AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #1 Skrevet 21. mai 2024 Er det noen som vil dele erfaringer med å ha to søsken (med to års aldersforskjell) på samme storbarnavdeling i barnehagen? Fordeler/ulemper? Anonymkode: f121e...997
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #2 Skrevet 21. mai 2024 Er i prinsippet imot at søsken skal gå på samme avdeling. De har godt av litt fri fra hverandre og utvikle seg som individer. Har dårlig erfaring med det (som ped.leder i barnehage) Anonymkode: 8e67a...51b 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #3 Skrevet 21. mai 2024 Mine to gikk på samme storbarnsavdeling (var bare én storbarnsavdeling i den barnehagen), og vi synes det var veldig fint. Våre to er en gutt og en jente, gutten er 2 år eldre enn jenta. De gikk ett år sammen i barnehagen før eldste begynte på skolen. Skjønner ikke helt hvorfor søsken skal ha "fri" fra hverandre. Våre var veldig glade for å være på samme avdeling, og har alltid hatt et godt forhold. De leker mye sammen her hjemme, men i barnehagen lekte de som oftest med andre barn/egne venner. Anonymkode: efe4d...01a 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #4 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mine to gikk på samme storbarnsavdeling (var bare én storbarnsavdeling i den barnehagen), og vi synes det var veldig fint. Våre to er en gutt og en jente, gutten er 2 år eldre enn jenta. De gikk ett år sammen i barnehagen før eldste begynte på skolen. Skjønner ikke helt hvorfor søsken skal ha "fri" fra hverandre. Våre var veldig glade for å være på samme avdeling, og har alltid hatt et godt forhold. De leker mye sammen her hjemme, men i barnehagen lekte de som oftest med andre barn/egne venner. Anonymkode: efe4d...01a Takk for svar, vi har akkurat samme situasjon som dere (2 år gamlere gutt) og de er perlevenner hjemme, men har jo hver sine venner i barnehagen så jeg tenker ikke at de kommer til å bli sett på som «ett individ» men snarere ha hverandre som en ekstra trygghet i hverdagen🥰 så er det sikkert praktisk å kun ha en avdeling å levere og hente på, få beskjeder fra, ha felles turdager etc. høres sikkert ut som jeg har bestemt meg allerede for at de skal gå sammen😂 men flere innspill tas imot med stor takk! Anonymkode: f121e...997 1
Vera Vinge Skrevet 21. mai 2024 #5 Skrevet 21. mai 2024 Jeg har hatt to barn med samme aldersforskjell på samme avdeling. Jeg så ingenting negativt med det, kun positivt. Kanskje det kunne vært et problem om den ene er veldig dominerende eller en blir veldig usikker uten søskenet til stede, men hos oss har barna vært veldig gode venner nesten alltid og ikke kun hengt med hverandre i bhg (er samme kjønn, for øvrig). For oss foreldre var det åpenbart også praktisk med kun en avdeling. Jeg syns det er rart om bhg eller skole skal ha sterke meninger om slike ting på generelt grunnlag. Det samme med tvillinger, hvor jeg hører noen skoler nekter å ha tvillinger i samme klasse. Der tenker jeg man bør lytte til foreldrene. Søsken og tvillinger er forskjellige der mtp hva som er best sosialt. 1 1
Arkana Skrevet 21. mai 2024 #6 Skrevet 21. mai 2024 Mine to yngste (samme aldersforskjell) gikk i en liten énavdelingsbarnehage og det var helt uproblematisk. De hadde uansett ikke de samme vennene så de lekte veldig sjelden sammen og ble på ingen måte sett på som "ett individ". 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #7 Skrevet 21. mai 2024 Det er bare én storbarnsavdeling i vår barnehage, og det er helt uproblematisk at barna går der sammen. Det er 1,5 år mellom dem, den yngste går første år på storbarn og den eldste siste. Jeg vet ikke om det er noen store fordeler, men heller ingen ulemper for akkurat våre to. De har hver sine venner, men leker sammen innimellom. Avdelingen har en god del opplegg i grupper, bl.a. er den eldste i førskolegruppe, så de er ikke sammen hele tiden. Og de sier de selv syns det er bra å gå i samme avdeling, fordi "da har vi alltid hverandre, og hvis vi leker en veldig gøy lek, så kan vi fortsette på den hjemme sammen" har den eldste sagt om saken. Anonymkode: 27e68...c9f 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #8 Skrevet 21. mai 2024 Hyggelig og praktisk, men vær obs på at yngste må få egne venner sånn at det ikke blir tomt og vanskelig når eldste begynner på skolen. Anonymkode: 918e8...92e 