AlternativX Skrevet 21. mai 2024 #1 Skrevet 21. mai 2024 Har irritabel tarm og er bare så innmari lei av magen min. Har siste månedene slitt spesielt med treg mage, smerter og at den ser ut som en ballong morgen til kveld! Det gjør at jeg nesten føler meg tykk (er normalvektig) og at mange klær blir ubehagelig. Prøvd lav fodmap, men til tider føler jeg at jeg reagerer på alt jeg putter i munnen. Holder meg unna det jeg vet jeg ikke tåler i store mengder. Men blir periodevis lei av å følge lav fodmap, da jeg er glad i all mat. Spiser et normalt sunt kosthold vil jeg si. Drikker lite brus og alkohol. Trener regelmessig. Er det noen som har noen gode kjerringråd? Te, urter eller noe fra apoteket? Litt oppblåst er innafor, men der ut som jeg er 20 uker på vei innimellom😅 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #2 Skrevet 22. mai 2024 Spise kun 2-3 måltider hver dag. Drikke mye urtete og vann. Ikke spise sent måltid. Bevegelse/trening daglig. Balanserte måltider med mer grønt og mindre mel og melk. Det har hjulpet meg. Og droppe sukker, snacks, og brus selvfølgelig, det er verst. Anonymkode: acf29...335
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #3 Skrevet 22. mai 2024 Styr unna melk, gjær, sukker og hvetemel Anonymkode: ab7d0...8d5
Gjest Anonyme-meg Skrevet 22. mai 2024 #4 Skrevet 22. mai 2024 Les om Marit Kolby. Etter at jeg gikk ned til 1-2 måltider om dagen. Lot tarmen få hvile. Ble jeg mye bedre, kan nesten spise hva som helst på de måltidene uten at magen reagerer.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #5 Skrevet 22. mai 2024 Jeg liker fasting, det passer og mitt spisemønster ellers så ser jeg at å minimere inntaket av gjær og hvetemel er lurt for min del. Saus med litt mel går greit men rundstykke og boller funker ikke med både gjær og mel. Små mengder går altså greit men ikke for mye og sammen. Anonymkode: a4847...055 2
Kathrina Skrevet 22. mai 2024 #6 Skrevet 22. mai 2024 Et mirakel+ overgang til glutenfritt og vipps er j helt fin i magen🙏👌 1
AlternativX Skrevet 22. mai 2024 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Spise kun 2-3 måltider hver dag. Drikke mye urtete og vann. Ikke spise sent måltid. Bevegelse/trening daglig. Balanserte måltider med mer grønt og mindre mel og melk. Det har hjulpet meg. Og droppe sukker, snacks, og brus selvfølgelig, det er verst. Anonymkode: acf29...335 Hvilken urtete drikker du? Har funnet ut av færre måltider hjelper litt. Som om magen får litt mer fred.
AlternativX Skrevet 22. mai 2024 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Styr unna melk, gjær, sukker og hvetemel Anonymkode: ab7d0...8d5 Drikker melk hver dag. Men reagerte ikke spesielt på melk når jeg testa lav fodmap🤔 Men vi er vel forskjellig.
MCAS Skrevet 23. mai 2024 #9 Skrevet 23. mai 2024 Du kan prøve lav Histamine Diet. Mer om dette her: https://theceliacmd.com/the-low-histamine-diet-what-is-it-and-does-it-work/ Du kan prøve H1 Antihistamin som Zyrtec. Er du plaget av andre ting som Gastroesophageal reflux disease (GERD) eller andre plager? Bruker du protonpumpehemmer mot Halsbrann/sure oppstøt (GERD) bytt til H2 Antihistamin som Famogast 40 mg. Mast cells og IBS: Agents that produce IBS symptoms such as foods and stress can activate mast cells, which then secrete mediators. These mediators such as histamine and protease have been reported to induce hypersensitivity in the nerve terminals of pain-transmitting afferent neurons. Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5225338/
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #10 Skrevet 23. mai 2024 5 hours ago, Xenothealien said: Kutt ut alt, og spis bare grønnsaker. En gulrot her og der, og salat, gjerne litt tran også. Maten her til lands, er mer beregnet på folk som jobber mye, det er nok det usunne fettet du reagerer på. Du trenger enzymer fra grønnsaker, og frukt Min erfaring er helt omvendt. Karbohydrater og/eller planter gir mye luft, spesielt frukt. Kjøtt og fisk er (i motsetning til hva mange tror) ekstremt lett fordøyelig og gir ikke fordøyelsesbesvær. Da snakker jeg altså om rent kjøtt og fisk, ikke pølser og fiskepudding. Anonymkode: 4d38b...376 2 2
