Gå til innhold

Misliker du at bonusmor også arver, når faren til ditt barn dør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kusine var bonusmor og hadde ikke felles barn med samboeren.

Han døde av sykdom men etterlot seg testamente, der hun arvet like mye som barna.

Hadde ikke avdøde skrevet testamente hadde barna arvet alt.

Barnas mor likte ikke at min kusine arvet, og ble vanskelig.

Hadde du hatt noe imot at bonusmor til dine barn arvet også?

Anonymkode: b09ac...f9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo avdødes siste ønske, så hvorfor henge seg opp i det ?  Er vel ikke noe rart at hans kone arver noe? 

• Liker 15
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri lagd noe bråk, men hadde nok ikke likt det helt. Men her og så skal nå far til barna gifte seg for fjerde gang. Jeg var nummer en. Så her er det ikke sånn at han har vært sammen med samme kvinne i 20 år, og barna har et godt forhold til denne damen. 

Jeg er samboer, og han arver ikke noe av meg, barna arver alt. Men han og jeg har livsforsikring, hvor vi begunstiger hverandre. Sånn så vi skal få råd til å kjøpe ut barna av boligen. Han har barn han og. 

Anonymkode: 2b60a...19e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis først noen skulle mislike en arvefordeling, er det mødre/fedre til mindreårige  barn. Det gjelder jo bare barna (og samboer), ingen andre. Ikke så rart det vel? 

Anonymkode: ed135...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde de vært gift hadde hun arvet halvparten uansett så at han sørget for at hun arvet som om de var gift er da helt uproblematisk? Jeg skjønner ikke hvorfor noens ekskone (eller eksmann for den saks skyld) skal mene noe som helst om hvordan hennes eks forvalter sin egen formue.  

Anonymkode: 13f7a...202

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde reagert mer om han ikke lot henne arve noe. De har tross alt levd et liv sammen.

Anonymkode: f39f6...5ca

• Liker 17
Skrevet
Lucky_Jack skrev (6 timer siden):

Det er jo avdødes siste ønske, så hvorfor henge seg opp i det ?  Er vel ikke noe rart at hans kone arver noe? 

Kona arver vel uansett. Så bonusmor må ha vært samboer uten felles barn, derfor sikret avdøde henne med testamente.

Det er jo ikke noe galt i det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rar overskrift. Det er ikke "bonusmor" som arver penger. Det er livspartner/samboer/nærmeste pårørende/ektefelle som arver. Man sikrer selvfølgelig ens partner. 

Anonymkode: 19e65...844

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde de vært gift hadde hun arvet halvparten uansett så at han sørget for at hun arvet som om de var gift er da helt uproblematisk? Jeg skjønner ikke hvorfor noens ekskone (eller eksmann for den saks skyld) skal mene noe som helst om hvordan hennes eks forvalter sin egen formue.  

Anonymkode: 13f7a...202

1/4, ikke halvparten.

Anonymkode: 24be5...6bf

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ekser med felles barn med den avdøde har da ingenting de skulle ha sagt ved et arveoppgjør! Det er den avdøde som bestemmer hva hver enkelt skal arve, barna har kun krav på sin pliktdelsarv.

Anonymkode: 86443...315

• Liker 11
Skrevet (endret)

Hvorfor skal det være et problem? Jeg legger meg ikke opp i hva eksen skriver i sitt testamente og jeg kan love at det blir månelyst hvis han forsøker å detaljstyre meg på det.

Jeg sikrer min mye partner så han kan sitte i felles bolig hvis jeg dør. 

Endret av Kålrota
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vel ingenting med hvem som arver min eks. Barna arver det loven sier de skal arve. Regner med at han og en evt samboer vil sørge for hverandre økonomisk,  på samme måte som jeg og min mann gjør. 

Anonymkode: 6990c...383

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min kusine var bonusmor og hadde ikke felles barn med samboeren.

Han døde av sykdom men etterlot seg testamente, der hun arvet like mye som barna.

Hadde ikke avdøde skrevet testamente hadde barna arvet alt.

Barnas mor likte ikke at min kusine arvet, og ble vanskelig.

Hadde du hatt noe imot at bonusmor til dine barn arvet også?

Anonymkode: b09ac...f9f

Hun kan per definisjon ikke arve like mye som barna. Barna har pliktdelsarv på 2/3. Denne arven kan ikke testamenteres bort. 

Anonymkode: 99683...83d

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg mislikte overskriften her.  VI snakker ikke om at bonusmor arver. Vi snakker om at gjenlevende ektefelle/partner arver jfr. testament og deler arv med avdødes barn.   Her snakker vi om en avdød som ønsker å sikre sin kjære livspartner. 

Anonymkode: 679c0...c3a

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun kan per definisjon ikke arve like mye som barna. Barna har pliktdelsarv på 2/3. Denne arven kan ikke testamenteres bort. 

Pliktdelsarven er minimum ca 1,5 mill per barn. Så det avhenger jo om det er snakk om store verdier. 

Anonymkode: 9981d...c77

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

• Størrelsen på pliktdelsarven er i utgangspunktet 2/3 av formuen din, men den kan reduseres til 15 G (grunnbeløpet i folketrygden) per livsarving.  

Det går helt fint så lenge formuen er stor nok.
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det spørs hvor stor arven er.

Anonymkode: 24944...54c

• Liker 4
Skrevet

Nei, det anser jeg som helt naturlig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror særkullsbarna selv er mer opptatt av dette enn sine mødre. Selv om de selvsagt kan ha blitt vinklet negativt mot sin far/stemor i oppveksten. Det er vel også en tanke som dukker mer opp når de selv er voksne og far blir gammel og folk begynner å tenke på arv.

I tillegg er det nok mer av en problemstilling der det er snakk om store verdier. Da har folk en tendens til å føle en berettighet. 

Fraskilte kvinner er nok jevnt over mer opptatt av pengene deres eksmenn bruker løpende på kone/nye barn vs. særkullsbarn enn de er av arven i fremtiden. 

Anonymkode: 9981d...c77

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er oppadregulert til 15G pr livsarving. Så ca 1,5 mill. Si at det er to barn så er det 3 mill. Hvis arven f.eks. er en enebolig I Osloområdet snakker vi fort en 10-15 mill hvorav da 7-12 mill er fritt testamenterbart. 

Anonymkode: 7f7fa...344

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...