Gå til innhold

Jeg satte sparepengene mine i fond og aksjer i 2019. De har økt med over en million.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Satte over tre år inn 600 000.

Bør jeg ta de ut nå eller la de bli?

Anonymkode: 0e5ec...9c9

La dem bli selvfølgelig.

Anonymkode: 37e3b...348

• Liker 3

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det at du har hatt flaks betyr ikke at du vil ha flaks fremover, men det betyr heller ikke at du vil ha uflaks.

Du er i akkurat samme situasjon som alle andre som skal investere.

Derfor gir jeg standard-rådet som er å selge deg ned i aksjer og ha mer i indeksfond.

Det er lov å ha en del i aksjer for moro skyld, men da må du være bevisst på at du gambler og at gevinsten hittil ikke beviser at du forstår noe som andre ikke forstår.

Anonymkode: 9a65d...9ab

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo ganske meningsløst å spare uten en plan. Om ikke risikerer man å gå i grava med full bankkonto. 

Det kan falle i verdi, selvfølgelig. Det kan også øke mye. Om det er for pensjon, eller bilkjøp 10 år frem i tid, vil det nesten garantert lønne seg med mindre utviklingen går mot enhver historisk utvikling over en slik tidsperiode. 

Anonymkode: 2de93...adc

Dette tror jeg er «problemet» for mange som sparer i fond. Man tør ikke gå glipp av fremtidig gevinst eller ønsker ikke å realisere nå grunnet litt nedgang, så ender man opp med å bare spare. Så flyr livet uten at man nyter set skikkelig.

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så denne nå, og da får man jo et lite innblikk i porteføljen. 

Indeksfondene er jo rimelig safe og med litt tidshorisont vurderer jeg det som risikofritt i alle fall. I teorien er det jo ikke det, men historisk så er det jo i praksis det, så sant du ikke må selge ut på ugunstige tidspunkt. 

Men enkeltaksjene er jo umulig for oss her, og egentlig andre også, å si noe særlig om. Jeg regner med at det er på desse du har hatt det meste av avkastningen din. 

Anonymkode: 7195a...b99

Nei, teorien sier høyrisiko også for infeksjons.

Det mange ser seg litt blinde på, er at beskatning ikke skjer før realisering. I tillegg at avkastningen gjelder for hele fondets sparetid. Jeg sier ikke at banksparing er bedre, men at fondssparing ikke er så bra som det kan se ut på papiret. Spesielt når en tar med risikomomentet ved at fondet kan være nede i en bølgedal når man trenger pengene.

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg ville vurdert å ta ned risikoen gjennom å selge meg ned i aksjer, og kjøpe meg opp i globale indeksfond. Det er forresten det jeg har gjort selv også. 😉 Hvis du ønsker å beholde litt «lottopenger» for moro skyld, kan du jo beholde noen aksjeposter. 
Dette gjelder hvis det er lenge (5-10 år+) til du trenger pengene. Trenger du penger snart, bør du selge deg ned i alt. 
Husk også at for aksjer/fond i utlandet utgjør svekkelsen av krona en betydelig andel av «gevinsten». 

Anonymkode: 1d332...fb0

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Jeg satte inn 50.000nok for 3 år siden som nå har vokst til 930.000nok. Jeg velger dog å la dem vokse, selv om de har falt litt i det siste. Jeg er sikker på at de over tid vil stige igjen, og jeg har fremdeles god tid på å ta stilling til det

Anonymkode: 74cac...dff

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Avkastningen er 1,1 million. Men den er skattepliktig ved uttak. Grunnbeløp på 600000som er skattefritt uttak er ikke med i summen.

Jo, det er med i summen.

Anonymkode: 3db74...2ed

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja regnet gjennom. Det er nærmere 1,1 million i avkastning på de 600 000 jeg har satt inn over tid.

Er ikke så rik ellers. Har så det går rundt. Men usikker på om jeg skal hoppe av eller bli med videre.

Kan du ikke ta litt og litt hvert år som litt ekstra lønn. Du har jo nå 1,7 mill og 10 % i avkastning er 170 000. Så si du tar ut 150 000 kr hvert år, eller 10 000 hver måned + litt ekstra i sommerferien...

Anonymkode: 7ed09...00c

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan du ikke ta litt og litt hvert år som litt ekstra lønn. Du har jo nå 1,7 mill og 10 % i avkastning er 170 000. Så si du tar ut 150 000 kr hvert år, eller 10 000 hver måned + litt ekstra i sommerferien...

Taper man noe på å gjøre det slik?

AnonymBruker

Var du så dødsheldig 😅 Jeg har pengene i fond, 3 eller 4 forskjellige, og de har vokst fra 160 tusen til 180 tusen, tror jeg, og det er jo knapt over inflasjonen egentlig 🤣

Anonymkode: a172a...2ad

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Taper man noe på å gjøre det slik?

Vokser mindre, ingenting eller blir mindre. Men samme fare er jo hvis det blir nedgang i markedet...så må du jo skatte etter 4 år ish. Da nå du sette av til skatt

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg satte inn 50.000nok for 3 år siden som nå har vokst til 930.000nok. Jeg velger dog å la dem vokse, selv om de har falt litt i det siste. Jeg er sikker på at de over tid vil stige igjen, og jeg har fremdeles god tid på å ta stilling til det

Så du har hatt en avkastning på nesten 1800%? Hvorfor jobber ikke du i NBIM og sørger for at alle i Norge kan få en RR i pensjonsgave av staten for lang og tro tjeneste? Oljefondet hadde jo passert trehundretusen milliarder innen 2028. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
18 minutter siden, newman01 said:

Så du har hatt en avkastning på nesten 1800%? Hvorfor jobber ikke du i NBIM og sørger for at alle i Norge kan få en RR i pensjonsgave av staten for lang og tro tjeneste? Oljefondet hadde jo passert trehundretusen milliarder innen 2028. 

Jeg sjekket nå, og den står faktisk på 2004% avkastning per dags dato.

Og jeg er noen som ikke har mye peiling på det i det store og det hele, men jeg har fulgt råd til en jeg stoler på som har tjent seg ganske så rik på aksjer at han kunne pensjonere seg som 35åring. Så han burde jobbe i NBIM, ikke jeg 😅

AnonymBruker
8 hours ago, Brunello said:

Nei, teorien sier høyrisiko også for infeksjons.

risiko for infeksjon tror jeg ganske sikkert er rimelig upåvirket av hvor man plasserer sparepengene sine.

Kommentaren du siterte gjaldt indeksfond. I teorien har de også risiko, som all annen sparing enn sikker bankrente. I praksis er nok indeksfond bortimot risikofritt. Så sant du sparer med lang tidshorisont. Alle historiske trender underbygger dette. Det er svært få tiårsperioder hvor aksjemarkedet ikke har steget. Og det at man taper alle pengene man har investert i et indeksfond er så langt ute i teoretisk worst case scenario, at det er egentlig ikke interresant å diskutere en gang. Det vil aldri skje. 

• Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sjekket nå, og den står faktisk på 2004% avkastning per dags dato.

Og jeg er noen som ikke har mye peiling på det i det store og det hele, men jeg har fulgt råd til en jeg stoler på som har tjent seg ganske så rik på aksjer at han kunne pensjonere seg som 35åring. Så han burde jobbe i NBIM, ikke jeg 😅

Er det enkeltaksjer på Nordnet? Eller fond

Anonymkode: fa847...86e

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

risiko for infeksjon tror jeg ganske sikkert er rimelig upåvirket av hvor man plasserer sparepengene sine.

Kommentaren du siterte gjaldt indeksfond. I teorien har de også risiko, som all annen sparing enn sikker bankrente. I praksis er nok indeksfond bortimot risikofritt. Så sant du sparer med lang tidshorisont. Alle historiske trender underbygger dette. Det er svært få tiårsperioder hvor aksjemarkedet ikke har steget. Og det at man taper alle pengene man har investert i et indeksfond er så langt ute i teoretisk worst case scenario, at det er egentlig ikke interresant å diskutere en gang. Det vil aldri skje. 

Det skulle selvsagt stått indeksfond. Autokorrektur😀 Risikoen ved fond ligger selvsagt i at de kan bli veldig mye mindre verdt over natta, slik at man ikke får realisert når man ønsker det eller må realisere med stort tap om man må ha ut pengene.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Enkeltaksjer

Kan du ikke bare nevne noen av aksjene du har kjøpt da? Tjuegangeren på aksjer på en treårsperiode tilhører sjeldenhetene, så hadde vært gøy å vite hvilke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...