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #9 Skrevet 21. mai 2024 Har alltid misunt dem som har fikset seg slik at de får søsken på samme storbarnsavdeling. Det har ikke sett ut til å være noen negative sider med det hos de to søsknene som går i jenta mi sin avdeling ihvertfall. Ser leveringene ofte ble lettere fra start og ser likevel at de får hver sine venner og deltar på forskjellige ting. Har også merket at de minste søsknene har modnest fortere fordi de omgås lettere de eldre barna. Hos mine er det 2 1/5 år i mellom dem så de fikk aldri gå på samme avdeling, men de har slått sammen avdelinger i ferier og bare disse ukene har vært en drøm. De leker så mye bedre sammen i barnehagen og det er rørende og se og høre hvordan største søskenet tok seg av det minste om hun falt litt utenfor og hadde det vanskelig. Hun ble mer robust av å ha storebror der og det varte videre utover. Det var som om storebror ga henne de rette verktøyene for å bli tryggere på seg selv videre☺️ Anonymkode: 4c130...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #10 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er bare én storbarnsavdeling i vår barnehage, og det er helt uproblematisk at barna går der sammen. Det er 1,5 år mellom dem, den yngste går første år på storbarn og den eldste siste. Jeg vet ikke om det er noen store fordeler, men heller ingen ulemper for akkurat våre to. De har hver sine venner, men leker sammen innimellom. Avdelingen har en god del opplegg i grupper, bl.a. er den eldste i førskolegruppe, så de er ikke sammen hele tiden. Og de sier de selv syns det er bra å gå i samme avdeling, fordi "da har vi alltid hverandre, og hvis vi leker en veldig gøy lek, så kan vi fortsette på den hjemme sammen" har den eldste sagt om saken. Anonymkode: 27e68...c9f Så bra at de får delt dem opp litt av og til også, det høres praktisk ut AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hyggelig og praktisk, men vær obs på at yngste må få egne venner sånn at det ikke blir tomt og vanskelig når eldste begynner på skolen. Anonymkode: 918e8...92e Det skal vi være obs på, ja!:) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har alltid misunt dem som har fikset seg slik at de får søsken på samme storbarnsavdeling. Det har ikke sett ut til å være noen negative sider med det hos de to søsknene som går i jenta mi sin avdeling ihvertfall. Ser leveringene ofte ble lettere fra start og ser likevel at de får hver sine venner og deltar på forskjellige ting. Har også merket at de minste søsknene har modnest fortere fordi de omgås lettere de eldre barna. Hos mine er det 2 1/5 år i mellom dem så de fikk aldri gå på samme avdeling, men de har slått sammen avdelinger i ferier og bare disse ukene har vært en drøm. De leker så mye bedre sammen i barnehagen og det er rørende og se og høre hvordan største søskenet tok seg av det minste om hun falt litt utenfor og hadde det vanskelig. Hun ble mer robust av å ha storebror der og det varte videre utover. Det var som om storebror ga henne de rette verktøyene for å bli tryggere på seg selv videre☺️ Anonymkode: 4c130...c1e Takk for at du deler! Da har dere jo fått prøvd litt begge deler Høres absolutt ikke dumt ut å slå dem sammen i ferier, per nå heller vi absolutt mot å ha dem på samme avdeling dersom det lar seg gjøre Anonymkode: f121e...997
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #11 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er det noen som vil dele erfaringer med å ha to søsken (med to års aldersforskjell) på samme storbarnavdeling i barnehagen? Fordeler/ulemper? Anonymkode: f121e...997 Jeg har 1,5 år i mellom mine (to trinn imellom når de begynner på skolen). Helt tilfeldigvis var de alltid på ulike avdelinger. Vi har 4 aldersgrupper i barnehagen. Kunne ikke tenke meg å ha dem på samme gruppe. De er jo sammen hele dagen lang + på treninger. Trenger vel egne venner og egne inntrykk. Selv er jeg en tvilling. Savnet det å ha privatliv og egne, ikke felles venner. Ønsker ingen å få oppleve det. Anonymkode: 0ebda...85e
atropos Skrevet 22. mai 2024 #12 Skrevet 22. mai 2024 Mine to yngste gikk på samme avdeling. Veldig praktisk for oss foreldre, og ikke et problem for barna da de har store vennekretser hver for seg. De er veldig gode venner, men ikke avhengige av hverandre og lekte ikke sammen i barnehagen i det hele tatt tror jeg. Leker mye sammen hjemme da.
