Gå til innhold

Jeg satte sparepengene mine i fond og aksjer i 2019. De har økt med over en million.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satte over tre år inn 600 000.

Bør jeg ta de ut nå eller la de bli?

Anonymkode: 0e5ec...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Hva sparer du til?

Anonymkode: 2de93...adc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sparer du til?

Ikke noe spesielt. Lurer bare på de kan falle i verdi.

Mest sannsynlig vil det øke igjen.

Har lav inntekt utenom. Men flink å spare.

AnonymBruker
Skrevet

Så du satte 600k i aksjer og fond for 3 år siden, og nå har de vokst til over 1,6 mill?

Det var litt av avkastning. Litt som å vinne i lotto. Du bør absolutt ta ut gevinsten. For samme flaks har du neppe de neste  årene.

Anonymkode: 52107...ce1

• Liker 7
Skrevet

Nå vet ikke vi hvilke aksje eller fond du har satt pengene i, men hvis du ikke har tenkt å bruke de med det første er det vel greit at de blir værene der de er. Nedgang kan man oppleve i alt, i lengden så er det oftest mest oppturer

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du satte 600k i aksjer og fond for 3 år siden, og nå har de vokst til over 1,6 mill?

Det var litt av avkastning. Litt som å vinne i lotto. Du bør absolutt ta ut gevinsten. For samme flaks har du neppe de neste  årene.

Tror ts mente at 600 har blitt totalt til over en mill, altså 300+ i fortjeneste

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja regnet gjennom. Det er nærmere 1,1 million i avkastning på de 600 000 jeg har satt inn over tid.

Er ikke så rik ellers. Har så det går rundt. Men usikker på om jeg skal hoppe av eller bli med videre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Satte over tre år inn 600 000.

Bør jeg ta de ut nå eller la de bli?

Med den avkastningen høres det i alle fall ut som du har investert med relativt høy risiko. Det betyr jo ganske enkelt at sjansen for at de faller igjen er større enn ved å plassere andre steder. Men de kan potensielt også vokse mer. Så du får gjøre en vurdering i forhold til hvor katastrofe det er om du taper en del av denne avkastningen. Det er jo det som må ligge til grunn for hvor stor risiko man ønsker å ta. 

Grunnleggende så tar man jo ikke stor risiko med penger man ikke har råd til å tape.

Personlig ville jeg flyttet pengene til f.eks et indeksfond med lavere risiko. Hva som er riktig for deg må du selv vurdere.

Anonymkode: 7195a...b99

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja regnet gjennom. Det er nærmere 1,1 million i avkastning på de 600 000 jeg har satt inn over tid.

Så dine aksjer og fond er nå verdt over 1,7 millioner?

Hvilke aksjer og fond har du kjøpt? Det var vel ikke gjennom nigerianske "meglere" som kontaktet deg på Facebook vel?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Morten1 skrev (3 minutter siden):

Tror ts mente at 600 har blitt totalt til over en mill, altså 300+ i fortjeneste

Avkastningen er 1,1 million. Men den er skattepliktig ved uttak. Grunnbeløp på 600000som er skattefritt uttak er ikke med i summen.

AnonymBruker
Skrevet

Så dine aksjer og fond er nå verdt over 1,7 millioner?

Hvilke aksjer og fond har du kjøpt? Det var vel ikke gjennom nigerianske "meglere" som kontaktet deg på Facebook vel?

20% er diverse indeksfond. Resten er aksjer kjøpt på Nordnet.

Spredt over skandinaviske og utenlandske selskap. Jeg har feks 110% fortjeneste på Meta.

AnonymBruker
Skrevet

Så godt jobba! Selv ville jeg sikkert tatt ut pengene og investert i en bedre bolig eller lignende. Noe som kan øke egen livskvalitet uten at pengene kastes ut i lufta på kortvarige gleder. 

Anonymkode: 4a360...086

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette er et av mine fond, siste 3 år.

IMG_8507.jpeg

Anonymkode: 966b0...f8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er et av mine fond, siste 3 år.

IMG_8507.jpeg

Anonymkode: 966b0...f8c

Det har ikke vært så vanskelig å få slike avkastninger de siste årene. Selv norges kanskje mest solgte bransjefond, DNB teknologi A, har over 70% avkastning siste 3 år. Og 168% siste 5 år. Det er drøye 20% årlig. Allerede nå i mai er det opp 20% i år, noe som passer meg bra siden jeg har mesteparten av pensjonen min plassert i det fondet ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke noe spesielt. Lurer bare på de kan falle i verdi.

Mest sannsynlig vil det øke igjen.

Har lav inntekt utenom. Men flink å spare.

Det er jo ganske meningsløst å spare uten en plan. Om ikke risikerer man å gå i grava med full bankkonto. 

Det kan falle i verdi, selvfølgelig. Det kan også øke mye. Om det er for pensjon, eller bilkjøp 10 år frem i tid, vil det nesten garantert lønne seg med mindre utviklingen går mot enhver historisk utvikling over en slik tidsperiode. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (3 minutter siden):

Det har ikke vært så vanskelig å få slike avkastninger de siste årene. Selv norges kanskje mest solgte bransjefond, DNB teknologi A, har over 70% avkastning siste 3 år. Og 168% siste 5 år. Det er drøye 20% årlig. Allerede nå i mai er det opp 20% i år, noe som passer meg bra siden jeg har mesteparten av pensjonen min plassert i det fondet ;)

Du spekulerer egentlig i at kronekursen skal fortsette nedover. Det er det som har gjort at globale fond har kastet så mye av seg i det siste. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, -jk- said:

Det er sant. Men TS har hatt 186 % avkastning på 3 år. Det er høyt. Og så høy avkastning får man ikke uten betydelig risiko. 

Det blir en vurderingssak, men jeg hadde nok flyttet litt på desse pengene fordi det hadde væt for surt om mye av det gikk tapt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ganske meningsløst å spare uten en plan. Om ikke risikerer man å gå i grava med full bankkonto. 

Det kan falle i verdi, selvfølgelig. Det kan også øke mye. Om det er for pensjon, eller bilkjøp 10 år frem i tid, vil det nesten garantert lønne seg med mindre utviklingen går mot enhver historisk utvikling over en slik tidsperiode. 

Nei, det er slett ikke garantert. For TS sier ingenting om hvilke fond og aksjer det er snakk om. Det er ikke sånn at alle aksjer og alle fond er nesten garantert å lønne seg, selv med lang tidshorisont. Det er en del fond der man med rimelig sikkerhet kan si at det skjer. Men med den avkastningen TS har hatt er det helt sikkert ikke snakk om et av desse. 

Fond uten et betydelig nivå av risiko gir ikke så høy avkastning. Hvis dette er fondsavkastning er det helt sikkert ganske bransjespesifikke fond uten veldig god spredning, der investor har truffet godt. Det er selvsagt gøy om det skjer, men man kan ikke påstå at dette nesten garantert vil lønne seg i fremtiden. Det er høyst usikkert. 

Så oppsummert Det finnes ingen spareformer som garantert gir så høy avkastning over tid og ikke medfører en god porsjon risiko. Men det finnes som du sikkert tenker på fond som over en litt lengre tidsperiode nesten garantert vil lønne seg, og historien underbygger en sånn påstand. Og dette er på mange måter veldig gode investeringer. Men selv om avkastningen der er god er den ikke i nærheten av det TS har hatt. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

20% er diverse indeksfond. Resten er aksjer kjøpt på Nordnet.

Spredt over skandinaviske og utenlandske selskap. Jeg har feks 110% fortjeneste på Meta.

Så denne nå, og da får man jo et lite innblikk i porteføljen. 

Indeksfondene er jo rimelig safe og med litt tidshorisont vurderer jeg det som risikofritt i alle fall. I teorien er det jo ikke det, men historisk så er det jo i praksis det, så sant du ikke må selge ut på ugunstige tidspunkt. 

Men enkeltaksjene er jo umulig for oss her, og egentlig andre også, å si noe særlig om. Jeg regner med at det er på desse du har hatt det meste av avkastningen din. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde realisert gevinsten med en så høy avkastning. 

Anonymkode: 11499...396

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...