Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 🏵

For én uke siden fikk jeg første positiv test på strimler og "gravid 1-2" på Clearblue digital. Disse var svake men tydelige:Snapchat-1342796509.thumb.jpg.05f779d9e1e4c4674c023a9ae9f6e0a2.jpg

Jeg har testet hver dag med strimler og de er virkelig blitt sterkere, men er fortsatt ikke VELDIG sterke. Testet igjen i dag med clearblue digital og den er fortsatt på gravid 1-2. Lover ikke godt det?

20240521_154208.thumb.jpg.925ca9a6f8935a12e9d8ae5f869b5f10.jpg

Grunnen til at jeg er bekymret er at vi har prøvd å blitt gravid i ett år. Vi hadde en tidlig spontanabort i fjor sommer (juli) og har hatt to kjemiske iløpet av vinteren.

Denne syklusen ble helt tullete. Hadde mensen 22. mars, syklusen ble forskjøvet med 10 dager og fikk ny mensen 03. mai. Altså hadde jeg ingen mens i april 😅 Eggløsning var nok forsinket i april. Har jo ikke testet etter den. Meeen så fikk jeg da plutselig et behov for å teste med en graviditetstest. Og det gjorde jeg fire dager etter "mensen" nå i mai, og den var altså positiv. Jeg blir veldig forvirret og klarer ikke å tro på det! Kan jeg ha fått den første positive testen bare 4 dager etter mensen? Det er vell umulig 🙊

Har noen opplevd det samme? Å få positiv test etter "mensen" eller det som kan ha vært festeblødning? Kan jeg ha mistet en tvilling? Skulle ikke den digitale testen (og strimlene) ha økt? 

Ellers har jeg googlet for mye og er nå bekymret for exu og kreft 😂 Skal ringe legen og be om å ta blodprøver med to dagers mellomrom, og muligens en TUL. Men gurimalla hvor mye energi jeg bruker på å tenke på dette. Prøver så klart å ikke stresse, men det er lettere sagt enn gjort.. 

Anonymkode: 7e6bf...dd0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig hadde jeg forventet mye mer stigning på de 5 siste testene, og jeg hadde nok stålsatt meg for en spontanabort. Jeg tenker at en ny 1-2 nå 1 uke etterpå ikke lover godt. Jeg fikk 2-3 på digital 12 dpo, bare 3 dager etter første positive test i dette svangerskapet som til nå har gått bra.

Vet at det ikke er svaret du håper på da jeg har stått i det samme selv og man griper etter halmstrå og det er bare helt grusomt. 😢

Anonymkode: 7ce27...52c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må dessverre si meg enig med den over her ❤️   Ville forberedt meg på worst case scenario her. 

En TUL er ikke noe vist før du er minst godt ute i uke 6.. Hcg prøve er nok beste alternativ du har. 

Masse lykke til 🌹

Anonymkode: 4d240...1b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt ærlig hadde jeg forventet mye mer stigning på de 5 siste testene, og jeg hadde nok stålsatt meg for en spontanabort. Jeg tenker at en ny 1-2 nå 1 uke etterpå ikke lover godt. Jeg fikk 2-3 på digital 12 dpo, bare 3 dager etter første positive test i dette svangerskapet som til nå har gått bra.

Vet at det ikke er svaret du håper på da jeg har stått i det samme selv og man griper etter halmstrå og det er bare helt grusomt. 😢

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg må dessverre si meg enig med den over her ❤️   Ville forberedt meg på worst case scenario her. 

En TUL er ikke noe vist før du er minst godt ute i uke 6.. Hcg prøve er nok beste alternativ du har. 

Masse lykke til 🌹

Anonymkode: 4d240...1b1

Takk for svar ❤️❤️ Er nok forventet ja at det ikke skal være et positivt utfall. Er forberedt på å begynne å blø når som helst. Kjipt så klart, men jeg vet i alle fall at jeg kan bli gravid..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok jeg ville forberedt meg på at det ikke går iom at den digitale ikke har økt, men samtidig er du antagelig ikke mer enn litt over 4 uker på vei, det vil si 2 uker etter eggløsning. Og da kan digital 1-2 (den viser uker etter eggløsning) fortsatt være innafor. HCG-konsentrasjonen varierer så veldig.