Arkana Skrevet 22. mai 2024 #13 Skrevet 22. mai 2024 Man kan ikke sammenligne tvillinger og søsken med to års forskjell. Tvillinger tilhører samme årsgruppe og om de i tillegg er av samme kjønn er det naturlig at de har samme venner. Med to års forskjell er det langt mindre sannsynlig at man deler venner og man har i langt større grad sine helt egne liv i barnehagen. 1 1
Ny Bruker Skrevet 22. mai 2024 #14 Skrevet 22. mai 2024 Barnehagen er jo ute i mange timer om dager der alle barna blandes. Så det er en mulighet for søsken å leke sammen om du vil. Jeg tenker det er viktig å ta avgjørelse utifra barnas behov og ikke foreldrenes pratiske utfordringer. Hilsen, en tvilling.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #15 Skrevet 22. mai 2024 Min eldste hadde liten krise da lillesøster begynte i samme barnehage - nå var hun også DER, der det var fullstendig hans arena. Nå måtte han stadig høre kommentarer om at "så søt lillesøster han har". Men, mine to endte opp å ikke være på samme avdeling, men eldste gikk og besøkte minste, han fikk lov på slutten av dagen, før jeg hentet. For mine to barn, også gutt og jente, det er 2,5 år mellom de, var det absolutt best å ikke være på samme avdeling. Du vet, TS, hvis din eldste er jente, og hun er kjærlig og ansvarsfull storesøster, som trives i denne rollen.. Spesielt DA ville jeg ikke sendt på de på samme avdeling. La henne være barn og ikke "mini-mamma". Min min eldste var jo en gutt, han var mest bare irritert at lillesøster ville henge med, og spesielt irritert hvis det var noe hun var bedre i, enn han. Anonymkode: bb048...cf0
Sillymilly Skrevet 22. mai 2024 #16 Skrevet 22. mai 2024 Jeg rekner med at mine 2 snart kommer til å være på samme storbarns avdeling. Det er 1.5 år mellom dem. Eldste flyttet opp til storbarn når han var 2.5år, og yngste begynte på småbarn rett etter. Nå nærmer det seg at yngste skal over til storbarn og da rekner jeg med at det blir den samme. De har delt garderobe hele tiden + den storbarnsavdelingen og småbarnsavdelingen sammarbeider og har felles frukost og slikt så de er vane med å være med hverandre i bhg. jeg tenker det ska bli fint å kun ha en avdeling å forholde seg til en stund, vertfall frem til eldste går over til førskoleavdelingen når han blir 5. Mine er samme kjønn og bestevenner, men har også sine egne venner i bhg 😊
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #17 Skrevet 22. mai 2024 Her valgte vi forskjellige avdeling. Men eldste var veldig på å passe på sun lillesøster, så han gikk jevnlig inn for å se til søsteren sin. De i bhg sa at han var veldig på å passe på ho. Noe delvis sa seg selv siden lillesøster hadde epilepsi. Noe han viste at ho hadde og de sa han ofte oppdaget anfall før de ansatte hadde oppdaget og han hentet eller sa fra til den voksene som hadde ansvaret. Så egentlig kunne vi like gjerne hatt de på samme avdeling. Men vi prøvde å skille sluk at gutten skulle få pause fra søsteren Anonymkode: e1f21...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #18 Skrevet 22. mai 2024 Mine fikk heldigvis være i hver sin avdeling og utvikle seg som egne individer/fri fra familie/søsken. Avdelingene hadde noe samarbeid og de møttes også ute. Anonymkode: 07f61...156
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå