Gå til innhold

Far vil ikke informere om hvilket land han skal til med barna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til syden med barna. Er det noen lov jeg kan vise frem til der jeg har rett til å vite hvilket land?

Anonymkode: ced0f...2f2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Googlet "en forelder reise med barn"

Første resultat:

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/foreldreskap/barn-som-flytter-eller-reiser-utenlands/id2505947/

Sitat

Forelder som har foreldreansvar alene kan bestemme flytting ut av landet. Denne forelder kan også bestemme når det gjelder utenlandsreiser. Ved felles foreldreansvar må begge samtykke, og hver forelder kan i slike tilfeller bare ta barnet med på kortere utenlandsreiser uten samtykke

Andre resultat:

https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/kan-en-forelder-nekte-utenlandsreise/

Sitat

Når man har del i foreldreansvar har man etter barneloven § 41 rett til å reise på kortere utenlandsreiser med barnet, altså på typiske feriereiser av begrenset varighet.

Bostedsforelderen kan ikke selv nekte en forelder med del i foreldreansvar å reise utenlands med barnet.

Dersom det er risiko for at barnet ikke skal komme tilbake fra utenlandsreise med en forelder med foreldreansvar, kan retten i kjennelse beslutte et utreiseforbud.

Anonymkode: c7118...9ba

AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesielt av far

Anonymkode: 71d57...d54

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er far norsk?

Hvorfor vil han ikke fortelle hvor han planlegger å reise med barna?

Er det noen grunn til å ikke stole på far?

Anonymkode: 10813...9c5

• Liker 5
Skrevet

Du kan kontakte politiet. De har anledning til å gi utreiseforbud, om du har grunn til å tro at det er fare for barna.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Far er norsk. Tror ikke det er fare men ønsker å vite 😊

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig snodig ut, faren til barna her ville aldri finne på noe så snålt. Skal han kidnappe dem? Ville vært veldig skeptisk, ikke at jeg tror han skal kidnappe dem, men såpass snodig høres det ut som. Har du passene til barna, tror jeg ikke hadde latt han dra, selv jeg som har barna mere sier jo hvor vi drar på ferie.

Anonymkode: c93b3...fff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Far er norsk. Tror ikke det er fare men ønsker å vite 😊

Har dere noen andre type konflikter? Forhold til fordeling osv? Nå spør jeg bare, veldig rart og ikke nevne hvor man drar med barna sine utenlands. 

Anonymkode: c93b3...fff

• Liker 4
Skrevet

§ 41.Utanlandsferd for barnet

Den som har sams foreldreansvar, kan ta med eller sende barnet på stuttare utanlandsferder. Har foreldra sams foreldreansvar, kan retten i orskurd setje forbod mot utanlandsferd for barnet, dersom det er uvisst om barnet vil kome attende. Forbodet kan gjelde ei enkelt reise eller ålment, og kan også setjast i ei sak om foreldreansvaret, kven barnet skal bu fast saman med, eller samværsrett. Retten kan ta førebels avgjerd for tida fram til saka er endeleg avgjord.

I sak der det vert nedlagt reiseforbod, skal barnet førast ut av passet til den som vil forlate landet, eller barnet sitt pass skal trekkjast attende, eller barnet kan setjast bort til andre på forsvarleg måte til saka er avgjord.

Dersom det er fare for at barnet ikkje vil kome attende, kan politiet leggje ned førebels utreiseforbod fram til saka kan handsamast av retten. Andre stykket gjeld tilsvarande. Eit førebels utreiseforbod kan ikkje påklagast.

Den av foreldra som ikkje har foreldreansvaret, kan ikkje reise ut av landet med barnet utan samtykkje frå den som har foreldreansvaret. Retten kan likevel etter krav frå den som vil reise, gje samtykkje til utanlandsferd med barnet når det er openbert at barnet vil kome attende. Første stykket tredje og fjerde punktum gjeld tilsvarande for samtykkjet.