Ellers har jeg hatt «mensen», altså en ganske kraftig blødning som startet da jeg venter mensen, i de to svangerskapene mine som gikk bra. Det var litt mindre og mer kortvarig enn min vanlige mens, men jeg trodde det var spontanabort. Jeg fikk imidlertid 2-3 på digital test, som jeg tok rett før blødningen tok seg opp så mye at jeg trodde alt håp var ute. Strimmeltestene mine så ut som dine. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: ea9ba...051

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg tror nok jeg ville forberedt meg på at det ikke går iom at den digitale ikke har økt, men samtidig er du antagelig ikke mer enn litt over 4 uker på vei, det vil si 2 uker etter eggløsning. Og da kan digital 1-2 (den viser uker etter eggløsning) fortsatt være innafor. HCG-konsentrasjonen varierer så veldig.

Ellers har jeg hatt «mensen», altså en ganske kraftig blødning som startet da jeg venter mensen, i de to svangerskapene mine som gikk bra. Det var litt mindre og mer kortvarig enn min vanlige mens, men jeg trodde det var spontanabort. Jeg fikk imidlertid 2-3 på digital test, som jeg tok rett før blødningen tok seg opp så mye at jeg trodde alt håp var ute. Strimmeltestene mine så ut som dine. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: ea9ba...051

Takk for svar! ❤️ Får klamre meg til håpet frem til jeg får snakket med legen i morgen og målt HCG i blodet. Har som ingen aning når eggløsning var så hvem vet hvor langt jeg skulle ha vært.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til de over så hadde jeg samme stigning som deg, og det resulterte i baby❤️ håper den lille klamrer seg fast, krysser fingrene for deg❤️

Anonymkode: c8eef...45a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

I motsetning til de over så hadde jeg samme stigning som deg, og det resulterte i baby❤️ håper den lille klamrer seg fast, krysser fingrene for deg❤️

Tusen takk ❤️ Så fint at det endte godt for deg!

Håper det går bra for meg også🥰

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med å følge med på hcg-stigning, men jeg hadde også "mensen" i de tider den egentlig skulle komme. Det var like stort som en mensblødning første dagene og varte noen dager før det gikk over til svak spotting, så jeg slo meg til ro med at jeg ikke var gravid. Tok likevel en test som viste positiv noen dager etter. Blødningen kom dog etter samleie, og konklusjonen var da at årsaken var skjøre slimhinner i skjeden. Graviditeten gikk bra og barnet er to år gammelt i dag 😊 Krysser fingrene for deg!

Anonymkode: 001c1...1e7

AnonymBruker
Skrevet

Spør fastlegen om du kan komme å ta blodprøve? 

Anonymkode: 5dd54...968

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er: slutt å teste. Har du ingen smerter og ingen større blødning er du gravid. Man trenger bare 1 test. Ingen av disse gir deg noe fasit da konsentrasjonen av hcg i urinen avhenger av mye forskjellig, bl.a fortynning, som kan påvirkes av væskeinntak, hvor mye man har svetta, saltnivåene i blodet + stressnivå/blodtrykk som alt påvirker nyrenes konsentrasjon av urinen. Selv om det stiger jevnt i blodet som det skal kan mengden i urin variere veldig. Eneste denne konstante testingen gjør er å gjøre deg stressa hver gang en strek blir litt svakere eller ukesindikatoren ikke stiger når du forventer, og det kan ikke brukes som en indirekte måler for hcg i blodet. Vil du være sikker bestill time hos legen for hcg-måling i blod med to døgns mellomrom. Bestill deg en privat ul ev for å se at det er intrauterint. 