AlternativX Skrevet 23. mai 2024 Forfatter #11 Skrevet 23. mai 2024 Xenothealien skrev (8 timer siden): Kutt ut alt, og spis bare grønnsaker. En gulrot her og der, og salat, gjerne litt tran også. Maten her til lands, er mer beregnet på folk som jobber mye, det er nok det usunne fettet du reagerer på. Du trenger enzymer fra grønnsaker, og frukt Å spise bare grønnsaker er nok ikke aktuelt. Spiser mye gulrot altså, men trenger litt proteiner og fett. Jeg spiser ikke så mye usunt fett, hva spesifikt tenker du på da? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #12 Skrevet 23. mai 2024 AlternativX skrev (På 21.5.2024 den 20.56): Har irritabel tarm og er bare så innmari lei av magen min. Har siste månedene slitt spesielt med treg mage, smerter og at den ser ut som en ballong morgen til kveld! Det gjør at jeg nesten føler meg tykk (er normalvektig) og at mange klær blir ubehagelig. Prøvd lav fodmap, men til tider føler jeg at jeg reagerer på alt jeg putter i munnen. Holder meg unna det jeg vet jeg ikke tåler i store mengder. Men blir periodevis lei av å følge lav fodmap, da jeg er glad i all mat. Spiser et normalt sunt kosthold vil jeg si. Drikker lite brus og alkohol. Trener regelmessig. Er det noen som har noen gode kjerringråd? Te, urter eller noe fra apoteket? Litt oppblåst er innafor, men der ut som jeg er 20 uker på vei innimellom😅 Har du pollenallergi? Har du sett på listen over kryssallergi for pollen? Det oppsto brått for meg for ca 10 år siden. Hvis jeg holder meg unna maten for kryssallergi så blir jeg ganske frisk. Anonymkode: 7ef12...c9a
AlternativX Skrevet 23. mai 2024 Forfatter #13 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du pollenallergi? Har du sett på listen over kryssallergi for pollen? Det oppsto brått for meg for ca 10 år siden. Hvis jeg holder meg unna maten for kryssallergi så blir jeg ganske frisk. Anonymkode: 7ef12...c9a Ja, har pollenallergi. Men aldri tenkt over dette, skal absolutt sjekke ut!
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #14 Skrevet 23. mai 2024 AlternativX skrev (Akkurat nå): Ja, har pollenallergi. Men aldri tenkt over dette, skal absolutt sjekke ut! Det kan faktisk hende det er derfor. Man føler at man reagerer på alt mulig, men finner ingen fellesnevner. Bjørk og salix gjør at du reagerer på noe, mens gress gjør at du reagerer på noe annet. For meg hjelper det med minst mulig grønnsaker og frukt i denne perioden, altså motsatt av hva alle med ibs putter i seg. Anonymkode: 7ef12...c9a
AlternativX Skrevet 23. mai 2024 Forfatter #15 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan faktisk hende det er derfor. Man føler at man reagerer på alt mulig, men finner ingen fellesnevner. Bjørk og salix gjør at du reagerer på noe, mens gress gjør at du reagerer på noe annet. For meg hjelper det med minst mulig grønnsaker og frukt i denne perioden, altså motsatt av hva alle med ibs putter i seg. Anonymkode: 7ef12...c9a Skjønner! Aldri tenkt over, men skal teste ut!
Fighter83 Skrevet 23. mai 2024 #16 Skrevet 23. mai 2024 (endret) Du må få en god døgnrytme for å få mest mulig søvn om natten kl.22/23 til 6/8. Vær aktiv med litt gåing eller sykling til/fra skole/jobb. Prøv hardt å unngå stress og klær som klemmer veldig på mage/tarmer. Tren styrke ca 30-60 min etter jobb 3 dager i uken. Drikk minimum 1,5-2 liter vann daglig. Ikke mer enn 3,5 liter. Minst mulig inntak av hel og halv fabrikata matvarer. Hadde holdt meg til havregrøt med banan og kanel til frokost. Egg med ris til lunsj. Middag: kylling, laks, ørret med ris eller poteter. Tilsett kun pepper og salt til maten. Ellers ingen andre kornprodukter, ingen belgfrukter, ingen nøtter/frø, ingen kaffe, ingen brus/energidrikke osv. Hold deg til dette i 2 uker og se om det hjelper. Hjelper det ikke så kutt ut banan eller havregrøt. Hjelper dette ikke så kutt ut egg osv. Har du det stabilt i 2 uker og du er fornøyd så prøv så å tilføre 1 ny ting i maten din hver uke ut fra hva du savner mest: kaffe, tomat, paprika, eple(med og uten skall), gressløk, løk, kål, gulrot, agurk(med og uten skall), appelsin, sitron, melon, spinat, jordbær, hjertesalat, laktosefri melk(man kan reagere på melk med laktose etter en periode uten så prøv den uten først) osv. Blir du dårlig av noe så kutter du det ut og går tilbake til utgangspunktet FØR du ble dårlig av en matvare. Loggfør ukentlig hvordan det går underveis, dette for å lettere reflektere over hvordan det faktisk går. Kutter man ut loggføringen er sannsynligheten større for at du ikke følger dette så godt. Følg med på vekta hver uke, følg med på om du er hoven i kroppen eller ikke, loggfør blødninger/menstruasjon. Er vanlig å ha problemer med obstipasjon/diaré ved blødninger. Håper dette er til god