Gå til innhold

Vil en japaner oppleve rasisme i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg spør fordi jeg har en kompis fra Japan som har fått et jobbtilbud her og kunne tenkt seg å bli værende en stund. Han har blitt fascinert av Norge på grunn av ting jeg har fortalt og kunne tenkt seg å oppleve landet selv, før han flytter tilbake til Japan igjen. Han er høyt utdannet, snakker tre språk flytende og har bodd i andre land enn Japan, så han har ingen problemer med å finne seg til rette i en annen kultur. Jeg er bare nervøs for alt jeg har lest at han kommer til å bli utsatt for rasisme fordi han ikke har europeisk utseende.

Anonymkode: 6fa21...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De aller fleste nordmenn er hyggelige og høflige. Så fins de som har grumsete holdninger. Jeg tror at selv ikke de vil ha noe imot en japansk utvekslingsstudent/gjestearbeider. Han vil muligens oppleve noen rare spørsmål, stereotyper og mikroaggresjoner. Men dersom han kun blir her en kort stund vil han nok ikke synes at det er så ubehagelig.

Dersom han blir her i flere år eller permanent vil han over tid oppleve mer ubehagelige ting. Mange ting unnskyldes med kulturelle misforståelser i begynnelsen, men blir langt mer slitsomt i det lange løp. 

Anonymkode: d4d84...103

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke rasisme som i at hudfargen hans vil være et problem. Men mer det at han vil slite med å fullt ut bli akseptert på grunn av sprkforskjeller og kulturelle forskjeller. Noen opplever det som rasisme, men jeg opplever det samme når jeg er i Japan.

Anonymkode: e7039...1c4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo ikke love at han ikke møter noen ekklinger eller misforståelser, men om han uansett er vandt med å bo i ulike land, så kommer det sikkert til å gå bra. Å han har jo deg, og du kommer sikkert til å støtte han om han blir behandlet urettferdig. 

Har en del kjennte fra andre genetiske bakgrunner enn europa, som virker som de trives som alle andre gjør. Men om det kun er hvordan de har det utad og de opplver ting de ikke forteller meg, det vet jeg ikke.

Tror han kan få det fint i Norge, men kan kanskje bli litt kjedelig her. Vi har jo et litt kjedelig land, tenker alltid det er litt kleint når noen kommer hit på grunn av det. 

Anonymkode: 0d01b...cf4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er jo utrolig mange som er fascinert av Japansk kultur så tror han vil få det interessant her.

Anonymkode: 2241d...46b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja en Japaner kan oppleve rasisme i Norge.

Anonymkode: f3af7...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Rasisme kan jo i teorien dukke opp overalt.

Jeg som hvit kvinne i 40-årene ser for eksempel en enorm forskjell på hvordan jeg blir behandlet av bussjåfører, i forhold til ungdommer. Først trodde jeg det var rasisme, men ser jo at de generelt bare ikke stoler på/har god erfaring med ungdommer, uavhengig av hudfarge. Norske ungdommer kan være sykt ufine, og blir behandlet deretter.

Anonymkode: b8bfc...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trykte på send før jeg fikk fullført. Dersom man har reist litt i Japan, eller fulgt med i samfunnet, så er nok mange japanske oppdratt bedre enn norske, og de har MYE mer respekt for alle som er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, dessverre. Det finnes noen idioter overalt, men de er i mindretall. Håper han ikke lar det hindre ham i å flytte!

Anonymkode: 0f6a4...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trykte på send før jeg fikk fullført. Dersom man har reist litt i Japan, eller fulgt med i samfunnet, så er nok mange japanske oppdratt bedre enn norske, og de har MYE mer respekt for alle som er eldre.

De har nok mer respekt for noen eldre enn andre. Japanere respekterer først og fremst andre japanere. Deretter kommer andre nasjonaliteter i forskjellig rekkefølge. Kinesere f.eks er godt nede på "rangstigen" selv om de kan være født og oppvokst i Japan.

Japan er viden kjent for å være blant de mest xenofobiske samfunnene i verden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje ikke så mye "pell deg hjem dit du kommer fra"-rasisme, men vil nok oppleve fordommer, forutimntatthet og klønete kommentarer som avslører hva folk egentlig tenker, i tillegg til ren uvitenhet. Og problemer med å bli fullt akseptert og integrert. Det opplever vel de fleste utenlandske som ikke kan det lokale språket.

Anonymkode: effc2...bed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

De har nok mer respekt for noen eldre enn andre. Japanere respekterer først og fremst andre japanere. Deretter kommer andre nasjonaliteter i forskjellig rekkefølge. Kinesere f.eks er godt nede på "rangstigen" selv om de kan være født og oppvokst i Japan.

Japan er viden kjent for å være blant de mest xenofobiske samfunnene i verden.

Han er faktisk halvt taiwaneser, og 97% av dem er han-kinesere. Derfor er han både japansk og kinesisk (rasemessig). Jeg nevnte ikke at han også har opphav fra Taiwan, siden han ikke har bodd der. Synes ikke det er rettferdig å si at siden han er delvis japansk og har bodd mest i Japan, så må han bare innfinne seg med å møte rasisme, fordi Japan er et xenofobisk samfunn. Det blir ironisk å komme med disse utsagnene også, siden han er halvt japansk/kinesisk. Men uansett om han ikke var det, så skal vel ikke han straffes fordi om det finnes rasister i Japan?

