Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tatt opp hele vg3 altså generell studiekompetanse fagene

jeg tenker fra høsten til våren 2025 at jeg skal ta disse fagene som privatist da jeg vil studere noe snart. Mangler vg3 da jeg måtte avstå pga sykdom. Hva er deres erfaringer, alt fra eksamener til fag, til skole og lærere❤️ 

vet det må legges inn mye innsats for egen læring, men må man så må man

Anonymkode: 48d43...30a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Ask skole🥰

Anonymkode: 5a5a1...126

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som privatistsensor så anbefaler jeg deg å gå på en eller annen skole. 

Det er tøft å lese alt på egenhånd, og man legger ofte inn mer innsats enn man får igjen karaktermessig. 

Man får mye igjen ved å få fagstoffet gjennomgått.

Hvilken skole kan jeg ikke si noe om, det er helt læreravhengig. 

Anonymkode: fc5c1...7a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok påbygg til gens i 2019 som privatist. (23/5-regelen). Tok naturfag, historie, matte og norsk. Brukte Ask privatist (halvårsabonnement på norsk og matte) og et månedsabonnement på matte og naturfag. Gikk strålende ved siden av både barn og full jobb. Tror nok undervisningsvideoene var årsak til at d ble 6 i alt unntatt matte, der ble det 5. Etter 15 år i arbeidslivet for min del var det gull med litt «undervisning», verdt hver krone. Hadde jeg skulle lest alene ville det nok endt med 4 i de fleste fag, kanskje bare 2 i matte. 

Anonymkode: 6a567...271

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tok påbygg til gens i 2019 som privatist. (23/5-regelen). Tok naturfag, historie, matte og norsk. Brukte Ask privatist (halvårsabonnement på norsk og matte) og et månedsabonnement på matte og naturfag. Gikk strålende ved siden av både barn og full jobb. Tror nok undervisningsvideoene var årsak til at d ble 6 i alt unntatt matte, der ble det 5. Etter 15 år i arbeidslivet for min del var det gull med litt «undervisning», verdt hver krone. Hadde jeg skulle lest alene ville det nok endt med 4 i de fleste fag, kanskje bare 2 i matte. 

Anonymkode: 6a567...271

Deilig og høre sånne gode historier.tenkte og ta Ask jeg også

AnonymBruker
Skrevet

Ja Ask virker som ett bra sted og ta opp, men hvordan er det med muntlige eksamner, mye innleveringer?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja Ask virker som ett bra sted og ta opp, men hvordan er det med muntlige eksamner, mye innleveringer?

Jeg har tatt opp en del fag de siste årene for å komme inn på drømmestudiet. Har både prøvd Ask, Kublakan og Sonans. Førstnevnte har mange eldre videoer (i hvert fall da jeg tok opp) som ikke var oppdatert til ny læreplan. Vær obs på det. Ask er nok de jeg var minst fornøyd med. 

Du melder deg opp til eksamen selv mot en avgift. Det er ingen innleveringer når du tar fag som privatist. 

Anonymkode: 3038a...8bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Som privatistsensor så anbefaler jeg deg å gå på en eller annen skole. 

Det er tøft å lese alt på egenhånd, og man legger ofte inn mer innsats enn man får igjen karaktermessig. 

Man får mye igjen ved å få fagstoffet gjennomgått.

Hvilken skole kan jeg ikke si noe om, det er helt læreravhengig. 

Anonymkode: fc5c1...7a5

Ja kan tenke meg det, men er det mye oppmøte? Vet du noe om det? Bor på bygda og må kjøre ett stykke da

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg har tatt opp 8 eksamener de siste 3 årene. Meldte meg først på Metis nettstudier for studiekompetanse, men det var ubrukelig. Du får tilgang til noen videoer og må mase på lærerne for å ha en samtale og får ingen en-til-en eller felles undervisning.

Les gamle eksamensoppgaver, læreplanen, kjøp riktig bok og pugg så skal du nok stå med helt ok karakter.

Litt seint svar men det er vel fortsatt relevant :P

Skrevet

Hvor gammel er du? Dersom du er over 23 år gammel når du starter å studere slipper du unna en god del fag siden du kan søke på 23/5 regelen. 

Siden du ikke har fullført VGS ville jeg sjekket om du kvalifiserer for plass i voksenopplæringen. Da får du fysisk undervisning av kvalifiserte lærere gratis og må bare betale for eksamen. 

Når det gjelder nettundervisning er min erfaring at lav pris speiler kvaliteten. Jeg har sett ask sin nettundervisning i Norsk og det var ikke mye man fikk der som man ikke kan få ved å bare kjøpe tilgang til videoene på kublakan. Det kan fungere godt med nettundervisning der man har jevnlig undervisning på zoom/teams, men det koster også en del mer. Så sjekk godt ut hva du faktisk betaler for. 

Anonymkode: 4fe7d...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...