hjelp. Endret 23. mai 2024 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #17 Skrevet 23. mai 2024 AlternativX skrev (På 21.5.2024 den 20.56): Har irritabel tarm og er bare så innmari lei av magen min. Har siste månedene slitt spesielt med treg mage, smerter og at den ser ut som en ballong morgen til kveld! Det gjør at jeg nesten føler meg tykk (er normalvektig) og at mange klær blir ubehagelig. Prøvd lav fodmap, men til tider føler jeg at jeg reagerer på alt jeg putter i munnen. Holder meg unna det jeg vet jeg ikke tåler i store mengder. Men blir periodevis lei av å følge lav fodmap, da jeg er glad i all mat. Spiser et normalt sunt kosthold vil jeg si. Drikker lite brus og alkohol. Trener regelmessig. Er det noen som har noen gode kjerringråd? Te, urter eller noe fra apoteket? Litt oppblåst er innafor, men der ut som jeg er 20 uker på vei innimellom😅 Sjekk ut appen Nerva. Sjekk også ut forskningen bak, og jobben gjengen bak appen har lagt i det. Jeg har selv irritabel tarm, og mat er ikke den eneste grunnen til at tarmen ikke oppfører seg. Det hjelper for øvrig også å ta vanlige melkesyretabletter. Anonymkode: a5cc4...d54 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2024 #18 Skrevet 23. mai 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): mat er ikke den eneste grunnen til at tarmen ikke oppfører seg. Anonymkode: a5cc4...d54 Dette. Både stress og hormoner kan påvirke irritabel tarm. Det er ikke alltid maten som har skylden. Anonymkode: 53bad...b24
AlternativX Skrevet 23. mai 2024 Forfatter #19 Skrevet 23. mai 2024 Fighter83 skrev (48 minutter siden): Du må få en god døgnrytme for å få mest mulig søvn om natten kl.22/23 til 6/8. Vær aktiv med litt gåing eller sykling til/fra skole/jobb. Prøv hardt å unngå stress og klær som klemmer veldig på mage/tarmer. Tren styrke ca 30-60 min etter jobb 3 dager i uken. Drikk minimum 1,5-2 liter vann daglig. Ikke mer enn 3,5 liter. Minst mulig inntak av hel og halv fabrikata matvarer. Hadde holdt meg til havregrøt med banan og kanel til frokost. Egg med ris til lunsj. Middag: kylling, laks, ørret med ris eller poteter. Tilsett kun pepper og salt til maten. Ellers ingen andre kornprodukter, ingen belgfrukter, ingen nøtter/frø, ingen kaffe, ingen brus/energidrikke osv. Hold deg til dette i 2 uker og se om det hjelper. Hjelper det ikke så kutt ut banan eller havregrøt. Hjelper dette ikke så kutt ut egg osv. Har du det stabilt i 2 uker og du er fornøyd så prøv så å tilføre 1 ny ting i maten din hver uke ut fra hva du savner mest: kaffe, tomat, paprika, eple(med og uten skall), gressløk, løk, kål, gulrot, agurk(med og uten skall), appelsin, sitron, melon, spinat, jordbær, hjertesalat, laktosefri melk(man kan reagere på melk med laktose etter en periode uten så prøv den uten først) osv. Blir du dårlig av noe så kutter du det ut og går tilbake til utgangspunktet FØR du ble dårlig av en matvare. Loggfør ukentlig hvordan det går underveis, dette for å lettere reflektere over hvordan det faktisk går. Kutter man ut loggføringen er sannsynligheten større for at du ikke følger dette så godt. Følg med på vekta hver uke, følg med på om du er hoven i kroppen eller ikke, loggfør blødninger/menstruasjon. Er vanlig å ha problemer med obstipasjon/diaré ved blødninger. Håper dette er til god hjelp. Takk for gode tips! Mye av dette gjør jeg til vanlig, men kan prøve å kutte ut en periode! 1
MCAS Skrevet 23. mai 2024 #20 Skrevet 23. mai 2024 (endret) AlternativX skrev (4 timer siden): Ja, har pollenallergi. Men aldri tenkt over dette, skal absolutt sjekke ut! Både IBS, alergier og intoleranser som matvareintoleranse er knyttet til Mastceller og histamin. Du kan prøve å kutte ut en matvare av gangen for å se om du kan finne en matvare som gjorde deg verre. Du kan prøve en lav histamin diet som jeg nevnte lenger opp på siden. En annen nevnte både stress og hormoner som begge er en kjente mastcelle triggere til forvering av IBS syptomer. Noen andre diagnoser knyttet til Mastceller er Astma, Fibromyalgia, Endometriosis, POTS, ADHD, hEDS, Multiple Chemical Sensitivity, Interstitiell cystitt (smertefull blære syndrom), Migrene, autismespekterforstyrrelser (ASF), Chronic Lyme Disease, ME/CFS og Long Covid for å nevne noen. Les også https://www.forbes.com/sites/drnancydoyle/2022/12/03/what-do-adhd-long-covid-and-ehlers-danlos-have-in-common-meet-the-mast-cell/ Endret 23. mai 2024 av MCAS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå