Gå til innhold

Mister noen ganger synet - redd for å bli blind

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger virkelig hjelp/råd.. 😣

I løpet av de to siste årene har jeg mistet synet mitt 5 ganger på venstre øyet. Det starter med at sidesynet gradvis forsvinner før alt blir helt svart. Det varer i rundt 45 min. Dette har skjedd mens jeg har kjørt bil, vært på jobb og hjemme. Legen hadde ingen naturlig forklaring på dette og ønsket at jeg noterte ned dato, varighet og en detaljert beskrivelse av hele situasjonen. Men, jeg er livredd for at det er noe i hjernen som ikke er som det skal og føler jeg har «ingen tid å miste». Plutselig kommer ikke synet mitt tilbake.. 

Så, hva kan jeg gjøre? Legen sendte meg ikke videre til en hjertespesialist eller for å ta bilder. Jeg kommer meg vel ikke videre uten en henvisning? Hva hadde dere gjort? Jeg er redd.

Anonymkode: 83e85...60c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært og skjekket synet ditt?

Skrevet

Migrene?

AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt MR?

Anonymkode: 777ec...d6c

Skrevet

Synes det er merkelig at legen ikke tok oppfølging på dette. Sa hen noe om hvor lenge du skal skrive opp hendelsene? Hvor lenge siden var det?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger vel ikke henvisning til hjertespesialist, men til øyelege?

Anonymkode: 2c858...782

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde på begge øynene til ei jeg kjenner. 

Nevrologen forklarte det med at hun var helt fysisk utslitt og for lavt næringsinntak, Hjernen stengte ned det som var "unødvendig"

Du må be om henvisning til nevrolog. Allmennlegen din virker helt tafatt.

Anonymkode: 53486...71f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bestill deg en time på nytt og si til legen at du ønsker utredning. Sier han nei sier du at du vil ha second opinion fra annen lege.

Jeg har migrene med aura jevnlig, og da forsvinner synet slik du beskriver, i tillegg til andre symptomer før hodepinedelen av migrenen slår inn. Ved første anfall ble jeg undersøkt på legevakten for å utelukke bl.a hjerneslag. De tok også EKG husker jeg. Det er skremmende at legen din avfeier deg slik! 

Anonymkode: 7bf82...757

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan stemme med migrene, dvs. aura uten hodepine, siden det kommer gradvis og forsvinner i løpet av 45 minutter. Det er jo riktig da at det er noe i hjernen som ikke er som det skal, men det er heldigvis ikke farlig dersom det er migrene (aura) du har. Er det noen i familien din som har migrene?

Når var du hos legen sist og når skal du tilbake dit?

Anonymkode: 9bfac...bdd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor får migrene med kun aura/synsforstyrrelser, og ingen hodesmerter. 

Så det er også mulig 

Anonymkode: f54f5...71d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde krevd henvisning til øyelege, evt nevrolog. Det bør i det minste tas et bilde av hodet før man kan konkludere med migrene.

Jeg har en sjelden gang migrene med aura uten hodepine, men opplever aldri at det blir svart. Få det sjekka ordentlig ut, TS.

Anonymkode: 70aae...2bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde krevd henvisning til øyelege, evt nevrolog. Det bør i det minste tas et bilde av hodet før man kan konkludere med migrene.

Jeg har en sjelden gang migrene med aura uten hodepine, men opplever aldri at det blir svart. Få det sjekka ordentlig ut, TS.

Anonymkode: 70aae...2bb

Aura uten hodepine kan komme i veldig mange former. Det kan være flimmer, prikker, sikksakk, hvitt, svart osv. Men jeg er enig med deg i at man skal sjekkes ordentlig før man konkluderer med migrene.

Det kan hende legen tenker at dette ikke er akutt eller farlig fordi det har skjedd TS flere ganger over lang tid, men hun burde uansett fått det forklart ordentlig slik at hun slapp å være redd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk synsflimmer av en hjertesykdom.

Anonymkode: de17b...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har migrene med aura, uten smerter. Det forløper seg slik som du beskriver i HI. Veldig rart at fastlegen ikke nevnte dette..

Anonymkode: 73783...5cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, så rart at du ikke blir undersøkt mer. Moren min mistet synet på ene øyet, ble sendt sporenstreks til sykehuset med mistanke om hjerneslag! 

De konkluderte med drypp og hun går på blodfortynnende nå. 

Anonymkode: 49b9f...970

AnonymBruker
Skrevet

Migrene med aura er tosidig (jeg har det selv, og synet blir ikke sort, det blir bare uskarpt med mønster) De fleste andre sykdommer fra hjernen som gir synsforstyrrelser går også på begge øyne.

Dette høres mer ut som en øyesykdom. En netthinneløsning, eller endringer i glasslegemet. Eller dessverre melanom.

Du må til øyelege ASAP. Hjertelege er irrelevant. 

Anonymkode: 0c20a...37e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Migrene med aura er tosidig (jeg har det selv, og synet blir ikke sort, det blir bare uskarpt med mønster) De fleste andre sykdommer fra hjernen som gir synsforstyrrelser går også på begge øyne.

Dette høres mer ut som en øyesykdom. En netthinneløsning, eller endringer i glasslegemet. Eller dessverre melanom.

Du må til øyelege ASAP. Hjertelege er irrelevant. 

Anonymkode: 0c20a...37e

Det er store individuelle forskjeller når det kommer til synsforstyrrelsene ved aura. Og jo, noen opplever at det blir sort eller at man blir "blind". Du kan se illustrasjoner her: https://hodepinenorge.no/hvordan-ser-synsforstyrrelser-ved-migreneaura-ut/

Migrene med aura må ikke være tosidig, det kan være kun på ett øye. Det kan også være at synsforstyrrelsen på det ene øyet er så liten, og/eller at det andre øyet er dominant, slik at det oppleves som om det bare er på det ene øyet. 

Melanom eller netthinneløsning kommer ikke og går i løpet av 45 minutter 5 ganger over en toårsperiode. Det gir bare ikke mening. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...