde på en ordning som flertallet ikke vil ha.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte Montessori-skole på grunn av dette, der bruker de veldig lite skjerm sammenliknet med konvensjonell skole. Hele opplegget gjør meg kvalm, og jeg lengter etter et regelverk på disse tingene så vi kan slutte å bruke barn som brikker i et eksperiment. 

Søsteren min har barn på en liten privatskole, hun har gitt beskjed om at de ikke kommer til å gjøre lekser på skjerm, så de får alternative lekser i bøker. Hun holder også ungene hjemme på "kosedager" når de bare ser film. De har heldigvis mindre skjerm enn nærskolen hennes. 

Tenker du bør prøve å snakke med skolen og ta med deg utskrevne studier for å backe opp samtalen, det finnes jo masse nå selv om myndighetene ikke bryr seg. Mye kommer an på rektor og lærerens holdning. 

Anonymkode: e6841...81a

De er ikke brikker i et eksperiment. I så fall er alle vi som bruker pc og andre digitale medier i arbeidet vårt hver dag en del av samme eksperiment. 

Barnet ditt vil derimot miste masse læring og forståelse rundt digitale medier om du som forelder nekter barnet å delta. Og for å si det sånn; det er masse studier som backer at man får lære seg nyttig bruk av digitale medier. Det er fremtiden, helt uavhengig om du liker det eller ikke. Og søsteren din virker å frarøve barnet sitt mange viktige opplevelser med digitale medier og viktige sosiale opplevelser i klassen. Synd for barnet.. 

Anonymkode: 02958...85f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du misser poenget mitt. For meg handler det ikke hvorvidt digitale medier kan gi noe læring. Selvfølgelig kan man alltids finne noe positivt med det meste. For meg handler det om koplingene og vanene vi skaper. Og hva barna går glipp av ved å bruke digitale medier. Jeg synes det er en uting å bruke skjerm som premiering, avledning, trøst eller barnevakt. 

TV i spisefri er ikke for at barna skal lære "fakta om dyr". For meg er det revnende likegyldig hvor pedagogisk innholdet er. TV i spisefri handler ikke om barnas behov, men om skolens lettvinte løsning for å skape ro i klasserommet. Hvis læreren for alvor mener at det er ytterst nødvendig å bruke TV som barnevakt, mener jeg at det er en kortsiktig løsning på et langt mer alvorlig problem; barna våre er så overstimulerte og lite selvregulerte at de ikke klarer å holde seg i tøylene når de har "dødtid". I løpet av skoledagen er det lite tid til fri sosialisering og fri lek, og da er jeg prinsipielt imot at også denne tiden skal organiseres slik at barna må sitte stille, uten og snakke og bare spise. For å ikke snakke om dårlige matvaner; hvem er det som anbefaler å innta mat foran skjerm? Ikke helsedirektoratet i hvert fall.

Så over til Minecraft. Selvfølgelig kan de lære noe av det. Men også her er jeg opptatt av koplingen. Ved å premiere barn som blir fort ferdig, blir barna mest opptatt av nettopp det; å bli fortest mulig ferdig. Det mener jeg er lite konstruktiv tilnærming til egen læring. Hva med å verdsette grundighet, god innsats ++. Jeg mener ikke at læreren ikke skal ha noen alternativer klare til elevene som er ferdige, men det bør være noe som ikke er så "høythengende" eller så "stimulerende" at alt annet blir "blast" i forhold. F.eks. vanskeligere oppgaver på ark, å lese i bok fra skolebiblioteket++

Jeg sammenligner skjermunderholdning med godteri. Ja, jeg lar barna mine få godteri/skjermunderholdning en gang i blant, men da er tanken nettopp dette; at de skal få kose seg med det. Jeg gir dem aldri skjerm som avledning ved følelsesutbrudd/kjedsomhet, belønning eller barnevakt. De får se film sammen på lørdags kveld. Fordi det er lørdagskos. Ikke på butikken, bilen, etter bhg/skole++++ for at de skal slippe å lære seg å håndtere kjedsomhet, selvregulering m.m.

Dette. En annen ting er alt mulig rart skal være så jævla pedagogisk og kjempekjedelig. Ungene blir fôret med "riktig" og ferdig informasjon dagen lang, og har ikke tid til å kjede seg, resonnere og tenke selv, bruke fantasien, være kreative og så videre. Å lære om dyr ved å se dem i skogen gir mye mer realitetsfølelse og mye bedre læring enn å se disse dyrene på en skjerm.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...