Gå til innhold

Senebetennelse og hovne lymfeknuter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har over noen mnd kjent på ømme lymfeknuter under armen. Har nå bestilt meg legetime for å undersøke hva dette er, for det virker ikke sannsynlig at det er virusinfeksjon når det har vart så lenge, og kun er i dette området.

Så kom jeg til å tenke på at dette kan ha sammenheng med at jeg har kronisk senebetennelse i skulder på samme arm, altså like ved området der lymfene er ømme og forstørret. Er det noen som har erfaring med hovne lymfer ifm senebetennelse? Trodde de ble mest hovne ved infeksjon, ikke inflammasjon? 

Anonymkode: 5e886...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg lurer egentlig på det samme som deg. Hadde senebetennelse i armen, og ca en måned etter fikk jeg en veldig hoven lymfekjertler i armhulen. Skal ta mammografi i morgen

Anonymkode: 8212a...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg lurer egentlig på det samme som deg. Hadde senebetennelse i armen, og ca en måned etter fikk jeg en veldig hoven lymfekjertler i armhulen. Skal ta mammografi i morgen

Anonymkode: 8212a...c22

Oi! Så skummelt. Prøver å ikke tenke i de baner, det er lenge til legetimen min.. Håper på gode nyheter for deg, og at dette henger sammen med senebetennelse eller noe annet ufarlig.

Jeg finner ikke noe om en slik sammenheng når jeg googler😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både infeksjoner og betennelser/inflammasjon fikses av immunforsvaret. Og immunforsvaret består av immunceller (lymfocytter), som svømmer rundt i lymfevæsken som strømmer mellom vevscellene i kroppen (ekstracellulærvæsken).

Lymfeknutene er immunforsvarets "baser", som fylles opp av lymfocytter når immunforsvaret mobiliseres for å bekjempe infeksjoner/inflammasjon. Hvis immunforsvaret har problemer med å fungere regulert, kan lymfocytter hope seg opp i lymfeknutene, slik at de blir forstørret. 

Betydningen av ekstracellulærvæsken er lite kjent blant folk flest. En normalt frisk voksen har 14 liter ekstracellulærvæske og 1,4 kilo immunceller som bor i ekstracellulærvæsken (lymfen).

https://sml.snl.no/ekstracellulærvæske

Funfact: Immunforsvaret veier hos en frisk voksen like mye som hjernen.

Anonymkode: 1b050...974

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Både infeksjoner og betennelser/inflammasjon fikses av immunforsvaret. Og immunforsvaret består av immunceller (lymfocytter), som svømmer rundt i lymfevæsken som strømmer mellom vevscellene i kroppen (ekstracellulærvæsken).

Lymfeknutene er immunforsvarets "baser", som fylles opp av lymfocytter når immunforsvaret mobiliseres for å bekjempe infeksjoner/inflammasjon. Hvis immunforsvaret har problemer med å fungere regulert, kan lymfocytter hope seg opp i lymfeknutene, slik at de blir forstørret. 

Betydningen av ekstracellulærvæsken er lite kjent blant folk flest. En normalt frisk voksen har 14 liter ekstracellulærvæske og 1,4 kilo immunceller som bor i ekstracellulærvæsken (lymfen).

https://sml.snl.no/ekstracellulærvæske

Funfact: Immunforsvaret veier hos en frisk voksen like mye som hjernen.

Anonymkode: 1b050...974

Takk for informativt svar! Det betyr vel at dette kan henge sammen med senebetennelse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...