Anonymkode: b1bb9...2c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 10.56):

Har ingen erfaring med å følge med på hcg-stigning, men jeg hadde også "mensen" i de tider den egentlig skulle komme. Det var like stort som en mensblødning første dagene og varte noen dager før det gikk over til svak spotting, så jeg slo meg til ro med at jeg ikke var gravid. Tok likevel en test som viste positiv noen dager etter. Blødningen kom dog etter samleie, og konklusjonen var da at årsaken var skjøre slimhinner i skjeden. Graviditeten gikk bra og barnet er to år gammelt i dag 😊 Krysser fingrene for deg!

Anonymkode: 001c1...1e7

Så fint at det "bare" var blødning pga. skjøre slimhinner! Det samme hadde jeg i forrige svangerskap. Håper at dette ikke var en SA og at det kan bli et barn av det. 

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 12.58):

Spør fastlegen om du kan komme å ta blodprøve? 

Anonymkode: 5dd54...968

Har tatt første blodprøve i dag og skal ta ny om én uke. Litt irriterende at det blir én hel uke mellom prøvene, og håper ikke det er pga. legen også er overbevist om at det går ned sånn som meg! 🙊 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mitt tips er: slutt å teste. Har du ingen smerter og ingen større blødning er du gravid. Man trenger bare 1 test. Ingen av disse gir deg noe fasit da konsentrasjonen av hcg i urinen avhenger av mye forskjellig, bl.a fortynning, som kan påvirkes av væskeinntak, hvor mye man har svetta, saltnivåene i blodet + stressnivå/blodtrykk som alt påvirker nyrenes konsentrasjon av urinen. Selv om det stiger jevnt i blodet som det skal kan mengden i urin variere veldig. Eneste denne konstante testingen gjør er å gjøre deg stressa hver gang en strek blir litt svakere eller ukesindikatoren ikke stiger når du forventer, og det kan ikke brukes som en indirekte måler for hcg i blodet. Vil du være sikker bestill time hos legen for hcg-måling i blod med to døgns mellomrom. Bestill deg en privat ul ev for å se at det er intrauterint. 

Anonymkode: b1bb9...2c2

Takk for tipset 😊 Er helt enig, selv om jeg ikke klarer å la være å teste meg når jeg har tester liggende. Er jo uansett ikke noe man selv, eller legen, får gjort om dette ender i en SA. Når jeg får svar på begge blodprøvene om en uke skal jeg vurdere om det trengs en UL. Hvis vi må kaste oss ut i prøvinga flere ganger skal jeg prøve å ikke bli teste-gal...

AnonymBruker
Skrevet

Eg hadde 1-2 uker i flere veke. Sitter no med en liten på 4 mnd 

Anonymkode: 69260...e2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Eg hadde 1-2 uker i flere veke. Sitter no med en liten på 4 mnd 

Anonymkode: 69260...e2b

Gratulerer så mye! 🥰 Så spennende at du fikk 1-2 så lenge da. Tok du hcg-blodprøver noen gang?

AnonymBruker
Skrevet

Har nå tatt HCG-tester på legekontoret og fått konstantert tidlig SA.. den 2. på under et år og i tillegg to kjemiske. Var til dels forberedt men håpet såklart på et annet utfall 😔 💔

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har nå tatt HCG-tester på legekontoret og fått konstantert tidlig SA.. den 2. på under et år og i tillegg to kjemiske. Var til dels forberedt men håpet såklart på et annet utfall 😔 💔

Veldig trist! Håper du kan få utredning for habituell abort. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så leit!🥺 håper lille spire sitter neste gang❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 17.07):

Veldig trist! Håper du kan få utredning for habituell abort. 

AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 19.48):

Så leit!🥺 håper lille spire sitter neste gang❤️

Tusen takk ❤️❤️ legen min vet om min historie og er veldig flink til å følge opp. Skal bli henvist til gynekolog og vil nok bli utredet. Har enda ikke mistet håpet og håper vi kan få IVF-hjelp hvis vi ikke blir gravid naturlig. Det må jo bli baby en vakker dag🥹

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...