Spørsmålet mitt er om han må være beredt på å møte rasisme i Norge fordi han har et øst-asiatisk utseende. Jeg leser en del på nettet at øst-asiater kan oppleve kommentarer som «ching chong» og lignende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Han er høyt utdannet, snakker tre språk flytende og har bodd i andre land enn Japan, så han har ingen problemer med å finne seg til rette i en annen kultur. Jeg er bare nervøs for alt jeg har lest at han kommer til å bli utsatt for rasisme fordi han ikke har europeisk utseende.

Alle opplever rasisme i alle land som ikke er deres egen etnostat. Dette inkluderer hvite nordmenn i Norge, ettersom landet nå har store variasjoner i folkeslag nå, ikke lenger "bare" ur-folk nordmenn. Veldig mye rasisme i Oslo øst bla.a mot såkalte "hvite" nordmenn. 

Så, du stiller feil spørsmål, bør hvite nordmenn bo i Oslo Øst, mener du ? Å bli utsatt for litt rasisme er ikke verdens undergang, problemet er faktisk andre ting enn rasisme, folk flest liker å omgås folk med like verdier og kulturer, så kan være mer utfordrende om en skiller seg mye fra normalen. Er derfor folk henger rundt folk som er like en selv.

Feminister henger med feminister. Hva om jeg ikke er feminist, da vil jeg slite med å få innpass i feminist-vennegjengen. Betyr det at feminister er "rasistiske" onde monstre som vi bør advare folk mot? Nei, men folk bør være klar over slike ting og ta egne valg.

Norge er et av de minst rasistiske landene i verden. Så om en ikke tør dra hit, så kan en bare droppe å reise noe sted :P 

Anonymkode: f2207...11a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og jeg som bare ville ha svar på et spørsmål, som ikke inkluderer hvorvidt Japan er rasistisk, om vi er det minst rasistiske landet i verden, om ikke-feminister sliter med å få innpass i feministiske miljøer osv osv osv. Dette er ikke relevant for meg, fordi det var ikke det jeg spurte om. Hvorfor må enkelte spørsmål på KG utvikle seg til uendelige diskusjoner som ikke er relevant til spørsmålet? Det er så slitsomt.

Takk til dere som svarte på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og jeg som bare ville ha svar på et spørsmål, som ikke inkluderer hvorvidt Japan er rasistisk, om vi er det minst rasistiske landet i verden, om ikke-feminister sliter med å få innpass i feministiske miljøer osv osv osv. Dette er ikke relevant for meg, fordi det var ikke det jeg spurte om. Hvorfor må enkelte spørsmål på KG utvikle seg til uendelige diskusjoner som ikke er relevant til spørsmålet? Det er så slitsomt.

Takk til dere som svarte på spørsmålet mitt.

Du stilte et spørsmål som indikerte mangelfull forståelse av situasjonen, da blir folk selvsagt inspirert til å prøve å forklare svaret på spørsmålet ditt (ja han vil oppleve rasisme), og kontekst, (ja jeg som "hvit" fra oslo øst opplevde OGSÅ rasisme i Norge, på tross av at jeg ikke er japaner el.l)

Dermed både svarte jeg, OG forklare hvorfor spørsmålet var dumt OG ga deg konklusjonen på det det du egentlig burde spurt om ;) 

Er som på skolen, mange elever stiller idiotiske spørsmål, da kan en jatte med, eller gi kontekst. Tydelig hvilket nivå du ønkser på svarene, så får vi håpe forumbrukerne i fremtiden gir deg det du ber om, og ikke det du trenger. Og at du vil like utfallet av slikt.

Kultur er viktig. Takknemlighet er viktig. Er forøvrig enig i at KG er et rottereir, men av andre grunner enn det du mener :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du stilte et spørsmål som indikerte mangelfull forståelse av situasjonen, da blir folk selvsagt inspirert til å prøve å forklare svaret på spørsmålet ditt (ja han vil oppleve rasisme), og kontekst, (ja jeg som "hvit" fra oslo øst opplevde OGSÅ rasisme i Norge, på tross av at jeg ikke er japaner el.l)

Dermed både svarte jeg, OG forklare hvorfor spørsmålet var dumt OG ga deg konklusjonen på det det du egentlig burde spurt om ;) 

Er som på skolen, mange elever stiller idiotiske spørsmål, da kan en jatte med, eller gi kontekst. Tydelig hvilket nivå du ønkser på svarene, så får vi håpe forumbrukerne i fremtiden gir deg det du ber om, og ikke det du trenger. Og at du vil like utfallet av slikt.

Kultur er viktig. Takknemlighet er viktig. Er forøvrig enig i at KG er et rottereir, men av andre grunner enn det du mener :) 

Godt å vite at du vet hva jeg burde spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tror jeg ikke han vil oppleve, med mindre han forviller seg inn i lugubre, rasistiske miljøer. Er han høyt utdannet og skal jobbe, vil han nok møte flest likesinnede, altså høyt utdannede folk. Disse er stort sett fornuftige og smarte og ikke rasister. 

Anonymkode: ae028...f0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 20.21):

Jeg spør fordi jeg har en kompis fra Japan som har fått et jobbtilbud her og kunne tenkt seg å bli værende en stund. Han har blitt fascinert av Norge på grunn av ting jeg har fortalt og kunne tenkt seg å oppleve landet selv, før han flytter tilbake til Japan igjen. Han er høyt utdannet, snakker tre språk flytende og har bodd i andre land enn Japan, så han har ingen problemer med å finne seg til rette i en annen kultur. Jeg er bare nervøs for alt jeg har lest at han kommer til å bli utsatt for rasisme fordi han ikke har europeisk utseende.

Alle kan oppleve rasisme og de med europeisk utseende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Alle kan oppleve rasisme og de med europeisk utseende.

Det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...