Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Skal kjøpe leilighet, og etter alt av regniner, lån, osv er betalt sitter jeg igjen med 8000,- kr.

Er dette nok? Dette er min første leilighet.

Felleskostnadene inkluderer også strøm, drift, forsikring og vedlikehold fellesområder, varmtvann, kommunale avgifter, kabel tv og internett og diverse honorarer.

Anonymkode: d4255...54c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde klart meg fint ja

Anonymkode: 473ff...355

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Etter alt er betalt?

Utenom mat?

Anonymkode: 60149...a6e

AnonymBruker
Skrevet

For 1 pers? Vi har nesten det samme på 2 voksne og 2 tenåringer 

Anonymkode: 4ccee...a9a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det spør HELT PÅ DIN LEVE STANDARD. Spiser du takeaway hver dag? Kjører du bil? Tar mye taxi? Shopper du mye? 

Altså det er helt umulig for oss å si mtp hva du forventer. Men for å overleve, ja, da er 8k igjen etter alle FASTE UTGIFTER helt innafor.

mange klarer seg på mindre enn det.... Så det er mulig, men det er også mennesker som klarer seg på ganske lite, fordi de ikke handler klær, interiør, eller særlig med mat... Og har da ei heller en bøffer som man burde ha 

Anonymkode: 74a1a...350

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei,

Skal kjøpe leilighet, og etter alt av regniner, lån, osv er betalt sitter jeg igjen med 8000,- kr.

Felleskostnadene inkluderer også strøm, drift, forsikring og vedlikehold fellesområder, varmtvann, kommunale avgifter, kabel tv og internett og diverse honorarer.

Har mindre enn det som skal gå til og bensin 

Anonymkode: bc7a0...dbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

Hvis du har 8000,- igjen når alt det faste er betalt, så lever du ganske greit. Jeg bor alene, og bruker ca. 5-6000 i måneden på mat og dill dall.....da er alle "faste" utgifter som lån, fellesutgifter, strøm, internett, mobil osv betalt.

Anonymkode: 1bd37...57c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg hadde det vært nok. Jeg bruker mindre enn det per måned, men så kommer noen innhugg i sparekontoen av og til da, hvis noe ryker eller ungene skal på leir osv. 

Anonymkode: 0c53b...f84

AnonymBruker
Skrevet

Med eller uten barn? Er tlf, spotify, trening inn i dette? Kun mat og klær og utstyr til heimen og deg på dette? Bil, kjeledyr?

Jeg bor alene med 2 tenåringsbarn. Jeg betaler 8000 til fellesutgifter inkl renovasjon og snømåking og internet/tv. Strøm og forsikringer.

Ellers betaler jeg ca i snitt i mnd 17000 pr mnd til mat, kjeledyr, bilutgifter, fritid, gaver, små reiser, helse, tannlege, abb, klær. Noen ganger mer, noen ganger mindre.

I tillegg kommer boliglån og studielån på ca 15000 i mnd.

Anonymkode: 54f02...a32

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes det er for lite, og at livet blir stusselig når man aldri kan unne seg noe. Hvordan skal du få råd til ferie, ut å spise med venner, frisør, klær og å ha gjester?

Anonymkode: 808ea...02b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg synes det er for lite, og at livet blir stusselig når man aldri kan unne seg noe. Hvordan skal du få råd til ferie, ut å spise med venner, frisør, klær og å ha gjester?

Anonymkode: 808ea...02b

Hmm. Jeg lever på 8000 i måneden og kan unne meg mye... Trening.. spise med venner.. Frisør.. Klær.. Det kommer an på hva du bruker pengene på selvfølgelig... Men ville sagt 8k er ganske greit

• Liker 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei,

Hei 😊 Jeg er streng med meg selv når det gjelder "penger å leve for". Jeg setter av 6000 kroner i måneden ( øker det til 6500 fra juli) dette dekker mat, bensin og evt uventede utgifter,  som legebesøk o.l.).

Alle andre penger går til sparing og ferie, så har mer tilgjengelig,  det er bare prioriteringene mine som er slik.

Så til spørsmålet ditt, ja det er nok. Men har du fått lån i banken allerede, for selv om vi syns det er nok å leve for, så kan det hende at banken ikke er enig, og ikke vil innvilge lån.

AnonymBruker
Skrevet

Er du alene? 

Mat og andre forbruksvarer, pr mnd: 6.000, inkl kafebesøk osv.

Har du bil, eller utgifter til kollektiv? Hvis ikke, har du 2.000 igjen til alt annet. Forsikringer, lege, tannlege, medisin, frisør, klær, sko, gaver og sparing til uforutsette utgifter. Plutselig ryker komfyren f.eks. Syns kanskje det er litt lite å ha 2.000 i mnd til alt det, men kanskje du kan knipe inn på mat og forbruksvarer? Du bør i alle fall ha en buffer hvis du skal leve såpass trangt. Det er gjerne uforutsette ting som velter økonomien.

Anonymkode: c568a...b8a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det spørs på hvilke utgifter du har. Bil, forsikring, parkeringsplass, reisekort, treningssenter, osv. Klarte meg på halvparten av det beløpet i koronatiden, men jeg passet på å ikke ha noen ekstrautgifter. Et godt matbudsjett kan også spare deg mye penger om du er bevisst på bruken.

Ville anbefalt deg å sette opp et budsjett og se om du klarer å fordele pengene, og om du tror det er realistisk for deg å forholde deg til et slikt budsjett i lengden. 

Endret av AnonymBrukerNeida
La til kommentar om matbudsjett
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Hvert obs på det angående forsikring, sannsynligvis er det for bygningsmassen og du må ha innboforsikring. Det pleier ikke og være inkludert i den forsikringen. Du må og være obs på økning av felleskostnadene som pleier og være 1 gang i året. Noen har 2 ganger alt ettersom det trengs av vedlikehold. Du må og ta høyde for uforutsette utgifter. 

Anonymkode: 2fb9f...ddb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...