Barn som er fylt 12 år, må samtykkje i ei avgjerd om å dra på utanlandsferd utan ein forelder med foreldreansvar.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Skal til syden med barna. Er det noen lov jeg kan vise frem til der jeg har rett til å vite hvilket land?

Det kommer helt ann på flere ting.. 

Har far foreldreansvar? 

Hvordan er avtalene mellom dere? 

Hvor gamle er barna? 

Er det noe grunn til bekymring? 

Anonymkode: 31680...3ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår det som at det er her en en norsk far som skal på ferietur med barna. Risiko for at det er snakk om kidnapping da er vel lav og ikke noe som dekkes av de forskjellige lovene.

Det at han ikke vil si hvor barna skal hadde jeg reagert kraftig på da. Man er forelder 100% selv om barna bor delvis hos begge foreldre og jeg mener man har en rett til å vite hvor egne barn befinner seg sånn omtrentlig (iallfall i hvilket land!) selv om det ikke er en norsk lov. Tenker og at begge må ha veto om det er spesielle eller veldig uvanlige ting som en forelder tenker å gjøre med barna i sin samværstid, om det feks er noe som kan være farlig. Feks at ene forelder plustelig vil ha med barna på ferie til et farlig land (krig, UD anbefaler å ikke reise++)

Det man kan gjøre om det er mye slike konflikter om idiotiske ting som å fortelle hvor man skal på ferie er jo å få en samværskontrakt så det blir litt formalisert rammene rundt samvær og informasjonsflyt? I første omgang på FVK men i verste tilfelle via retten?

Hvor gamle er barna? Er det noen rundt faren du kan spørre? Ville installert tracking på telefonene til barna eller noe sånt som et minimum.

Anonymkode: 59c00...759

• Liker 2
Skrevet

Han gjør det sikkert bare på faen fordi han er i konflikt med henne på en eller annen måte.

Hadde han hatt noe å skjule, hadde han bare sagt at de skulle til Kreta og reist et annet sted,

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han sier nå at han kan fortelle land. Som Gran Canaria eller lignende. Men vil ikke si hvilket hotell eller mer spesifikt området.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han sier nå at han kan fortelle land. Som Gran Canaria eller lignende. Men vil ikke si hvilket hotell eller mer spesifikt området.

Heldig med den faren. For en drittkjerrinfyr. Han psyker deg. Spar på meldinger for å bygge samværssak. Han er bitter og ikke helt god i hodet. Håper ikke han er fra 3 verden med norsk statsborgerskap. Da kan dette gå ille. 

Anonymkode: d945d...139

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Heldig med den faren. For en drittkjerrinfyr. Han psyker deg. Spar på meldinger for å bygge samværssak. Han er bitter og ikke helt god i hodet. Håper ikke han er fra 3 verden med norsk statsborgerskap. Da kan dette gå ille. 

Endret av lmr1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Far er norsk. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er en grunn til det. Noe som ikke kommer fram her fra din side... 

Anonymkode: 8456b...5a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Far her nekter å si hvor han jobber her da. Sykt merkelig! Så når guttungen spør hvor pappa jobber eller hva han jobber med, så vet jeg ikke hva jeg skal svare. Jeg sier bare kort: Han jobber på dataen sin. 

Anonymkode: 91ccc...011

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Heldig med den faren. For en drittkjerrinfyr.

Altså, hvor kvinnehatende er det mulig å bli? En mann som oppfører seg dårlig er en drittkjerring-fyr? Det må da finnes negative karakteristikker som ikke omhandler kvinner som kan brukes på en udugelig mann??!

Anonymkode: 50cc3...6c5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Far her nekter å si hvor han jobber her da. Sykt merkelig! Så når guttungen spør hvor pappa jobber eller hva han jobber med, så vet jeg ikke hva jeg skal svare. Jeg sier bare kort: Han jobber på dataen sin. 

Anonymkode: 91ccc...011

Han er spion! Åpenbart!

Anonymkode: 50cc3...6c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...